بهمن رسپکت

مقایسه چری آریزو 5 جدید با بهمن رسپکت ؛ سدان های تازه نفس بازار ایران

چری آریزو ۵ جدید و بهمن رسپکت به عنوان دو سدان جدید بازار ایران محسوب می‌شوند. از این رو قصد داریم آنها را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات با یکدیگر مقایسه کنیم.

بهمن موتور قصد دارد سدان رسپکت را به عنوان محصول جدید خود در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه کند. در طرف مقابل شرکت مدیران خودرو نیز اخیرا تولید چری آریزو 5 جدید را آغاز کرده است. این دو خودرو از لحاظ قیمت و سگمنت در یک سطح قرار دارند و به همین دلیل به عنوان رقیب سرسخت یکدیگر محسوب می‌شوند. در همین راستا قصد داریم این دو سدان جدید بازار ایران را از لحاظ فنی، طراحی و سطح امکانات با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهیم.

بهمن رسپکت نسخه فیس لیفت شده از چری آریزو 7 بوده و به همین دلیل پلتفرم آنها نیز مشترک است. در طرف مقابل چری آریزو 5 جدید نیز نسبت به نسخه قبلی خود تفاوت چندانی نداشته و مدیران خودرو فقط تغیرات اندکی را برای کابین، بدنه و بخش فنی آن در نظر گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت بهمن رسپکت و چری آریزو 5 جدید به یک خانواده تعلق دارند و به عنوان دو محصول شرکت چینی چری محسوب می‌شوند.

مقایسه چری آریزو ۵ جدید با بهمن رسپکت

بخش طراحی

بهمن رسپکت

از آنجایی که بهمن رسپکت به عنوان نسخه فیس لیفت آریزو 7 محسوب می‌شود، از این رو در ظاهر آن شاهد عناصر جدید و کاملا اسپرتی هستیم که باعث شده این خودرو نسبت به قبل بیش از پیش جذاب به نظر برسد.

بهمن رسپکت

استفاده از عناصر مدرن به خصوص در بخش چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر باعث شده تا محصول جدید بهمن موتور نسبت به چری آریزو 5 جدید یک سروگردن بالاتر باشد. در نمای عقب نیز فرم بدنه بهمن رسپکت بسیار مدرن و جدید بوده و با سلیقه مشتریان در سال 2022 هماهنگ است. البته چری آریزو 5 نیز کماکان یک سدان جذاب به شمار می‌رود و قادر است نگاه مشتریان زیادی را در بازار ایران به خود جلب کند.

بهمن رسپکت

به طور کلی باید عنوان کرد بهمن رسپکت در بخش طراحی ظاهری به خصوص در نمای جلو و عقب از آریزو 5 جذاب‌تر است؛ چرا که آریزو 5 نسبت به مدل‌های قبلی خود تغییرات زیادی را تجربه نکرده و کماکان زبان طراحی قدیمی چری در آن دیده می‌شود.

بخش داخلی

بهمن رسپکت

آریزو 5 جدید

در بخش طراحی داخلی باید گفت آریزو 5 جدید اکنون به یک داشبورد کاملا جدید مجهز شده و به همین دلیل طراحی داخلی آن اکنون به چری آریزو 6 شباهت زیادی دارد. با وجود این که طراحی داخلی چری آریزو 5 نسبت به قبل کاملا به‌روز شده است، اما باز هم در سطح بهمن رسپکت نیست؛ چرا که رسپکت از عناصر اسپرت و طراحی جذاب‌تری بهره می‌برد. از این رو رسپکت همانند بخش بیرونی در بخش داخلی نیز از آریزو 5 جدید برتری دارد.

بهمن رسپکت

بهمن رسپکت

فاصله بین محورهای بهمن رسپکت نیز نسبت به آریزو 5 جدید حدود 5 سانتی‌متر بیشتر بوده و به همین دلیل می‌تواند برای سرنشین عقب فضای بیشتری را فراهم سازد.

بهمن رسپکت

البته چری آریزو 5 نیز قادر است فضای قابل قبولی را برای سرنشینان خود ارائه دهد و برای سرنشینان با قد ۱۸۵ سانتی‌متر محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. در پایان این بخش باید گفت بهمن رسپکت نمره برتری را در بخش طراحی بیرونی و درونی نسبت به چری آریزو 5 دریافت می‌کند.

بخش فنی

بهمن رسپکت

از آنجایی که بهمن رسپکت و آریزو 5 جدید به عنوان محصولات چری محسوب می‌شوند، از لحاظ فنی نیز به یکدیگر شباهت دارند. در واقع این دو سدان از یک پیشرانه و گیربکس یکسان بهره می‌برند و به همین دلیل باید در این بخش به هر دو نمره یکسانی تعلق بگیرد.

جدول مشخصات

نام خودروبهمن رسپکتآریزو 5 جدید (IE)
نوع پیشرانه۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر
انتقال قدرتگیربکس CVT با 9 دنده مجازی/تک دیفرانسیل جلوگیربکس CVT با 9 دنده مجازی/ تک دیفرانسیل جلو
شتاب۱۰-۱۰.۵ ثانیه۱۰-۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت6.9 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر6.8 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد۴۶۶۶ میلی‌متر طول، ۱۸۲۵ میلی‌متر عرض، ۱۴۸۳ میلی‌متر ارتفاع و ۲۷۰۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور۴۵۳۲ میلی‌متر طول، ۱۸۱۴ میلی‌متر عرض، ۱۴۸۷ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۵۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور

با وجود یکسان بودن پیشرانه و گیربکس، طبق لیست مشخصات فنی بهمن رسپکت، این سدان می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر را ارائه دهد. این در حالی است که پیشرانه آریزو 5 قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را به تولید می‌رساند. به طور کلی همانطور که اشاره شد این دو خودرو در بخش فنی در یک سطح قرار دارند و تفاوت زیادی میان آنها به چشم نمی‌خورد.

بهمن رسپکت

چری آریزو ۵ جدید و بهمن رسپکت حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارند و به همین دلیل هر دو خودرو ظرف مدت ۱۰ تا ۱۰.۵ ثانیه می‌توانند از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. گفتنی است گیربکس CVT با 9 دنده مصنوعی نسبت به گیربکس قدیمی‌تر آریزو 5 توربو عملکرد بهتری را ارائه خواهد داد و قدرت آن نیز به نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. همچنین سیستم تعلیق آریزو 5 کمی خشک بوده و سرنشینان در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار کوبش‌های سطحی را نیز حس خواهند کرد.

بهمن رسپکت

البته به دلیل استفاده از پیشرانه توربوشارژ به همراه گیربکس CVT، شتاب اولیه به خصوص پیش از این که توربو وارد مدار شود، اندکی قادر به برآورده ساختن انتظارات مالکان این دو خودرو نخواهد بود. به طور کلی مقایسه این دو خودرو در این بخش برنده‌ای ندارد و باید آنها را مشابه یکدیگر دانست.

امکانات رفاهی و ایمنی

بهمن رسپکت

آریزو 5 جدید

از امکانات چری آریوز 5 جدید می‌توان به سنسور پارک عقب، سامانه کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم پایش باد تایرها، روکش چرمی صندلی، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم ترمز ABS، EBD، ESP و شش کیسه هوا اشاره کرد.

بهمن رسپکت

بهمن رسپکت

در طرف مقابل با توجه به این که بهمن رسپکت هنوز به شکل رسمی در بازار ایران رونمایی نشده نمی‌توان سطح امکانات آن را به شکل دقیق مورد مقایسه قرار دارد، اما قطعا بهمن رسپکت از لحاظ سطح امکانات پایین‌تر از چری آریزو 5 جدید نخواهد بود.

جمع‌بندی

بهمن رسپکت

مدیران خودرو هم‌اکنون سدان آریزو 5 جدید را با قیمت مصوب ۷۱۴ میلیون تومان به صورت شرایط نیمه اقساطی به بازار عرضه می‌کند. احتمالا بهمن موتور نیز سدان رسپکت را با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان روانه بازار خواهد کرد. از این رو قیمت پایین‌تر و برتری‌های طراحی رسپکت باعث خواهد شد مشتریان زیادی به خرید این سدان روی بیاورند.