مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53

مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53 ؛ سامسونگ یا اپل، مسئله این است

به بهانه رونمایی از گوشی اقتصادی گلکسی A53 سامسونگ، در این مقاله آن را با آیفون SE 3 مقایسه می‌کنیم و برنده‌ی آن را اعلام خواهیم کرد.

آیفون اس ای ۳ اپل رقیب قدرتمندی برای گوشی‌های اندرویدی در بازه‌ی قیمتی ۴۰۰ دلاری است. اما حالا سامسونگ یک حریف قدرتمند به نام گلکسی A53 را برای رقابت با آن آماده کرده است. محصولی که به یک نمایشگر به مراتب بزرگ‌تر، باتری بزرگ‌تر با شارژدهی بیشتر و دوربین‌هایی قدرتمندتر مجهز است.

بیشتر بخوانید:

سامسونگ گلکسی A53 5G معرفی شد؛ یک میان‌رده جذاب دیگر از غول کره‌ای

حال سوال اینجاست که آیا آیفون SE 3 می‌تواند با گلکسی A53 رقابت کند یا خیر؟ به همین بهانه در اینجا قصد داریم این دو محصول را کنار یکدیگر بگذاریم و با هم مقایسه کنیم.

مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53

قیمت و حافظه

  • آیفون اس ای: ۴۲۹ دلار (۶۴ گیگ) – ۴۷۹ دلار (۱۲۸ گیگ) – ۵۷۹ دلار (۲۵۶ گیگ)
  • گلکسی ای ۵۳: ۴۴۹ دلار (۱۲۸ گیگ)

آیفون SE 2022 اپل با قیمت پایه ۴۲۹ دلاری عرضه می‌شود که این نسخه ۶۴ گیگ حافظه داخلی را ارائه می‌کند. در آن سمت گوشی گلکسی ای ۵۳ سامسونگ با قیمت پایه پایین‌تر از نسل گذشته‌ی خود (که ۴۹۹ دلار بود) با قیمت ۴۴۹ دلار عرضه می‌شود و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی را ارائه می‌کند. بنابراین شاید تنها چیزی که آیفون اقتصادی اپل به داشتن آن بنازد، تراشه‌ی توانمند A15 Bionic است.

طراحی و نمایشگر

نیازی به گفتن ندارد که نماینده اپل به مراتب کوچک‌تر از گوشی اقتصادی سامسونگ است. این گوشی به یک نمایشگر ۴.۷ اینچی در مقابل نمایشگر ۶.۵ اینچی A53 مجهز شده است. بعد از آن به حاشیه‌های بزرگ اطراف نمایشگر گوشی اپل می‌رسیم که یک دکمه هوم کلاسیک در پایین آن قرار دارد.

کیفیت بدنه‌ی شیشه‌ای به کار رفته در آیفون SE 3 بالاتر از بدنه‌ی پلاستیکی A53 است؛ اگرچه گوشی سامسونگ نیز با رنگ‌های مات جلوه‌ی بدی را به نمایش نمی‌گذارد. جزیره‌ی دوربین به صورت یکپارچه با قاب پشتی طراحی شده است، در حالی که نمایشگر آن هم حاشیه‌های بسیار باریکی در هر چهار طرف داشته و فضای به مراتب بیشتری برای کار کردن در اختیار کاربر می‌گذارد.

Apple iPhone SE (2022)

آیفون SE 3

Samsung Galaxy A53 5G

گلکسی A53 5G

ابعاد

۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر

وزن

۱۴۴ گرم

ابعاد

۱۵۹.۹ در ۷۴.۷ در ۸.۱ میلی‌متر

وزن

۱۸۹ گرم

رنگ‌بندی و ظاهر

آیفون اس ای ۳ اپل در رنگ‌های سفید، مشکی و قرمز عرضه می‌شود. در مقایسه با آن گوشی ای ۵۳ سامسونگ در رنگ‌های ملایم آبی یا کرم عرضه می‌شود که جذابیت بیشتری دارند.

مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53

از نظر اندازه نمایشگر برتری مطلق با صفحه نمایش ۶.۵ اینچی به کار رفته روی گوشی A53 در مقایسه با نمایشگر ۴.۷ اینچی آیفون است. حداکثر روشنایی نمایشگر آیفون ۷۰۷ نیت و نمایشگر سامسونگ نیز ۷۱۵ نیت است. حداقل روشنایی این دو گوشی نیز به ترتیب ۵ و ۱.۴ نیت خواهد بود.

دوربین

روی کاغذ، آیفون SE شانسی برای رقابت با دوربین‌های غنی‌تر گوشی گلکسی A53 ندارد. چهار دوربین روی قاب پشتی این گوشی حضور دارد که دو تای آن‌ها سنسور ۶۴ مگاپیکسلی اصلی و ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید است و دوربین اصلی لرزشگیر اپتیکال را هم ارائه می‌کند. در آن سمت مقایسه، آیفون SE 3 اپل به دوربین تک لنزی ۱۲ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال مجهز است، اما به لطف تراشه‌ی A15 می‌تواند امکانات تصویربرداری منحصر به فردی مثل Smart HDR یا فیلترهای Photographic Styles را هم در اختیار کاربران بگذارد.

اپل آن را بهترین سیستم دوربین تک لنزی روی یک آیفون می‌نامد و با کمک پردازشگر تصویر جدید چیپست A15 می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کند و از الگوریتم‌های Smart HDR اپل برای ثبت محدوده دینامیکی وسیع‌تر بهره‌مند شود.

مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53

گلکسی A53 به دوربین چهارگانه پشتی مجهز است که روی کاغذ به راحتی می‌تواند آیفون را مغلوب خودش کند، اما در عمل دو سنسور نه چندان کاربردی ۵ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق روی آن حضور دارند.

اما توانایی فیلمبرداری دوربین آیفون SE 2022 بیشتر است. این گوشی می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای ضبط کند و پردازنده تصویر بهتر آن می‌تواند برخی تکنیک‌های سینمایی را روی آن اعمال کند. اما در مقایسه با آن دوربین گلکسی A53 5G ویدیوهای 4K را با نرخ پایین‌تر ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کند.

در دوربین جلو نیز شاید روی کاغذ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گلکسی ای ۵۳ بتواند دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون اس ای را شکست دهد، اما لزوماً رزولوشن بالاتر به معنای ثبت عکس بهتر نیست و باید منتظر انتشار نمونه تصاویر آن باشیم.

عملکرد فنی و اینترنت 5G

چیپست A15 Bionic زیر قاب مدل ۲۰۲۲ آیفون اس ای یک درنده‌ی وحشی است. همه چیز عالی به نظر می‌رسد و هیچ کس نیازی به قدرت بیشتری در یک گوشی جمع و جور ندارد. گلکسی A53 سامسونگ از یک پردازنده ۵ نانومتری به نام سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰ قدرت می‌گیرد که یک پردازنده میان‌رده محسوب می‌شود. این درحالیست که حتی قدرتمندترین تراشه‌های اندرویدی ساخته شده تاکنون نیز نمی‌توانند تراشه‌ی A15 اپل را مغلوب خود کنند. به همین خاطر ما مطمئنیم که عملکرد فنی گوشی آیفون به مراتب بهتر از گوشی سامسونگ در این مقایسه است.

از سویی دیگر سامسونگ رم بیشتری را برای سازگاری بیشتر گوشی با رابط کاربری جدید One UI 4.1 ارائه می‌کند و حافظه‌ی داخلی آن ۱۲۸ گیگابایت است. در حالی که شما می‌توانید آیفون اس ای را تقریباً با همان قیمت با ۱۲۸ گیگ حافظه سفارش دهید.

مقایسه آیفون SE 3 با گلکسی A53

به جز تراشه، بزرگ‌ترین تفاوت فنی بین این دو گوشی مودم 5G قرار گرفته در داخل آن‌ها است. جایی که گوشی سامسونگ می‌تواند از امواج mmWave ورایزن و باندهای کم به متوسط دیگر شرکت‌های مخابراتی پشتیبانی کند، در حالی که آیفون اس ای جدید فقط از باندهای کم به متوسط زیر ۶ گیگاهرتزی که سرعت پایین‌تری دارند پشتیبانی می‌کند. البته همه‌ی این‌ها وقتی اهمیت پیدا می‌کند که محل زندگی یا کار شما از اینترنت 5G پشتیبانی کند.

باتری و شارژ مجدد

اپل می‌گوید عمر باتری آیفون اس ای را در نسل جدید آن بهبود بخشیده است؛ اما حتی در صورت بهبود پیدا کردن باز هم شارژدهی آن خیلی طولانی نخواهد بود. در حالی که باتری ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی زیر قاب گوشی A53 سامسونگ می‌تواند با استفاده‌ی متعادل تا ۲ روز شارژدهی داشته باشد.

اپل می‌گوید باتری آیفون اس ای در عرض ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می‌شود؛ اما برای آن حتماً باید از یک شارژر ۲۰ واتی استفاده کنید. شارژر داخل جعبه گوشی سامسونگ هم قرار ندارد و باتری ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی آن با توان ۲۵ واتی شارژ می‌شود.

آیفون SE 2022 یا گلکسی A53؛ کدام را انتخاب کنیم؟

اختلاف قیمت بین این دو گوشی نزدیک به ۲۰ دلار است، در حالی که نسخه پایه گوشی سامسونگ حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی را ارائه می‌کند. از آنجا که گوشی سامسونگ از یک دوربین اولترا واید در کنار دوربین اصلی خود بهره می‌برد، شارژدهی دو روزه دارد و به یک نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر OLED مجهز است، دیگر جایی برای شک کردن در انتخاب آن وجود ندارد.

البته این بدان معنا نیست که دوربین آیفون SE 2022 عکس‌های باکیفیتی ثبت نمی‌کند یا تراشه‌ی آن در کل هیچ اهمیتی ندارد؛ اما بخش‌های بالا اهمیت بیشتری در استفاده روزمره کاربران دارند. به همین خاطر ما Galaxy A53 5G سامسونگ را انتخاب می‌کنیم.