آیفون SE 3

آیفون SE 3، ارزان ترین آیفون اپل بسیاری از پرچمداران اندرویدی را شکست می‌دهد!

آیفون SE 3 که ارزان ترین آیفون حال حاضر اپل نیز هست و یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود، بسیاری از پرچمداران اندروید را شکست داده است!

شاید برای بسیاری از علاقه مندان عجیب باشد که جدیدترین گوشی اقتصادی Apple با نام آیفون SE 3 مانند آیفون 13 از تراشه پردازشی A15 Bionic بهره می‌برد. این بدان معناست که ارزان‌ترین گوشی هوشمند اپل در سال 2022 می‌تواند به راحتی رقبای قدرتمندی از جمله پرچمدار اندرویدی گلکسی اس 22 اولترا را از پیش رو بردارد.

احتمالا هنوز هم این موضوع برایتان قابل هضم نیست، اما شواهد این ادعا را تایید می‌کنند. در تصویر زیر می‌توانید بنچمارک گوشی iPhone 13 در مقایسه با سایر پرچمداران اندرویدی را مشاهده کنید.

از آنجایی که آیفون SE 3 هم مانند آیفون 13 با پردازنده 6 هسته‌ای، گرافیک 4 هسته‌ای و حافظه داخلی رم 4GB مجهز شده، می‌توانیم انتظار عملکرد فنی مشابهی را داشته باشیم؛ البته اگر شرکت آمریکایی بهینه‌سازی‌هایی را اعمال نکرده باشد.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چرا Apple تا این حد موفق است و حتی در سال 2022 هم می‌تواند چنین فروش موفقی از iPhone داشته باشد و روز به روز بر طرفداران خود بیافزاید.

آیفون، گزینه‌ای مطمئن

بیایید فرض کنیم که شما یک کاربر معمولی گوشی‌های هوشمند هستید و حالا در سال 2022 به گوشی جدیدی نیاز دارید. شما محصولی می‌خواهید که خوب کار کند، بدنه مقاومی داشته باشد و تا چندین سال به کار بیاید.

شرکت آمریکایی اخیرا گوشی آیفون اس ای 2022 را با قیمت 430 دلار روانه بازار کرد. ممکن است این گوشی با حاشیه محافظتی ضخیمش کمی تاریخ مصرف گذشته به نظر بیاید، اما در ساخت آن از مواد اولیه مرغوب استفاده شده و ضمنا لوگوی اپل در پشت، تضمین کننده عملکرد فوق‌العاده آن تا چند سال آینده و بروز رسانی های مداوم است.

آیفون SE 3

سپس به گزینه‌های اندرویدی می‌رسید. قطعا همه گوشی‌های اندرویدی ارزان قیمت داشته‌ایم که عملکرد اعصاب خوردکن داشته‌اند و حتی ناگهان و بدون هیچ دلیلی از کار افتاده‌اند.

پس تصمیم می‌گیرید که به سراغ یکی از پرچمداران اندرویدی از برندی که برایتان معتبر است بروید … اما ای دل غافل که سامسونگ گلکسی S22 حدود 800 دلار برایتان آب می‌خورد! جالب اینکه این قیمت برای معمولی‌ترین مدل در نظر گرفته شده و مدل‌های لوکس‌تر 1000 و 1300 دلار قیمت گذاری شده‌اند.

و از آنجایی که احتمالا در این زمینه حرفه‌ای نیستید، به سراغ شخصی آگاه یا گوگل می‌روید. اینجاست که متوجه می‌شوید حتی این گوشی‌های فوق گران هم نمی‌توانند در زمینه عملکرد اجرایی با آیفون‌های ارزان‌تر قبلی رقابت کنند. ضمن اینکه سامسونگ همیشه عملکرد شلخته‌ای در انتشار آپدیت‌ها داشته است و مشخص نیست که گوشی شما تا چه زمان از جدیدترین بروز رسانی اندروید پشتیبانی می‌کند.

«بیش از چهار سال پشتیبانی» چندان هم بد نیست، اما آیا در عمل هم شاهد این قضیه هستیم؟ ضمنا این فقط قول سامسونگ است و سایر سازندگان با شعارهای «بیش از چهار ماه» یا حتی «تا زمان فروش گوشی به شما» از نرم افزار محصول خود پشتیبانی می‌کنند. پس انتخاب منطقی، آیفون SE 3 ارزان قیمت‌تر است.

آیفون SE 3

آیفون، با کم‌ترین ریزش قیمت در هنگام فروش

به نظر من هنوز خیلی از کاربران به این موضوع پی نبرده‌اند که آیفون چقدر در هنگام فروش، ریزش قیمتی کمی دارد؛ به خصوص زمانی که به سراغ مقایسه این موضوع با گوشی‌های اندرویدی می‌رویم که عملا نصف ارزش اولیه خود را از دست می‌دهند. قاعدتا این موضوع برای بسیاری از کاربرانی که به دنبال خرید جدیدترین محصولات هستند، اهمیت دارد؛ کسانی که هر گوشی را چند سالی استفاده می‌کنند و سپس با فروش گوشی فعلی و صرف هزینه بیشتر به سراغ گزینه‌های جذاب‌تری می‌روند. این استراتژی برای آیفون بازها خیلی راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

 آیفون، نماد تجمل و سطح اجتماعی (متاسفانه؟)

اکنون به موردی می‌رسیم که به شخصه از آن به عنوان یکی از فاکتورهای منفی محصولات اپل یاد می‌کنم، اما برای اپل و به تبع محصول جدیدش آیفون SE 3 به عنوان یکی از برگ‌های برنده‌اش شناخته می‌شود؛ آیفون‌ها و تقریبا هر چیزی که لوگوی اپل را یدک بکشد به عنوان نمادی از جایگاه اجتماعی برجسته در جامعه خوانده می‌شود.

کافی است سری به صفحه اجتماعی هزاران اینفلوئنسر در یوتوب و اینستاگرام بزنید که با گوشی‌ها و ساعت‌های آیفون‌های خود روی مخاطبان عموما جوان و کم سن و سال اثر می‌گذارند و حتی برای جایزه دادن از همین محصولات محبوب استفاده می‌کنند.

جالبتر اینکه لوگوی Apple همیشه در فیلم‌های بزرگ حضور دارد و همین موضوع باعث شده تا بزرگسالان هم به داشتن این لوگوی سیب گاز زده در پشت گوشی یا لپ تاپ خود علاقه داشته باشند.

حقیقت این است که سازندگان گوشی‌های اندرویدی مشکل بزرگی در نمادین کردن محصولات خود داشته‌اند و هرگز به پای مقبولیت آیفون در جامعه نرسیده‌اند. وضعیتی که امیدواریم با سخت‌کوشی سازندگان تغییر کند.

اما به شخصه معتقد هستم که گوشی گلکسی Z Flip 3 در آستانه شکستن این تابو است. گوشی Z Fold 3 هم بدون شک یکی از حیرت انگیز‌ترین گوشی‌های ساخته شده به شمار می‌رود و قطعا در دنیایی منصفانه، محصولی به شدت نمادین محسوب می‌شود.

آیفون SE 3

تقابل تنوع اندروید و ثبات آیفون

اگر از عاشقان گوشی‌های هوشمند باشید، قطعا می‌دانید که گزینه‌های بیشتر و متنوع‌تری در سمت گوشی‌های اندرویدی منتظرتان است و در اینجا به مبحث طراحی اشاره داریم. اپل برای آیفون‌ها از سیستم عامل iOS بهره برده که فقط محصولات همین شرکت آمریکایی قادر به استفاده از آن هستند.

اما داستان Android کاملا متفاوت است. تمام سازندگان آزادند تا از این سیستم عامل در محصولات خود بهره ببرند. در واقع انتخاب دیگری هم برای این تولیدکنندگان وجود ندارد؛ چراکه ساخت سیستم عاملی جدید و رقابت با دو غول iOS و Android در این بازه تقریبا محال است. حتی مایکروسافت هم با Windows Phone نتوانست کاری از پیش ببرد. به همین دلیل است که میدان بازی به آی او اس و اندروید تعلق دارد. گزینه سومی در کار نیست!

با شرایط پیش رو، سازندگان غیر اپل تمام تمرکز خود را روی سخت افزار قرار می‌دهند تا محصول برجسته‌ای ارائه دهند که به تبع به نفع ما خریداران است و تنوع بی‌نظیری را به همراه می‌آورد.

اگر به دنبال گوشی جدید و متفاوتی هستید، می‌توانید به سراغ اندرویدهای تاشدنی بروید یا از پرچمداران مجهز به قلم هوشمند لذت ببرید یا حتی گوشی با دو نمایشگر را انتخاب کنید. دل به دریا بزنید و اختیار عمل را در دست بگیرید.

در طرف دیگر، همان تعداد محدود آیفون، تنها گزینه‌های مبتنی بر iOS شما هستند. در ضمن از آنجایی که با تعداد محدودی از مدل‌های آیفون طرف هستیم، طراحی ظاهری آن‌ها هم تا حد زیادی محتاطانه و ثابت در نظر گرفته شده است. پس خبری از ویژگی‌های دیوانه‌وار مانند دو نمایشگر و قلم هوشمند نیست.

در نهایت انتخاب با خریداران است. آیا شما به دنبال خرید آیفون SE 3 هستید؟