گوگل جستجو

ایرانی ها در سال 1400 کدام کلمات را بیشتر در گوگل جستجو کرده‌اند؟

سال 1400 رو به اتمام است و بد نیست بدانیم در سالی که گذشت، کاربران ایرانی کدام کلمات را بیشتر در گوگل جستجو کرده‌اند؟

همه ما وقتی که به دنبال پاسخ یک سوال هستیم به گوگل مراجعه می‌کنیم و جواب سوالاتمان را از آن می‌خواهیم. هر ساله کارشناسان به کمک ابزارهایی که در دست دارند بیشترین عبارات و موضوع‌هایی را که در گوگل جستجو شده معین می‌کنند و بدین ترتیب مشخص می‌شود که برای مثال ایرانیان چه موضوع‌هایی را بیش از سایر موارد سرچ کرده‌اند.

کلماتی که بیشتر در گوگل جستجو شده‌اند

اکنون که در روزهای پایانی سال 1400 هستیم، بد نیست درباره نتایج جستجوهایی که در سال اخیر شده بیشتر بدانیم و برای این کار از گوگل ترندز کمک گرفته‌ایم تا آمار بیشترین جستجوهای ایرانی‌ها را در 1400 به دست آوریم. آن‌طور که اعداد و ارقام می‌گویند، بیشترین عباراتی که در سال جاری برای کاربران ایرانی جذاب بوده‌اند، ارزهای دیجیتال و سامانه‌های آموزشی بوده است.

اکثر ما برای این که به خبر یا موضوع خاصی برسیم، آدرس سایت مد نظرمان را جستجو نمی‌کنیم، بلکه همان عبارت را در گوگل سرچ می‌کنیم. همین امر باعث شده تا بتوانیم رفتار کاربران ایرانی را در اینتنت رصد کنیم.

یکی از سرویس‌های خدمات دهنده زیرمجموعه گوگل، گوگل ترندز است که از جمله فناوری‌های غول دنیاست و می‌تواند روند جستجوی کلمات و موضوع‌های مختلف را در گوگل گزارش دهد. در سرویس گوگل ترندز، پرجستجوها در دو حالت به نمایش در می‌آیند؛ حالت اول زمانی است که موضوع‌های مشخصی در یک بازه معین روند رو به رشدی داشته‌اند و حالت دوم مجموع تعداد جستجوی آنهاست.

گوگل جستجو

در این مطلب قصد داریم با استفاده از گوگل ترندز ببینیم در سالی که گذشت ایرانی‌ها چه موضوع‌هایی را بیشتر از همه پیگیری کرده‌اند و برای رسیدن به هدف آنها را در دو دسته رو به رشد و پرجستجوترین‌ها دسته‌بندی خواهیم کرد. از طرفی به نظر می‌رسد جستجوی ایرانی‌ها بر اساس آدرس آی پی آنها بوده و کوکی تأثیر به‌سزایی در آن نداشته باشد. بنابراین آمار جستجوهایی که با VPN انجام شده در این لیست قرار نخواهند گرفت.

پرجستجوترین‌ها در سال 1400

اگر بخواهیم لیستی از کلمات پرجستجو در سال جاری تهیه کنیم بی‌شک کلماتی همچون دانلود، آهنگ، فیلم، عکس، قیمت، ایران، بازی، طلا، سریال و گل در صدر جدول قرار می‌گیرند و گفتنی است که این‌ها یا به صورت تنهایی یا با ترکیبی از کلمات دیگر پرجستجوهای گوگل را تشکیل می‌دهند.

به نظر می‌رسد که این کلی‌گویی‌ها راه به جایی نمی‌برد و باید دقیق‌تر بررسی کنیم. قسمت رشد در جستجو که به صورت بازه معین عمل می‌کند بهتر می‌تواند ما را با آمار جستجوی کاربران آشنا کند. در ادامه به بررسی عبارت‌های رو به رشد در گوگل ترندز خواهیم پرداخت.

سامانه‌های آموزشی

از زمانی که پای کرونا به کشورمان باز شد و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، سامانه‌های آموزشی مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. از جمله سامانه‌هایی که در سال 1400 بیشترین جستجو را داشته‌اند می‌توان به وادانا (آموزش مجازی دانشگاه آزاد)، آموزشیار (سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی)، شاد، سمیاد (سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه فنی و حرفه‌ای)، سمالایو (دانشگاه علمی کاربردی)، سایت پادا (پرونده الکترونیکی دانش آموزان) و سیدا (سامانه یکپارچه دانش آموزان) اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال

گوگل جستجو

در سال 1399 بازار ارزهای دیجیتال روند رو به رشدی داشتند و برخی رمز ارزها مانند بیت کوین در آن سال‌ها رشد فزاینده‌ای را تجربه کردند. به همین خاطر افراد بسیاری در سراسر جهان و از جمله ایران به سمت خرید و فروش این ارزهای دیجیتال رفتند. اگرچه در سال جاری اوضاع بازار کریپتوها خوب نبوده، اما میزان جستجوی کاربران ایرانی همچنان در صدر جدول باقی مانده است.

از جمله موضوع‌هایی که پیرامون ارزهای دیجیتال بیشترین میزان سرچ را در گوگل داشته می‌توان به نوبیتکس (سکوی تبادل ارز دیجیتال ایرانی)، بیت برگ (استارتاپی در حوزه ارزهای دیجیتال و اعلام لحظه‌ای قیمت ریالی بیت کوین)، تریدینگ ویو (ابزار تحلیل چارت‌های مالی همچون ارزهای دیجیتال)، قیمت ارز دیجیتال، ارز دیجیتال و کوین مارکت کپ (وبسایتی کاربردی در زمینه رمز ارزها) اشاره کرد.

در کنار بازار داغ ارزهای دیجیتال برخی عبارات و وبسایت‌های دیگر نیز مانند ایزی تریدر (سامانه معاملاتی کارگزاری مفید) و شستا (سهام تأمین اجتماعی) در رابطه با بازارهای مالی ایران بیشترین میزان جستجو را داشته‌اند.

قرعه کشی ایران خودرو

از سال‌ها پیش شرکت‌های خودروسازی تصمیم عجیبی گرفتند تا به ازای خرید خودرو، قرعه کشی انجام دهند و هدفشان از این کار ایجاد تعادل در بازار داخلی بوده است. البته به نام تعادل بیشتر پای دلال بازی را در صنعت خودرویی باز کرده‌اند. دو کمپانی بزرگ خودروسازی کشورمان، ایران خودرو و سایپا هر از چند گاهی طی یک اعلامیه خبر از فروش محصولات خود به صورت قرعه کشی می‌دهند.

از جمله دلایلی که مردم به سمت ثبت نام در این قرعه‌کشی‌ها می‌روند، تفاوت قیمتی جذابی است که دارند. قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و مردم نیز ترغیب می‌شوند. بنابراین عبارت دیگری که میزان جستجوی بالایی در گوگل ترندز داشته، قرعه کشی ایران خودرو بوده است.

1400

گوگل جستجو

خود عدد 1400 به تنهایی چیزی نیست، اما از ترکیب این عدد با سایر کلمات می‌توان به پرجستجوترین کلمات و عبارات گوگل رسید. برای مثال از جمله پرجستجوترین عبارت‌ها با 1400، می‌توان به تقویم 1400، عید فطر 1400، جدول لیگ برتر 1400، وام ازدواج 1400 و… اشاره کرد.

آب و هوا

همان‌طور که می‌دانید در ایران چهار فصل به طور کامل اتفاق می‌افتد و یکی از مهم‌ترین مواردی که ایرانی‌ها برای خروج از خانه، رفتن به سفر و گردش ترجیح می‌دهند بدانند، وضعیت آب و هوایی است.

نوبت دهی تعویض پلاک

همان‌طور که گفتیم از زمان شیوع کرونا سامانه‌ها و پلتفرم‌های مجازی بیش از پیش تقویت شدند. حالا بسیاری از خدمات در کشور منوط به پیش ثبت نام‌های مجازی شده است. اکنون برای این که بخواهید پلاک خودروی خود را تعویض کنید، باید ابتدا نوبت آنلاین بگیرید و پس از آن به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

گوگل جستجو

البته این اقدام دولت الکترونیک در پاندمی کرونا باعث شد تا از شیوع هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری شود. این نتیجه پرجستجو همزمان نشان می‌دهد که میزان معاملات خودرویی در سال 1400 بالا بوده است.

ثبت نام واکسن کرونا

تا همین چند ماه پیش شرایط واکسیناسیون کرونا به خوبی صورت نمی‌گرفت و تنها عده خاصی مانند پرستاران و بیماران زمینه‌ای واکسن دریافت کرده بودند. از زمانی که واردات واکسن در وضعیت خوبی قرار گرفت، ثبت نام بر اساس گروه سنی شروع شد و تقریبا می‌توان گفت از نیمه دوم امسال، واکسن کرونا بدون نیاز به ثبت نام به عموم مردم تزریق شد.