هک گوشی اندرویدی

هشدار: میلیون‌ها گوشی اندرویدی در خطر جدی هک شدن قرار دارند!

شکاف امنیتی کشف شده در چند مدل گوشی اندرویدی مجهز به تراشه Unisoc از جمله سامسونگ و نوکیا، میلیون‌ها کاربر را در خطر هک قرار داده است.

منبع باز بودن سیستم عامل اندروید علی‌رغم اینکه بزرگ‌ترین مزیت آن است، می‌تواند باعث نفوذپذیر شدن آن نیز شود و به همین خاطر است که هکرها اغلب گوشی‌های اندرویدی را هدف قرار می‌دهند. اکوسیستم اپلیکیشنی اندروید دوست‌دار تجربه و آزمایش چیزهای جدید است و همین باعث دعوت توسعه‌دهندگان بد در کنار توسعه‌دهندگان خوب دیگر می‌شود.

گرچه توسعه‌دهندگان خوب همیشه به دنبال کشف راه‌های جذابی برای مفیدتر شدن گوشی‌ها هستند، اما گروه بد تلاش می‌کنند تا از دستگاه شما پول به چنگ بزنند یا برای هر مقصد مضر دیگری استفاده کنند. وقتی یکی از قطعات اساسی گوشی شما مثل چیپست دارای نقصی باشد، به مجرمان سایبری اجازه می‌دهد کنترل زندگی دیجیتال شما را به دست بگیرند و هیچ‌کسی هم نتواند به کمک شما بیاید.

آخرین مطلبی که شرکت تحقیقاتی امنیت موبایل Kryptowire منتشر کرده نشان می‌دهد این کمپانی یک شکاف امنیتی خیلی مهم را در یکی از تراشه‌های کمپانی Unisoc (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی موبایل) کشف کرده است. اگر هکری از این نقص آگاه شود، می‌تواند به تمام اطلاعات ذخیره شده‌ی کاربر دسترسی پیدا کند و کنترل گوشی شما را به دست بگیرد. از این روزنه‌ی کشف شده می‌توان به لوگ‌های سیستمی، پیام‌های متنی، مخاطبان و سایر اطلاعات مهم دیگر دسترسی پیدا کرد.

ظاهراً این روزنه در یکی از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده‌ روی گوشی‌های دارای چیپست Unisoc وجود دارد. این اپلیکیشن هیچ پروتکل احراز هویتی ندارد و همین باعث باز کردن درب امنیتی گوشی روی هکرها می‌شود.

کدام مدل گوشی های اندرویدی در خطر هک شدن هستند؟

آنطور که این شرکت تحقیقاتی می‌گوید، این باگ در تمام گوشی‌های مجهز به چیپست Unisoc SC9863A که از دسامبر ۲۰۲۱ عرضه شده‌اند، وجود دارد.

هک گوشی اندرویدی با تراشه Unisoc SC9863A

این یک تراشه‌ی پایین رده است که در گوشی‌های مختلف اندرویدی شرکت‌های مختلفی مثل چندین گوشی نوکیا، گوشی‌های لنوو A7 و K13، موتورولا موتو E6i و E7i، چندین مدل ZTE Blade E، گوشی ریلمی C11 و دو گوشی گلکسی A03 و A03 Core سامسونگ به کار رفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*