واردات گوشی در 1400

در سال 1400 چه تعداد گوشی وارد ایران شد؟

با نگاهی به 12 ماه گذشته می‌توان آمار واردات تلفن های همراه را به کشور حدس زد. در سال 1400 تعداد گوشی هایی که وارد ایران شده چقدر بوده؟

با آغاز سال جدید، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام واردات در حوزه‌های مختلف بیندازیم و آن را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم. در این مطلب سعی می‌کنیم آمار واردات گوشی در یک سال اخیر را با شما به اشتراک بگذاریم.

تعداد گوشی های وارداتی به کشور

به تازگی سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اعلام کرده که در 12 ماهه گذشته بالغ بر 18 میلیون و 960 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرده که از مجموع واردات گوشی‌های هوشمند حدود 18 میلیون و 620 هزار دستگاه تلفن همراه فعال شده و در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

واردات گوشی در 1400

به گفته محمدرضا عالیان، در آبان ماه 1400 میزان واردات نسبت به ماه مهر همان سال حدود صد هزار دستگاه کاهش یافت و از طرفی تقاضا برای خرید دو برابر شد. به عبارت دقیق‌تر در مهر 1400 شاهد واردات یک میلیون و 690 هزار دستگاهی بودیم، در حالی که میزان واردات در آبان 1400 یک میلیون و 490 هزار دستگاه بود.

به اعتقاد سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، کاهش عرضه محصول در بازار به علت کاهش تقاضا است و علت واضح‌تر آن در مهر ماه این بود که سال تحصیلی جدید آغاز شده بود. روند کاهش عرضه و تقاضا معمولا تا اواسط بهمن ماه همچنان ادامه دارد و بعد از آن تا اواخر اسفند ماه شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود.

عالیان در ادامه توضیح می‌دهد که بازار تلفن همراه ما در حالی دچار افت تقاضا شده که در بازارهای جهانی دیگر به خاطر آغاز سال میلادی جدید همچنان با افزایش تقاضا روبه‌رو است. آمار و ارقام انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد که صدرنشین بازار اسمارت فون‌ها در ایران، سامسونگ با 48 درصد از سهم بازار است. پس از آن شیائومی با 29 درصد، نوکیا با 12 درصد، اپل با 4 درصد و هواوی با یک درصد قرار دارند.

واردات گوشی در 1400

آن طور که سخنگوی این انجمن می‌گوید، ارزش برند سامسونگ در حال حاضر 42 درصد، شیائومی 27 درصد، اپل 25 درصد و هواوی 2 درصد است. البته گفتنی است که اگرچه محصولات اپل سهم کمی در بازار دارند، اما به علت دلاری بودن قیمت آنها ارزش بازاری بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

سامسونگ A12 همچنان پرفروش

به گفته عالیان، گوشی هوشمند گلکسی A12 پرفروش ترین گوشی وارداتی است و طی یک سال گذشته حدود یک میلیون و 842 هزار دستگاه از این مدل وارد کشور شده و از این تعداد اسمارت فون تقریباً یک میلیون و 644 هزار دستگاه فعال و وارد شبکه کشور شده‌اند.

در میان گوشی های شیائومی نیز لقب پرفروش ترین‌ها متعلق به دو گوشی پوکو ایکس 3 و پوکو ام 3 بوده که در رده بندی پرفروش ترین گوشی‌های کشور نیز این دو گوشی جزو پنج تای اول هستند. مجموع فروش آنها نیز تقریباً یک میلیون و 130 هزار دستگاه بوده است. عالیان در ادامه خاطرنشان کرد:

آبان‌ ماه ۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه آیفون وارد کشور شد، در حالی که در هفت ماه پیش از آن فقط در فروردین ماه چیزی حدود ۱۷ هزار دستگاه وارد کشور شده بود و ماه‌های دیگر چیزی بین ۱۱ تا ۱۲ هزار دستگاه وارد کشور شد؛ اما با ورود آیفون ۱۳ به بازار و افزایش تقاضا انتظار می رفت که میزان واردات آیفون افزایش پیدا کند.

واردات گوشی در 1400

واردات تبلت قانونی

تا مدتی پیش واردات تبلت‌ها به صورت رجیستری نبود و قانونی در این خصوص تصویب نشده بود. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل کشور در ادامه صحبت‌های خود گفته، مدت زمان کوتاهی است که واردات تبلت به صورت قانونی و با رجیستری آغاز شده و آمار خوبی نیز در 12 ماه گذشته داشته‌ایم.

به گفته عالیان، از زمانی که طرح واردات رجیستری شده شروع شده است، حدود 260 هزار تبلت قانونی وارد کشور شده و با این که هنوز چندان از تصویب این طرح نمی‌گذرد اما روند رو به رشد و قابل توجهی داشته‌ایم.