ایرادهای تارا دنده‌ای

مشکل خرابی گیربکس هم به لیست ایرادهای تارا دنده‌ای اضافه شد

تارا دنده‌ای محصول جدید ایران خودرو است که اخیرا حواشی زیادی به همراه داشت. در این مطلب به برخی از ایرادهای تارا دنده‌ای می‌پردازیم.

یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو، تارا دنده‌ای است که اخیرا راهی بازار شده و از همان بدو ورود خود با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است. مدتی پیش بود که باخبر شدیم یک دستگاه خودروی تارا دنده‌ای بدون دلیل خاصی دچار آتش سوزی شده و پس از آن نیز مشکلات دیگری از این خودرو بروز پیدا کرد.

ایرادهای تارا دنده‌ای دردسرساز شده است!

از جمله مشکلاتی که این خودروی داخلی دارد می‌توان به سیستم تعلیق عقب، صداهای اضافی از شاسی، سیستم‌های برقی، ترمزها، اتصالات موتوری، تهویه مطبوع و سیستم ضد سرقت اشاره کرد. جدیدترین مشکل تارا نیز خرابی گیربکس دستی آن است که بسیار هم شایع شده است.

بارزترین مشکلی که مشتریان این خودرو از آن ابراز نارضایتی کرده‌اند، مربوط به گیربکس دستی می‌شود. آنها از جا نرفتن دنده‌ها، تقه و زوزه‌های عجیب و غریبی خبر می‌دهند که هنگام دنده کشی دیده می‌شود. از طرف دیگر مشکل بزرگی که این خودرو دارد، سیستم نرم افزاری ضعیف آن است که در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر بر ساعت، دچار ضعف شده و کشش خوبی ندارد. کاربران گزارش داده‌اند که در سرعت بالای 110 کیلومتر، صداهای اضافی بیشتر می‌شود و دور موتور هم قانع کننده نخواهد بود.

ایرادهای تارا دنده‌ای

گفتنی است که برخی از کاربران می‌گویند از همان ابتدای تحویل گرفتن خودرو به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش مراجعه کرده‌اند اما مشکل آنها حل نشده است. اکنون پس از نارضایتی‌های گسترده مشتریان این خودرو، به نظر می‌رسد با مراجعه به نمایندگی‌ها کل گیربکس این خودرو تعویض خواهد شد.

شاید بتوان گفت که یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ایران خودرو مرتکب شد، عرضه زودهنگام تارا دنده‌ای بود. در زمان تصدی‌گری فرشاد مقیمی گفته می‌شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهای زیادی روی این شرکت می‌آورده که باید هر چه سریع‌تر از خودروی جدید رونمایی شود. علت فشارهای وزارت صمت، فقدان یک خودروی ملی جدید با پلتفرمی جدید بود. تارا در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی استارت زده شد و گویا دولت پیشین نمی‌خواسته بدون حاصلی در این زمینه ریاست جمهوری را تقدیم نفر بعدی کند.

چنین فشارهای غیر عقلانی باعث شد تا در زمان سکانداری فرشاد مقیمی، خودروی زیبایی همچون پژو 301 فاز دو تبدیل به خودرویی شود که امروز دچار مشکلات فراوانی شده و مشتریان را با دشواری روبه‌رو کرده است. ناگفته نماند که در زمان ریاست مقیمی، وی اعلام کرد که در سال 1401 تارا دنده‌ای با تغییراتی در ظاهر روانه بازار می‌شود.

ایرادهای تارا دنده‌ای

خطیبی که به تازگی جای مقیمی را در ایران خودرو گرفته در خصوص پروژه کی 120 که مینی کراس اوور مبتنی بر پلتفرم PF1 است بیان داشت که نمی‌تواند دستور ادامه این پروژه را صادر کند. نکته جالب اینجاست که پس از پیوستن یکی از طراحان خودروی سایپا شاهین به ایران خودرو و رایزنی‌های وی با مدیرعامل جدید ایران خودرو، دستور ادامه پروژه K120 صادر شده است.

یکی از مشکلات ایران خودرو همان عرضه زودهنگام تارا دنده‌ای بود. این شرکت متاسفانه روی تارا از گیربکس 6 سرعته دنده‌ای رانا پلاس سقف شیشه‌ای استفاده نکرده و اگر این امکان را در تارا تعبیه می‌کرد، مسئله متفاوت‌تر از قبل می‌شد و می‌توانست تا حدود زیادی معایب دیگر این خودرو را رفع کند. از طرف دیگر این گیربکس می‌توانست پوششی برای امکانات و آپشن‌های نداشته‌ی تارا باشد.

حواشی اخیر تارا دنده‌ای باعث شده تا مشتریان این خودرو حواله‌های تارا را تبدیل به پژو پارس TU5 سفارشی ELX کنند. یکی از دیگر معضلاتی که در ایران خودرو وجود دارد، اتمسفر فسادزای حاکم بر خودروی پارس است. در واقع رفع این معضل همت بالای وزارت صمت را می‌طلبد تا قیمت این خودرو را در یک مرز مشخص نگاه دارد.

گفتنی است که برخی از حواله داران خودروی تارا دنده‌ای این طور ارزیابی کرده‌اند که قیمت مدل‌های پایین‌تر پارس حدود 350 میلیون تومان است، بنابراین قیمت مدل 1401 آن در بازار چیزی حدود 380 میلیون خواهد بود. با این حساب قیمت تارا و پارس سال یکسان است. این گفته‌ها در حالی است که قیمت خودروی تارا مدت‌هاست 293 میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای پارس نیز 220 میلیون تومان است.

ایرادهای تارا دنده‌ای

در یک کلام می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که موفقیت تارا دنده‌ای منوط به پیشرفت و ارتقای این خودرو و رفع مشکلات کنونی است وگرنه پروژه تارا دنده‌ای از راه نیامده شکست می‌خورد. بنابراین امیدواریم که در سال جاری ایران خودرو برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی این خودرو داشته باشد.

محصول جدید ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که به کمک گیربکس 5 سرعته دنده‌ای خود قادر به تولید حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر است. نسخه دنده اتومات این خودرو نیز قرار است به زودی راهی بازار شود. از جمله امکانات تارا می‌توان به چراغ‌های روشنایی روز، مانیتور لمسی بدون دوربین دید عقب، سامانه کنترل پایداری، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی، سامانه جی اس آی و شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ اشاره کرد. نظر شما درباره ایرادهای تارا دنده‌ای چیست؟