پایان تمدن بشر

پیشگویی ترسناک پایان تمدن بشر توسط برنامه کامپیوتری دانشگاه MIT در سال 1973

در طول تاریخ افراد مختلفی ادعا کرده بودند که از زمان پایان تمدن بشر اطلاع دارند. یکی از کامپیوترهای دانشگاه MIT نیز جزو پیشگویان آینده تمدن بشر بوده و در سال 1973، پیشبینی عجیبی داشته است.

در سال 1703 میلادی، آیزاک نیوتون پیشبینی کرده بود که جهان در حوالی سال 2060 یا بعد از آن به پایان خواهد رسید. او با استفاده از محاسبات ریاضی بسیار پیچیده و عجیبی به این نتیجه رسیده بود. با این که او بنیان‌گذار فیزیک و نجوم مدرن بود اما علاقه زیادی به رمزگشایی متون دین مسیحیت داشت. او با توجه به به متون مقدس مسیحیان و محاسباتش، به این نتیجه رسید که بشر زمان زیادی برای ادامه کارش ندارد.

پیش‌بینی MIT درباره پایان تمدن بشر

آیزاک نیوتون آخرین فردی که نبود که زمانی را برای پایان جهان اعلام کرد. بسیاری از افراد به دلایلی مانند درک اشتباه، باورهای غلط یا صرفا شیادی، تاریخ‌هایی را برای پایان تمدن بشر اعلام کرده بودند. هر چند بازار این پیشگویی‌ها میان عامه مردم همیشه داغ بوده اما دانشگاه MIT هم چندین دهه قبل تحقیقاتی را در این باره انجام داده بود.

پایان جهان

بر خلاف روش بسیاری از پیشگویان، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سراغ باورهای عامه نرفت و با استفاده از روش‌های علمی، زمانی را برای پایان تمدن بشر اعلام کرد. در تحقیق MIT مواردی مانند احتمال بیماری‌های همه‌گیر، جنگ‌های گسترده و جهانی، جنگ گسترده هسته‌ای، قحطی، خشک‌سالی‌های طولانی و … مورد بررسی قرار گرفتند. در کنار این موارد، عامل‌های دیگری مانند مصرف بیش از حد منابع توسط مردم و دولت‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند. طبق نتایج تحقیقات MIT، این دو مورد جزو مهم‌ترین دلایل احتمالی پایان تمدن بشر هستند.

روند انجام تحقیق MIT درباره پایان تمدن

در این تحقیق از یک کامپیوتر بهره گرفته شد و نتایج به دست آمده، بسیار جالب بودند. با وجود گذشت بیش از 300 سال از پیش‌بینی‌های آیزاک نیوتون، کامپیوتر موسسه فناوری ماساچوست هم به نتیجه‌ای نسبتا مشابه (تنها دو دهه اختلاف) رسید.

منظور از پایان جهان یا پایان تمدن بشر در تحقیقات دانشگاه MIT، سناریو‌هایی مانند از بین رفتن صنایع پیشرفته، تولید انبوه محصولات کشاورزی، از بین رفته زنجیره‌های تامین، تغییر حرارت پایدار زمین و به طور کلی حالت‌هایی است که شکل زندگی بشر را تغییر می‌دهد و تمدن را از بین می‌برد.

پایان تمدن

برنامه‌ای که توسط جی فورستر توسعه داده شده بود یکی از اولین نمونه‌هایی بود که می‌توانست آینده بشر و پایان تمدن را با در نظر گرفتن شرایط مختلف پیش‌بینی کند. این برنامه در یکی از قدرتمندترین رایانه‌های موسسه فناوری ماساچوست اجرا شد. پس از انجام محاسبات مختلف و طبقه‌بندی اطلاعات، این برنامه به این نتیجه رسید که تمدن بشر در سال 2040 میلادی به صورت کامل از بین می‌رود.

چرا دانشگاه MIT سال 2040 میلادی را پایان تمدن بشر می‌داند؟

دانشگاه MIT در این تحقیق به این نتیجه رسید که به دلایلی مانند افزایش جمعیت و گسترش آلودگی، کیفیت زندگی انسان کاهش خواهد یافت. در نتیجه این موارد، منابع طبیعی به شدت کاهش خواهند یافت. محصولات کشاورزی به مرور کمتر و کمتر می‌شوند و انسان برای رسیدن به غذا، باید با مشکلات مهمی دست و پنجه نرم کند. منابع انرژی مانند نفت گاز و دیگر منابع تجدید ناپذیر پایان خواهند یافت. همچنین بشر باید در این بین، با هوایی آلوده و زباله‌های تولید شده نیز کنار بیاید.

بشر به گذشته سفر خواهد کرد

با توجه به نتایج این تحقیق، بشر باید تا چند دهه دیگر با مفهومی به نام تمدن خداحافظی کند. جالب است بدانید مهم‌ترین دلایل پایان تمدن بشر، جنگ یا عوامل طبیعی نیستند و انسان، بزرگ‌ترین دشمن تمدن است! حتی اگر بشر بتواند با تغییر رفتارهایش به منابع زمین آسیب کمتری برساند، باز هم خطرات مهمی مانند جنگ بر سر منابع طبیعی و جنگ‌های هسته‌ای بشر را تهدید می‌کنند. کشورهایی مانند ایالات متحده و روسیه، برای نابودی چندباره زمین سلاح هسته‌ای دارند و یک جنگ هسته‌ای، می‌تواند در یک چشم به هم زدن زندگی میلیاردها نفر را به پایان برساند و بازماندگان را مستقیما به هزاران سال پیش از تمدن بفرستد.

پایان تمدن بشر

در صورتی که منابع طبیعی، محصولات کشاورزی و انرژی‌های تجدیدناپذیر طبق نتایج این تحقیق MIT در دهه‌های آینده از بین بروند، باید انتظار جنگ‌هایی بزرگ بر سر این منابع را داشته باشیم که می‌توانند روند پایان تمدن بشر را سریع‌تر کنند.

در گجت نیوز بخوانید: کمپین ۵ میلیارد دلاری دانشگاه MIT برای بهبود سطح زندگی در جهان

شما چه نظری دارید؟ آیا تمدن بشر در خطر است و در دهه‌های آینده باید منتظر کمبود منابع، جنگ‌های بزرگ و آلودگی بیشتر باشیم؟ نظرات خود را با گجت نیوز در میان بگذارید.