نحوه فروش آیفون، خاص‌تر از همیشه خواهد شد

نحوه فروش آیفون، خاص‌تر از همیشه خواهد شد

طبق گزارش جدیدی که مارک گورمن در بلومبرگ منتشر کرده، اپل در حال کار روی فروش آیفون و آیپد به‌عنوان بخشی از خدمات اشتراک سخت‌افزاری است.

اپل به دنبال فروش آیفون و آیپد از طریق شیوه‌های متفاوت است. مارک گورمن از بلومبرگ می‌گوید که اپل می‌خواهد این محصولات را در قالب خدمات اشتراک سخت‌افزاری به مشتریانش ارائه کند. این سرویس که احتمالا سال آینده ارائه می‌شود، با اصرار اپل برای انتقال به سوی خدمات اشتراکی به‌عنوان یک مجموعه کامل مطابقت دارد.

در طول سال‌های گذشته، این کمپانی به‌طور فزاینده‌ای بر اشتراک‌های قابل تمدید نظیر سرویس‌های Apple Music، Apple TV Plus، Apple Fitness Plus، Apple News Plus و Apple Arcade به‌عنوان شریان‌های جدید کلیدی برای درآمدزایی تاکید داشته است. بسیاری از این سرویس‌ها، پیش‌تر تحت عنوان بسته‌های اپل وان این شرکت مورد ادغام قرار گرفته‌اند.

پیش از این، شاهد تغییرات مشابهی در بخش سخت‌افزار اپل بودیم. این غول کوپرتینویی در سال 2019 یک مدل اشتراک ماهانه برای گارانتی‌های تمدید شده Apple Care را نیز اضافه کرده بود که به مشتریان امکان می‌داد هزینه‌های ترکیبی AppleCare و آیفون خود را در بازه 24 ماهه پرداخت کنند یا دستگاه‌های خود را پس از 12 ماه پرداخت تعویض کنند. این سرویس از سال 2015 در دسترس قرار دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، هزینه ماهانه صرفاً به قیمت دستگاه تقسیم بر 12 یا 24 ماه نخواهد بود و احتمالاً با امکان ارتقا به سخت‌افزار جدید در زمان عرضه همراه شود. این سرویس احتمالا مانند سایر اشتراک‌های اپل، به حساب کاربری اپل آی‌دی موجود کاربر متصل می‌شود و امکان بسته‌بندی در سرویس‌های AppleCare یا Apple One نیز از این طریق فراهم خواهد شد.

نحوه فروش آیفون، خاص‌تر از همیشه خواهد شد

در حال حاضر می‌توان به‌صورت ماهانه برای خدمات مورد ارائه اپل، حق اشتراک پرداخت کرد و هم‌چنین می‌توان آن‌را به‌صورت ماهانه برای آیفون پرداخت کرد، با این‌حال هنوز هزینه‌ها و برنامه‌های جداگانه‌ای برای مدیریت وجود دارند.

تصور این‌که اپل به‌سادگی دستگاه‌هایی را به‌صورت ماهانه قرض می‌دهد، سخت است. آیا این تمایل وجود دارد که به‌صورت ماهانه برای اشتراک یک آیفون، مانند دیگر سرویس‌های نرم‌افزاری مثل Apple TV Plus که برای دیدن محتواهای ویدیویی استفاده می‌شود، هزینه کرد؟ بدین ترتیب، دنیایی که اپل در آن مشتریانی داشته باشد که ماه‌ها برای اجاره یک دستگاه حق اشتراک پرداخت کنند و در پایان فرآیند آن را بازگردانند، بعید به‌نظر می‌رسد.

این امکان وجود دارد که اپل صرفا به دنبال حذف واسطه‌ها و گسترش پرداخت‌های اقساطی خود به سایر محصولات باشد. برنامه ارتقای آیفون به‌طور موثری مشتریان را وادار می‌کند تا وام بدون بهره را از طریق سرویس Cizitens One (وابسته به Cizitens Bank) دریافت کرده و سپس در طول برنامه 24 ماهه آن را بازپرداخت کنند. اپل هم‌چنین به مشتریان اپل‌کارت اجازه می‌دهد تا اقساط خرید محصولات خود را بدون بهره پرداخت کنند، اما این قابلیت نیز تنها به زیرمجموعه کوچکی از مشتریان این شرکت محدود می‌شود.

یک سرویس خدمات اشتراک مبتنی بر اپل می‌تواند این الزامات را حذف کرده و به این غول فناوری اجازه دهد تا آن‌را به سایر محصولات سخت‌افزاری خود مانند آیپد یا رایانه‌های مک نیز تعمیم دهد.

جزئیات اندکی از این طرح منتشر شده، اما چیزی که مشخص است، جاه‌طلبی‌های اپل بوده که حد و حصر ندارد.