نمونه خاک کره ماه

ناسا بعد از 50 سال، پلمپ نمونه خاک آورده شده از کره ماه را باز کرد

اخیرا ناسا یک کپسول حاوی نمونه خاک کره ماه که قدمتی 50 ساله دارد را باز کرده است. اما این نمونه خاک ماه چه اهمیتی دارد؟

ناسا چندی پیش کپسول مهر و موم‌شده‌ای حاوی نمونه خاک کره ماه را که 50 سال پیش و طی ماموریت آپولو 17 جمع‌آوری شده بود باز کرد و مطالعات روی آن توسط محققین ناسا آغاز شد. بررسی نمونه خاک ماه ضمن درک مناسبی که درباره تاریخچه ماه به محققین می‌دهد، برای فضانوردان پروژه بازگشت به ماه که تحت برنامه آرتمیس به قمر زمین می‌روند نیز مزایایی دارد.

نمونه خاک کره ماه

از آنجایی که کپسول حاوی نمونه خاک ماه دربسته بود، مقادیری نامشخص از گاز ماه نیز در آن حفظ شده بود. در نتیجه محققان با دقت ظرف را طی مراحلی چند باز کردند. آن‌ها ابتدا محفظه را برای استخراج گاز ماه سوراخ کردند و حتی روی گاز ماه نیز مطالعاتی انجام دادند.

استخراج نمونه خاک ماه

بعد از استخراج گاز، حالا در کپسول باز شده و نمونه خاک و سنگ ماه در دسترس محققان است. توماس زوربوخن،‌ معاون سازمان ماموریت علمی ناسا در واشنگتن در این باره گفته:

ما فرصت خوبی برای باز کردن این نمونه گرانبها از خاک ماه داشتیم که 50 سال در خلا نگهداری شده بود. حال می‌توانیم ببینیم چه گنجینه‌هایی در آن نهفته است.

نمونه خاک کره ماه با نام 73001 در دسامبر 1972 توسط فضانوران ناسا یوجین سرنان و هریسون جک اشمیت جمع‌آوری شد. آن‌ها با یک دستگاه خاص، لایه‌هایی از خاک و سنگ ماه را با هدف اطلاع از زمین‌شناسی ماه جمع‌آوری کردند.

نحوه آزمایش نمونه ماه

پیش از استخراج نمونه خاک ماه، تیم تحقیقاتی با سی تی اسکن سعی کردند وضعیت نمونه را در داخل کپسول بررسی کنند. رایان زیگلر متصدی نمونه آپولو درباره فرایند کار می‌گوید:

کپسول نمونه بسیار پر بود و ما این را از سی تی اسکن متوجه شدیم. این مسئله تغییری جزئی‌ در برنامه‌ریزی اولیه برای استخراج نمونه خاک ایجاد کرد،‌ اما ما توانستیم برنامه‌ای سازگار با اسکن‌ها تهیه کنیم.

به دو علت بخش تحقیقات و اکتشافات علوم اخترشناسی ناسا (ARES) برای باز کردن نمونه انتخاب شد؛‌ اول برای فراگیری زمین‌شناسی کره ماه و دوم برای کمک به ماموریت برنامه‌ریزی شده آرتمیس. فاز بعدی برنامه تحلیل نمونه آپولو فضانوردان را برای سفر به قطب جنوبی ماه و جمع‌آوری نمونه از آنجا آماده می‌کند.

بررسی روش‌های نمونه‌برداری پیشین در ماموریت آپولو به ناسا امکان می‌دهد که در ماموریت آرتمیس با آگاهی کامل از روش و ابزارهای مورد نیاز، کار نمونه‌برداری را پیگیری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. انسان پایش هنوز به ماه نرسیده این قصه رفتن به ماه در بحبوحه جنگ سرد باعث شد که روس ها وارد رقابت با ایالات متحده بشوند وبا هزینه های سرسام اور. عملا اقتصاد خود را نابود کنند. تصاویر پیادهروی فضانوردان روی ماه ساخته کارگدان مشهور استنلی کوبریک میباشد