سدان

به این 7 دلیل خودروهای سدان بهتر از شاسی بلندها هستند

با وجود این که امروزه شاسی بلندها در بسیاری از بازارها به محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سگمنت خودرویی تبدیل شدند، اما همچنان خودروهای سدان در بخش‌های متعددی نسبت به شاسی بلندها برتری دارند.

آمارهای فروش در بازارهای جهانی نشان می‌دهد شاسی بلندها به محبوب‌ترین سگمنت در میان مشتریان تبدیل شدند و دیگر آنچه باید به سدان‌ها توجه نمی‌شود. طبق آماری که توسط JD Power منتشر شده حدود 80 درصد از بازار محصولات جدید آمریکا طی ماه نخست سال 2022 به شاسی بلندها و پیکاپ‌ها تعلق داشت و در این میان سدان‌ها در بدترین دوران خود به سر می‌برند.

سدان

با وجود کاهش استقبال از خودروهای سدان، همچنان تعدادی از مشتریان به خرید این خودروها تمایل دارند، اما چه دلایلی باعث شده تا این مشتریان همچنان به خرید سدان روی آورند؟ از این رو با مقایسه بی ‌ام ‌و سری 3 (سدان) با بی ام و X3 (شاسی بلند) و تویوتا کرولا سدان با کرولا کراس شما را با 7 برتری خودروهای سدان نسبت به شاسی بلندها آشنا خواهیم کرد.

7 دلیل برتری سدان ها نسبت به شاسی بلندها

مصرف سوخت کمتر

سدان

خودروهای سدان به طور میانگین نسبت به یک شاسی بلند هم قیمت سبک‌تر و آیرودینامیک‌تر هستند. در واقع طراحان خودروهای سدان را به جای این که برای عبور از مسیرهای کوهستانی و جاده‌های ناهموار طراحی کنند، آن را به شکل ویژه برای عبور از مسیرهای آسفالتی طراحی می‌کنند و به همین دلیل کارآمدی بیشتری را به همراه دارند. BMW برای خودروهای بی ام و 330i و بی ام و X3 sDrive30i یک پیشرانه 2 لیتری توئین توربوشارژ 4 سیلندر خطی در نظر گرفته است، اما مدیریت سوخت بی ام و سری 3 سدان در شهر 30، در بزرگراه 26 و به شکل ترکیبی 36 مایل بر گالن بوده و برای X3 شاسی بلند در شهر 25، در بزرگراه 23 و به صورت ترکیبی 29 مایل بر گالن است.

سدان

در واقع طبق گزارشی که توسط EPA منتشر شده، هزینه 330i سدان از 400 دلار کمتر خواهد بود. مقایسه کرولای سدان و کرولا کراس نیز نشان می‌دهد این دو خودرو از یک پیشرانه 2 لیتری بهره می‌برند و مدیریت سوخت کرولای سدان در شهر 34، در بزرگراه ۳۱ و به شکل ترکیبی 40 مایل بر گالن و این مقدار برای کرولا کراس در شهر 32، در بزرگراه ۳۱ و به شکل ترکیبی 33 مایل بر گالن است. از این رو کرولای سدان در رانندگی بزرگراه کارآمدتر خواهد بود.

دینامیک رانندگی بهتر

سدان

ارتفاع شاسی بلندها از خودروهای سدان بیشتر بوده و به همین دلیل سرنشینان در کابین از فضای بیشتری بهره می‌برند، اما هنگام قرارگیری در این خودروها احساس می‌کنید به جای نشستن روی صندلی روی سقف آن قرار گرفته‌اید. در واقع موقعیت رانندگی پایین‌تر سدان‌ها حس در دسترس‌تر بودن را برای سرنشینان به همراه دارد و به همین دلیل برای رانندگی، آن را به گزینه بهتری تبدیل کرده است. البته شاسی بلندها طی سال‌های قبل به میزان چشمگیری پیشرفت کردند و می‌توانند سطح رانندگی ایده‌آلی را ارائه دهند، اما همچنان خودروهای سدان در بخش رانندگی برتری‌های خاص خود را دارند.

سدان

معمولا پایین‌تر بودن سدان چرخش بدنه کمتری را در گوشه‌های تیز به همراه دارد و وزن کمتر آن باعث جابکی بیشتر و هندلینگ بهتر خواهد شد. 330i نسخه RWD بیش از 500 پوند از RWD X3 sDrive30i سبک‌تر است و با وجود این که هر دو خودرو برای رانندگی گزینه عالی محسوب می‌شوند، اما فقط تعداد کمی از افراد، بی ام و X3 را به جای سری 3 در جاده‌های پرپیچ و خم یک گزینه مناسب می‌دانند.

سریع‌تر بودن

سدان

خودروهای سدان به دلیل وزن سبک خود نسبت به یک شاسی بلند با قدرت مشابه سریع‌تر هستند. همچنین در این بخش خودروهای سدان در بخش آیرودینامیک نیز برتری دارند. در شرایطی که بی ام و 330i و X3 sDrive30i از یک پیشرانه بهره می‌برند، اما 330i با وجود ارزان‌تر بودن قدرتمندتر و سریع‌تر ظاهر خواهد شد.

پیشرانه استفاده شده در 330i می‌تواند قدرتی برابر با 225 اسب بخار و گشتاور 294 پوند فوت را به تولید برساند؛ این در حالی است که قدرت تولیدی در X3 sDrive30i به 248 اسب بخار و گشتاور آن به 258 پوند فوت می‌رسد. همچنین بی ام و 330i می‌تواند نیم ثانیه سریع‌تر به سرعت 60 مایل بر ساعت دست پیدا کند. به همین دلیل خودروهای سدان به دلیل ارزان‌تر بودن، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر بودن همچنان مشتریان خاص خود را دارند.

کرولا سدان مجهز به پیشرانه 2 لیتری با قدرت ۱۶۹ اسب بخار و گیربکس CVT می‌تواند نسبت به کرولا کراس با همین پیشرانه بیش از یک ثانیه زودتر به سرعت 60 مایل بر ساعت دست پیدا کند. علاوه بر این مشتریان می‌توانند برای تجربه رانندگی بهتر این سدان را با گیربکس دستی سفارش دهند.

جذاب‌تر بودن

سدان

با وجود این که امروزه خودروسازان شاسی بلندهای بسیار جذابی و مدرنی را تولید می‌کنند، اما خودروهای سدان به دلیل فاصله کمتر از زمین در قوس‌های چرخ‌ها از فضای خالی کمتری برخوردارند و در اطراف آنها روکش‌های پلاستیکی کمتری به چشم می‌خورد. همچنین در نمای جلوی آنها نمایی مشابه آجر نیز دیده نمی‌شود. در واقع از آنجایی که خودروهای سدان با تمرکز روی رانندگی در مسیرهای آسفالتی طراحی می‌شوند، طراحان می‌توانند برای آنها ظرافت بیشتری را در نظر بگیرند.

سدان

اگر کرولا سدان را در کنار کرولا کراس قرار دهیم، بدون شک کرولا سدان زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین با وجود این که مرسدس بنز کلاس GLS از محبوبیت بالایی بهره می‌برد، اما همانند یک S کلاس زیبا و جذاب به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، سدان فولکس واگن آرتئون نیز از طراحی جذابی بهره می‌برد و هیچ یک از شاسی بلندهای فولکس واگن نمی‌توانند به آن به رقابت بپردازند.

ایمنی بیشتر

بسیاری بر این باورند که شاسی بلندها به دلیل بزرگ‌تر و بلندتر بودن از خودروهای سدان ایمن‌تر هستند، اما هنگامی که جنبه‌های ایمنی خودرو را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم، نمی‌توان این موضوع را تایید کرد. در واقع علاوه بر شاسی بلندها، تمام خودروهای سدان که توسط خودروسازان بزرگ به تولید می‌رسند می‌توانند تست‌های ایمنی سخت موسسه‌های ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته و 5 ستاره ایمنی را دریافت کنند.

به طور کلی اکثر خودروهای سدان در بخش ایمنی و واژگونی در سطح بهتری قرار دارند. در واقع ارتفاع یک شاسی بلند باعث افزایش وزن و مرکز ثقل می‌شود و همین موضوع احتمال تغییر جهت ناگهانی در شرایط اضطراری را افزایش می‌دهد.

سدان

طبق بررسی‌های انجام شده، خطر واژگونی بی ام و سری 3 که از موسسه NHTSA پنج ستاره ایمنی دریافت کرده حدود 2.9 درصد است. در طرف مقابل میزان خطر واژگونی بی ام و ایکس 3 با برخورداری از 4 ستاره کیفی حدود ۱۷۲.۱۷ درصد است. شاسی بلندها با ارتفاع بیشتر در این بخش ضعیف‌تر خواهند بود. خطر واژگونی کادیلاک اسکالید 2022 که دارای 3 ستاره ایمنی است نیز به ۲۱.۲ درصد می‌رسد. در حالی که خطر واژگونی یک سدان بسیار قدیمی‌تر نظیر 300 حدود ۳.۱۱ درصد است.

همچنین شاسی بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده خطرهای بیشتری را به همراه خواهند داشت. طبق گزارشی که توسط Consumer Reports منتشر شده بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۹۳۱ مرگ و میر به دلیل برخورد عابر با جلوی خودرو به ثبت رسیده که 80 درصد آن به خودروهای شاسی بلند، پیکاپ و ون مربوط می‌شود. از عوامل موثر در این بخش می‌توان به کاپوت‌های بزرگ و بلند و نقطه کور جلوی آنها اشاره کرد.

علاوه بر این، گزارش Consumer Reports نشان می‌دهد دید راننده به عنوان یکی دیگر از جنبه‌های ایمنی در خودروهای سدان در سطح بهتری نسبت به شاسی بلندها قرار دارد. در واقع بر خلاف تصور عموم، شاسی بلندها به دلیل داشتن بدنه‌های بزرگ و ستون‌های برجسته‌تر در عقب باعث کاهش دید راننده خواهند شد. البته برخی از شاسی بلندها مانند سوبارو فارستر میزان دید خوبی را ارائه می‌دهند، اما به طور کلی میزان دید راننده در خودروهای سدان از شاسی بلندها بهتر است.

ایمنی بیشتر وسایل در صندوق عقب

سدان

بسیاری از کارشناسان خودروهای سدان را نسبت به شاسی بلندها امن‌تر می‌دانند؛ چرا که دسترسی به صندوق آنها نسبت به شاسی بلندها بسیار دشوار است. در واقع وسایل موجود در صندوق شاسی بلندها بدون هیچ نوع روکش بار و بدون پوشش در معرض دید قرار دارند و هر شخصی که در اطراف خودرو باشد می‌تواند آنها را ببیند و همین موضوع امنیت آنها را به خطر خواهد انداخت؛ چرا که در بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی جرم و جنایت یک موضوع کاملا جدی بوده و سارقان اگر در خودروی شما وسایل با ارزشی را مشاهده کنند حتما آن را سرقت خواهند کرد.

کمتر بودن هزینه نگهداری و تعمیر

همانطور که در ابتدا اشاره شد بی ام و 330i نسبت به X3 Drive30i حدود 500 پوند سنگین‌تر است؛ در واقع بی ام و با استفاده از فلز و آلومینیوم این شاسی بلند را برای عبور از مسیرهای ناهموار تقویت کرده که همین موضوع قیمت آنها را نسبت به سدان‌ها افزایش داده است. در واقع قیمت پایه بی ام و سری 3 حدود ۴۱ هزار دلار بوده و مشتریان برای نسخه پایه شاسی بلند ایکس 3 باید حدود 44 هزار دلار هزینه کنند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه نگهداری یک شاسی بلند حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از هزینه نگهداری یک سدان بیشتر است.

نمی‌توان آمارهایی که توسط موسسه‌های معتبر منتشر شده را نادیده گرفت. از این رو با توجه به دلایلی که در این مقاله به آنها اشاره شد باید گفت مشتریان به دلایل زیادی می‌توانند در سال 2022 به جای شاسی بلند به خرید خودروهای سدان روی آورند. خرید یک سدان برای شما مزایای چون قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، رانندگی بهتر، ایمنی و سرعت بیشتر را به همراه خواهد داشت.

البته مواردی که در این مقاله به آنها اشاره باعث کاهش محبوبیت شاسی بلندها نخواهد شد؛ در حال حاضر این خودروها قادرند به خوبی به نیاز مشتریان پاسخ دهند و با فروش بالای خود دنیای درخشان سدان ها را به نابودی بکشانند. به طور کلی هنگام خرید خودرو باید نیاز خودتان را مورد توجه قرار دهید؛ چرا که سدان ها می‌توانند به 80 درصد نیازهای بسیاری از مشتریان شاسی بلندها به خوبی پاسخ دهند.