استون مارتین DBX707

تجربه رانندگی با استون مارتین DBX707 ؛ یک شاسی بلند خاص که برای کنار زدن رقبا آمده است

استون مارتین DBX707 با طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمند خود آمده تا به رقیب سرسختی برای رقبای خود تبدیل شود. در ادامه با عملکرد این شاسی بلند در پیست آشنا خواهیم شد.

استون مارتین به شکل ویژه شاسی بلند DBX707 را توسعه داده و قصد دارد آن را به پادشاه جدید شاسی بلندها تبدیل کند. این خودرو در تمام بخش‌ها از جمله طراحی داخلی و بیرونی، قوای محرکه و تجهیزات در سطح بسیار بالایی قرار داشته و می‌تواند رقبای خود به چالش بکشد. در ادامه عملکرد این شاسی بلند بریتانیایی را در پیست آزمایشی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نگاهی به عملکرد استون مارتین DBX707

استون مارتین DBX707

در این تست رانندگی توبیاس موئرس، رئیس استون مارتین پشت صندلی راننده می‌نشیند و پدال ترمز را محکم فشار می‌دهد، سپس لانچ کنترل را فعال کرده و با فشار دادن پدال گاز صدای غرش پیشرانه را به گوشمان می‌رساند. در ادامه با رها کردن ترمز این شاسی بلند همانند شیر گرسنه به جلو جهش می‌کند. گیربکس 9 سرعته این خودرو به سرعت و با هماهنگی کامل وظیفه تعویض دنده را انجام می‌دهد تا موتور V8 توئین توربو به ردلاین 7 هزار rpm دست پیدا کند.

استون مارتین DBX707

موئرس در ادامه با سرعت زیاد وارد پیچ می‌شود. با وجود سر خوردن انتهای پهن خودرو، وی همچنان پای خود را روی گاز نگه داشته و با دریفتی زیبا همانند یک خودروی اسپرت از پیچ خارج می‌شود. اکنون موئرس کاملا به وجد آمده و خنده‌هایش نشان می‌دهد وی از استون مارتین DBX707 رضایت کاملی دارد. این شاسی بلند از یک موتور 4 لیتری توئین توربو ارتقا یافته AMG بهره می‌برد و یک گیربکس اسپید شیفت 9 سرعته اتوماتیک AMG با حالت‌های اسپرت پلاس، لانچ کنترل و شاسی، قدرت تولیدی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

استون مارتین DBX707

استون مارتین DBX707 به گونه‌ای طراحی شده تا از لامبورگینی اوروس سریع‌تر باشد و از پورشه کاین توربو کوپه هندلینگی بهتر را ارائه دهد. انجام این تست آزمایشی در سیلورستون انگلیس نشان می‌دهد که استون مارتین توانسته به اهداف خود دست پیدا کند. پیشرانه این شاسی بلند می‌تواند قدرتی برابر با 707 اسب بخار و گشتاور 900 نیوتن‌متری را به تولید برساند؛ چنین قدرتی باعث شده تا این دستگاه با وزن 2.2 تنی بسیار سریع به نظر برسد.

استون مارتین DBX707

موئرس مدعی است این خودرو می‌تواند ظرف مدت 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود؛ چنین سرعتی باعث شده تا آن را سریع‌ترین شاسی بلند در جهان بدانیم، اما نحوه هندلینگ این خودرو بیش از پیش مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. در واقع زمانی که جهت خودرو به سرعت تغییر پیدا می‌کند، چابکی و پاسخگویی آن بسیار چشمگیر خواهد بود.

استون مارتین DBX707

استون مارتین DBX707 در میان تمام سوپر شاسی بلندهای موجود در بازار از بهترین و قابل‌اعتمادترین دماغه بهره می‌برد؛ چرا که پاسخگویی آن بسیار دقیق بوده و بازخورد مناسبی را به همراه دارد. برای مثال در پیچ‌ها خودرو به همان سمتی که راننده بخواهد حرکت خواهد کرد. علاوه بر این از سوی محور عقب در زمان ورود تا خروج از پیچ نیز پشتیبانی زیادی صورت می‌گیرد.

استون مارتین DBX707

رئیس استون مارتین اعلام کرد با بازسازی اساسی سیستم تعلیق جلو توانستیم یک شاسی بلند خاص را توسعه دهیم؛ مثلا پایه‌های کمک‌فنرهای جلو 55 درصد از DBX معمولی سفت‌تر شده و استحکام پیچشی خودرو نیز به کمک یک پانل 4 میلی‌متری در زیر بدنه حدود ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده است تا واکنش فرمان بهبود یابد. علاوه بر این، نرخ فشردگی ۲۰ درصد و برگشت فنرها نیز ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

استون مارتین DBX707

از تغییراتی که در بخش عقب استون مارتین DBX707 اعمال شده می‌توان به اضافه شدن دیفرانسیل الکترونیکی جدید با نرخ قفل بالاتر و کمک‌فنرهای نرم‌تر از جلو اشاره کرد. مهندسان سیستم الکترونیکی فعال بادی‌رول را مجددا کالیبره کردند تا در حرکات پایین بدنه 50 درصد گشتاور بیشتری ارائه شود. ضمن این که کنترل بادی‌رول در سرعت‌های بالاتر در پیچ‌ها بیشتر روی بخش عقب تمرکز دارد تا کم‌فرمانی کاهش پیدا کند.

استون مارتین DBX707

با وجود چنین تغییراتی، این شاسی بلند به میزان چشمگیری سبک به نظر می‌رسد و راننده در زمان رانندگی بر خلاف لامبورگینی اوروس یا پورشه کاین توربو کوپه سنگینی خاصی را تجربه نخواهد کرد. هرچند استون مارتین DBX707 نسبت به DBX معمولی سفت‌تر و خشن‌تر به‌نظر می‌رسد، اما سواری آن بدون لرزش بوده و روی دست‌اندازها و برآمدگی‌های کوچک شاهد تکان خاصی نخواهیم بود. از این رو این شاسی بلند بریتانیایی به جای این که شبیه یک خودروی ویژه پیست باشد بیشتر به یک گرند تورر شباهت دارد.

استون مارتین DBX707

این شاسی بلند بریتانیایی در خط مستقیم به عنوان یک خودرو سریع ظاهر شده و در پیچ‌ها نیز عملکرد چشمگیری را ارائه می‌دهد. البته این تست رانندگی در پیست آزمایشی بوده و چند هفته آینده می‌توان آن را در جاده‌های واقعی مورد قضاوت قرار داد. تا پیش از آزمایش این خودرو در جاده‌های واقعی باید گفت استون مارتین DBX707 می‌تواند پادشاه جدید شاسی بلندها باشد.