ارزشمندترین گنجینه های کره زمین

ارزشمندترین گنجینه های کره زمین که هنوز کشف نشده‌اند

در اینجا به ارزشمندترین گنجینه های کره زمین که هنوز کشف نشده‌اند می‌پردازیم. گنجینه‌هایی که پر از رمز و راز مربوط به تاریخ بشر هستند!

در طول تاریخ گنجینه‌های فوق‌العاده مهمی از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلفی به سرقت رفته و به طور مرموزی ناپدید شده‌اند. معمولا این دزدی‌ها در زمان جنگ یا فاجعه‌های مشابه رخ می‌دهد، یعنی در شرایطی که نمی‌توان از گنجینه‌ها محافظت کرد یا نیروی نظامی دشمن با قصد و آگاهی پیشین می‌خواهد آن‌ها را به غنیمت بگیرد. گرچه برخی از این گنجینه‌ها بعضا یافته می‌شوند اما بخشی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین همچنان مفقود هستند.

گنجینه های ارزشمند کره زمین

از تالار کهربا و تابوت عهد تا جام ژول ریمه همگی از مهمترین گنجینه‌های گم شده کره زمین هستند که بسیاری سال‌ها در جستجوی آن‌ها بوده‌اند. در این مقاله گجت نیوز قصد داریم نگاهی به شماری  از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین داشته باشیم که در حال حاضر جزو گنجینه‌های گمشده محسوب می‌شوند و شاید اساسا هیچ‌گاه یافته نشوند.

تالار کهربا

تالار کهربا

تالار کهربا یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین است که در کاخ کاترین در تزارسکویه سلو (دهکده تزارها) در حوالی سنت پترزبورگ واقع شده است. در واقع بخش ارزشمند آن،‌ محتویات گرانبهای تالار بوده است. این اتاق موزاییک‌هایی طلاکاری شده،‌ آینه‌ها و حکاکی‌های داشت که با حدود 1000 پوند (450 کیلوگرم) کهربا ساخته شده بودند.

طی جنگ جهانی دوم و با تسخیر تزارسکویه سلو در سال 1941 توسط نازی‌ها، تابلوها، آثاری هنری و دیگر بخش‌های ارزشمند تالار کهربا به سرقت رفت و به آلمان منتقل شد. این اشیا دیگر هرگز دیده نشدند و شاید حتی امروز نابود شده‌ باشند اما در هر حال این روزها روس‌ها در حال بازسازی تالار کهربا هستند.

تابوت عهد

تابوت عهد

بنابر عهد عتیق، صندوق یا تابوت عهد، صندوقی ارزشمند بود که در آن الواح حکاکی شده 10 فرمان مقدس نگهداری می‌شد. این صندوق باستانی به عنوان یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین در معبدی در اورشلیم در اسرائیل باستان نگهداری می‌شد و روایت‌هایی وجود دارد که ساخته دست حضرت سلیمان بوده است.

معبد نگهداری تابوت عهد که بعضا معبد نخستین نامیده می‌شود، مقدس‌ترین مکان روی زمین در نظر یهودیان است که در سال 587 پیش از میلاد توسط ارتش بابلیان به فرماندهی نبوکدنصر دوم ویران شد. نبوکدنصر دوم بعد از تصرف اورشلیم و ویران کردن معبد، شهر و همه گنجینه‌های ارزشمند آن را غارت کرد. در حال حاضر هیچ مشخص نیست که صندوق عهد کجاست و محل آن مدت‌ها است که جای بحث محققان است.

کتابخانه تزارهای مسکو

کتابخانه تزارهای مسکو

کتابخانه تزارهای مسکو حاوی مجموعه قابل توجهی از متون باستانی یونان و متون قدیمی دیگر به زبان‌های باستانی بوده است که حاکمان دوک‌نشین بزرگ مسکو آن را در سال 1518 تاسیس کردند.

برخی شواهد حکایت از این دارد که ایوان چهارم معروف به ایوان مخوف (1530-1584) متون کتابخانه را به طور عمدی پنهان می‌کرده است. تا به امروز تلاش‌های زیادی برای یافتن این کتابخانه پنهان انجام شده است اما عموم جستجوگران ناکام و دست خالی مانده‌اند.

الماس فلورنتین

الماس فلورنتین

یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین الماس زرد فلورنتین است. الماس 137 قیراطی فلورنتین به احتمال زیاد در شمار گنجینه‌هایی است که تا پایان قرن 15 از هند به اروپا منتقل شدند. البته اینکه این الماس چگونه و چه زمانی به اروپا رسیده محل اختلاف است. معروف‌ترین داستان این است که چارلز دوک بورگوندی آن را از الماسی بزرگتر تراشیده و چنان شیفته الماس فلورنتین شد که حتی آن را با خود به جنگ‌ها می‌برد و ظاهرا در یکی از همین جنگ‌ها کشته شد و الماس به اتریش رسید.

مورخی به نام گوردون بروک شپرد در کتاب خود «امپراتور بدون تاج:‌ زندگی و زمانه اوتو فون هابسبورگ» آورده که بعد از جنگ اول جهانی، آخرین امپراتور اتریش مجارستان، چارلز اول در حین فرار از کشور با این الماس به سوئیس گریخت و آن را به امانت به وکیلی اتریشی به نام برونو اشتاینر سپرد که قرار بود در فروش آن و برخی دیگر از جواهرات به خانواده سلطنتی کمک کند.

مشخص نیست بعد از این چه پیش آمده است اما گزارش شده که در سال 1924، برونو اشتاینر به اتهام کلاهبرداری دستگیر و نهایتا هم از این اتهام تبرئه شده است. برخی احتمال می‌دهند الماس فلورنتین دوباره تراشیده و به بخش‌های کوچکتری تقسیم شده باشد.

منورای بزرگ معبد مقدس

منورا

در طول سالیان 66 تا 74 بعد از میلاد مسیح، شورشیان یهودی برای آزادسازی اسرائیل از کنترل امپراتوری روم علیه نیروهای رومی می‌جنگیدند. تسخیر اورشلیم در سال 70 میلادی به وسیله یک ارتش بزرگ رومی به رهبری تیتوس (ژنرالی که بعدها امپراتور روم شد) یکی از مهمترین اتفاقات این سلسله جنگ‌ها بود.

معبد دوم که در آن زمان مهمترین مکان مذهبی یهودیان محسوب می‌شد توسط ارتش رومی ویران شد و گنجینه‌های آن به عنوان غنیمت به روم منتقل شد. یکی از مهمترین گنجینه‌های معبد، منورای بزرگ معبد (شعمدان‌های خاص یهودیان با شش یا هشت شاخه) محسوب می‌شد.

در سنگ‌نگاره‌های طاق تیتوس در نزدیکی کولوسئوم در شهر امروزین رم، صحنه‌ای به چشم می‌خورد که منورا در آن توسط سربازان حمل می‌شود. این منورا به عنوان یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین ابعادی بزرگ در اندازه سربازان داشته است و سرنوشت آن بعد از ورود به رم نامشخص است.

گنجینه های طومار مسی

گنجینه

طومار مسی یکی از عجیب‌ترین موارد در فهرست ارزشمندترین گنجینه های کره زمین است که  متن حکاکی شده آن به گنجینه پنهان بزرگی اشاره دارد و در موزه‌ای در اردن نگهداری می‌شود. البته درباره اینکه گنجینه توصیف شده توسط این طومار واقعی است یا افسانه‌ای هنوز اختلاف نظر وجود دارد، اما تاریخ نگارش این طومار مربوط به سال‌های جنگ ارتش روم با شورشیان یهودی و به طور دقیق‌تر سال 70 پس از میلاد است که با تصرف اورشلیم و معبد مقدس یهودیان توسط رومی‌ها عجیبن شده است.

با توجه به قرابت زمان نگارش این طومار با دوران تصرف اورشلیم توسط رومیان،‌ برخی محققان حدس زده‌اند که ممکن است گنجینه‌های ذکر شده در آن واقعی باشد و برای جلوگیری از دسترسی ارتش روم پنهان شده باشند اما دیگر محققان می‌گویند مقدار گنج ذکر شده به حدی زیاد است که به احتمال زیاد واقعیت ندارد.

آثار دزدیده شده از موزه ایزابلا استوارت گاردنر

آثار هنری

در تاریخ 18 مارس 1990 دو دزد با لباس افسران پلیس وارد موزه ایزابلا استوارت گاردنر در بوستون ایالات ماساچوست شدند و 13 اثر هنری شامل 3 اثر معروف رامبراند هلندی و 5 اثر ادگار دگا فرانسوی را به ارزش 500 میلیون دلار را به سرقت بردند.

هویت سارقان این دزدی بزرگ هیچ‌گاه مشخص نشد و آثار هنری دزدیده شده نیز هیچ‌گاه دیده نشد اما احتمال می‌رود که این آثار هنری یا به شدت آسیب دیده‌ باشند یا از بین رفته باشند. این آثار با وجود ارزش بالایی که داشتند به سادگی قابل فروش نیستند و هر خریدار کارشناسی ممکن است سرقتی بودن آن‌ها را تشخیص داده باشد.

مرد پکنی

مرد پکنی

در سال 1923 فسیل یک انسان که به آن مرد پکنی می‌گویند در غاری نزدیک به پکن یافته شد. محققین حدس زدند که اسکلت مربوط به 200 تا 750 هزار سال پیش بوده و این مرد در آن زمان می‌زیسته است.

در جریان تهاجم ژاپن به چین در سال 1941 این فسیل‌ها ناپدید شد و مکان فعلی آن‌ها نامشخص است. حتی برخی حدس می‌زنند که در جریان انتقال به ایالات متحده این فسیل‌ها گم شده‌اند اما برخی محققان دیگر می‌گویند که فسیل‌ها ممکن است هنوز در چین باشد.

طلای نازی‌ها

طلای نازی‌ها

بنا بر روایتی افسانه‌ای، در اواخر جنگ جهانی دوم و در شرایطی که نیروهای نازی در حال شکست بودند، یک افسر اس اس به نام کالتن برونر، گنجینه بزرگی از طلا و جواهرآلات را در دریاچه توپلیتز در اتریش غرق کرد تا مانع دسترسی نیروهای در حال پیشروی متفقین به آن‌ها شود.

با وجود اینکه این روایت ممکن است تنها یک افسانه باشد، از آن زمان تا امروز جستجوهای متعددی برای یافتن طلاها انجام شده اما هیچ‌گاه موفقیت‌آمیز نبوده است و به علاوه افراد زیادی در زمان جستجوی طلاها غرق شده‌اند.

تابوت سلطنتی

تابوت سلطنتی

یکی از ارزشمندترین گنجینه‌ های کره زمین تابوت سلطنتی لهستان است که در سال 1800 توسط ایزابلا چارتوریسکا شاهزاده‌ای لهستانی برای نگهداری از بخش مهمی از جواهر‌آلات باستانی خاندان سلطنتی لهستان ایجاد شد.

اساسا تا سال 1795 کشوری به نام لهستان وجود نداشت و این سرزمین میان همسایگانش تقسیم شده بود و صندوق سلطنتی درواقع نوعی یادگاری از دوران استقلال اولیه این کشور است. صندوق سلطنتی با حمله نازی‌ها به لهستان در سپتامبر 1939 ناپدید شد و بعد از مدتی بدون محتویات گرانقیمت داخلش یافته شد.

انجیل‌های اولیه

اناجیل اولیه

قدیمی‌ترین نسخ انجیل‌های امروزین مسیحیان یعنی مرقس، لوقا، متی و یوحنا مربوط به قرن دوم بعد از میلاد است اما محققان معتقدند نسخی از این انجیل‌ها مربوط به قرن اول پس از میلاد هم وجود دارد که در دسترس نیستند.

در سال 2015 یک گروه تحقیقاتی تکه‌ای از انجیل مرقس را در بقایای نقاب یک مومیایی پیدا کرد که به نظر قدمتی مربوط به قرن اول پس از میلاد داشت اما بعدها مشخص شد این متن هم مربوط به قرن دوم میلادی است. در هر حال همچنان قدیمی‌ترین نسخه‌های انجیل‌های اولیه مفقود است.

ماسک میکل آنژ از یک فاون

فاون

یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین نقاب مرمرین فاون است که که ساخت آن به میکل آنژ هنرمند معروف ایتالیایی نسبت داده شده است. فاون در واقع موجودی اساطیری با بدنی نیمه‌انسان و نیمه بز است. صاحب این نقاب مرمرین موزه بارژلو در فلورانس ایتالیا بود اما در سال 1944 این ماسک از قلعه کاستلو دی پوپی در توسکانی به سرقت رفت.

در مورد نحوه سرقت گفته شده که سربازان لشکر 305 آلمان که به ارتش دهم پیوسته بودند در فاصله زمانی روزهای 22 تا 23 اوت 1944 این نقاب را دزدیدند و آن را با دیگر اشیا هنری به مقصدی نامعلوم (احتمالا آلمان) منتقل کردند. در حال حاضر از سرنوشت ماسک هیچ اطلاع موثقی در دست نیست.

تخم‌مرغ‌های عید پاک رومانوف‌ها

تخم‌مرغ رومانوف

بین سالیان 1885 تا 1916، شرکت جواهرسازی فابرژ یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین را ساخت. این شرکت معروف در آن زمان توسط جواهرساز روسی،‌ پیتر کارل فابرژ اداره می‌شد، کسی که به سفارش خاندان سلطنتی روسیه مجموعه تخم‌مرغ‌های عید پاک را با تزئینات خاص پدید آورد.

در وب سایت شرکت فابرژ آمده که «تخم‌مرغ‌ها از مهمترین اشیا در مجموعه جواهرات سلطنتی روسیه بوده است که احتمالا باید به عنوان آخرین سفارش‌های بزرگ جواهر‌آلات هنری توسط یک خاندان سلطنتی در نظر گرفته شود».

این یک مجموعه 50 عددی تخم‌مرغ بود که 10 عدد از آن‌ها طی سالیان 1885 تا 1893 و در دوران سلطنت الکساندر سوم ساخته شد. 40 تخم‌مرغ دیگر هم در دوران حکومت پسر او، نیکلای دوم ساخته شد بدین ترتیب که پادشاه سالی 2 تخم‌مرغ سفارش می‌داد یکی برای هدیه به مادر و دیگری برای همسرش.

طی انقلاب سوسیالیستی سال 1917 در روسیه که به اعدام پادشاه نیکلای دوم (آخرین تزار روسیه) و بسیاری از اعضای خاندان رومانوف‌ها منجر شد، تعدادی از تخم‌مرغ‌ها ناپدید شدند و تا امروز هم یافته نشده‌اند.

بسیاری احتمال می‌دهند این تخم‌مرغ‌ها احتمالا در حال حاضر در مجموعه‌هایی خصوصی در سراسر جهان باشند و حتی ممکن است تعدادی از آن‌ها در‌ آمریکا نگهداری شوند. چراکه برخی شواهد حکایت از این دارد که در پایان جنگ سرد محموله‌ای از عتیقه‌جات و مصنوعات به ارزش 164 میلیون دلار از اتحاد جماهیر شوروی به آمریکا منتقل شده است.

جام ژول ریمه

جام ژول ریمه

جام ژول ریمه اولین جام مسابقات بین‌المللی فوتبال یا همان جام جهانی بود که به تیم برنده تعلق می‌گرفت. این جام را به افتخار بنیانگذار مسابقات جام جهانی که یکی از معروف‌ترین روسای تاریخ فیفا هم محسوب می‌شود،‌ به نام خودش «ژول ریمه» نام نهادند.

جام اولیه توسط مجسمه‌سازی به نام آبل لافلور ساخته شد که تصویری از الهه پیروزی را در حالی که ظرفی هشت‌ضلعی بالای سر دارد نشان می‌داد. جنس جام تماما از طلا بر پایه‌ای از سنگ‌های قیمتی بود که اولین بار در افتتاحیه جام جهانی در سال 1930 رونمایی شد.

در سال 1970 به این دلیل که برزیل به اولین تیمی بدل شد که سه بار قهرمان جام جهانی شده است،‌ مطابق با قوانین فیفا جام ژول ریمه به عنوان یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین به برزیل اعطا شد تا صاحب دائمی جام باشد و از آن زمان جام جدید و امروزین ساخته شد.

اما جام ژول ریمه در سال 1983 در ریودوژانیرو،‌ پایتخت برزیل به سرقت رفت و از آن تاریخ دیگر هیچ اثری از آن یافته نشد، حتی برخی احتمال دادند که دزدان شاید جام را که بخش عمده آن از طلا (بیش از 6 کیلوگرم) بود ذوب کرده باشند و طلای حاصله را به فروش رسانده باشند.

البته به طرز جالبی این نخستین باری نبود که جام به سرقت می‌رفت، بلکه در سال 1966 جام از سالن متدی است در لندن هم دزدیده شد و یک هفته بعد توسط سگی به نام پیکلز و صاحبش دیوید کوربت در خیابان‌های جنوب لندن پیدا شد.

گنجینه‌های نمرود

نمرود

شهر باستانی نمرود که در عراق امروزی واقع شده است، زمانی پایتخت امپراتوری بزرگ آشور بود که آشورنصیرپال دوم از 883 تا 859 بر آن حکومت می‌کرد. او قصری جدید با امکانات و گنجینه های ارزشمند بسیار ساخت که بخش عمده آثار باستانی و غنایم جنگی دولت آشور در آن نگهداری می‌شد.

شهر نمرود اما در سالیان اخیر قربانی یورش‌های بسیاری شده است و شاید مهمترین مورد به حملات تروریستی گروه داعش مربوط باشد که این شهر باستانی را از ژوئن 2014 طی حمله‌ای تروریستی به تصرف درآورد و تا نوامبر 2016 تحت کنترل داشت.

طی این دوران داعش بخش‌هایی از شهر را منفجر کرد و با استفاده از تجهیزاتی مانند بولدوزر بخش‌های مهم دیگری را تخریب کرد و در نتیجه آثار مهمی از بین رفت. از سوی دیگر در جریان باز پس گیری شهر بخش مهمی از جواهرات و اشیای عتیقه ارزشمند به سرقت رفت تا از گنجینه‌های این شهر باستانی به عنوان یکی از ارزشمندترین گنجینه های کره زمین چیز زیادی باقی نماند.

اولین فیلم بلند جهان

اولین فیلم بلند جهان

فیلم «داستان باند کِلِی» که در سال 1906 در استرالیا اکران شد از نظر بسیاری افراد اولین فیلم بلند جهان محسوب می‌شود که مدت زمانی بیش از یک ساعت داشت. داستان این فیلم مبنایی واقعی دارد و به شخصیتی مافیایی به نام ند کلی می‌پردازد که رئیس یک باند گنگستری بوده است. سالی جکسون و گراهام شرلی از سرشناس‌ترین مورخان سینما در مقاله‌ای این فیلم را موفقیت بزرگی برای سینما قلمداد کرده‌اند.

این دو مورخ در مقاله‌ای نوشته‌اند که فیلم در روز اکران خود در سال 1906 در ملبون تماشاگرانی از سراسر کشور به خود جلب کرد و در اواخر سال 1907 هم در نیوزیلند و انگلیس به نمایش در آمد و در آنجا به عنوان طولانی‌ترین فیلمی که تاکنون ساخته شده ملقب شد. جکسون و شرلی به این مهم اشاره می‌کنند که:

اما فیلم اثر اولیه بسیار مخربی داشت، مشهور شدن یک باند جنایتکار سبب رشد جرم و جنایت‌های آماتور در سراسر کشور شد حتی در ماه مه 1907 پنج پسر بچه برای سرقت پول وارد یک استودیوی عکاسی شدند.

در نتیجه این اتفاقات نخست وزیر وقت نمایش فیلم را به کلی در سراسر کشور ممنوع کرد و طی اندک زمانی بسیاری از نسخه‌های فیلم از بین رفت. متاستفانه عدم نگهداری مناسب از فیلم سبب شد تا بخش عمده فیلم از دست برود. امروزه محققان با بازسازی بخش‌های باقی مانده تنها توانسته‌اند یک چهارم فیلم را بازسازی کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*