دنا پلاس اتوماتیک یا برلیانس h330

دنا پلاس اتوماتیک یا برلیانس h330 ، کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

اگر بخواهید از میان دو خودروی داخلی و چینی یکی را انتخاب کنید، دنا پلاس اتوماتیک یا برلیانس h330 را ترجیح می‌دهید؟ در ادامه به بررسی و مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم.

بازار خودروهای داخلی به علت بی‌کیفیتی محصولات ایران خودرو و سایپا تنوع زیادی ندارد و خریداران به همان چند مدل خودرویی که از طریق قرعه‌کشی به دستشان می‌رسد راضی هستند. با این حال انتخاب میان دو خودرو و خرید یکی از آنها همواره تصمیم سختی بوده که مشتریان باید آگاهانه نسبت به آن اقدام کنند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه دو خودروی دنا پلاس اتوماتیک با برلیانس اچ 330 بپردازیم.

دنا پلاس اتوماتیک یا برلیانس h330؟ کدام یک بهتر است؟

شرکت جنرال موتورز در سال 1930 موفق به ساخت و تولید جعبه دنده‌های اتوماتیک کرد تا خیال رانندگان را از بابت تعویض دستی دنده راحت کند. از دهه 1930 میلادی به بعد رفته رفته کاربرد این جعبه دنده‌ها بیشتر شد و امروزه در سطح وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیربکس‌های اتومات آن قدر نزد مشتریان محبوب شده‌اند که برنامه‌های شرکت‌های خودروساز معروف را تغییر داده‌اند. اکنون بسیاری از کمپانی‌های مطرح جهان در تلاش هستند تا گیربکس دنده‌ای را از برنامه تولیدات خود خارج سازند و تنها به تولید خودروهای اتوماتیک بپردازند.

دنا پلاس اتوماتیک

از طرفی اگرچه خودروسازهای برتر جهانی برنامه‌های خوبی برای گیربکس‌های اتوماتیک دارند، اما کشور ما همچنان از قافله عقب است و نمی‌توان در بازار داخلی خودرویی را دید که در عین اتومات بودن، مقرون‌به‌صرفه نیز باشد. در این میان دست روی دو خودرویی گذاشته‌ایم که از این قابلیت و امکان برخوردار هستند. دنا پلاس اتوماتیک و برلیانس h330 با دنده اتوماتیک طی سال‌های اخیر روانه بازار داخلی شده‌اند.

خوشبختانه با آغاز دهه 1390 خورشیدی در ایران و همزمان با واردات و مونتاژ خودروهای چینی، خودروسازان داخلی نیز به این فکر افتادند که هر چه سریع‌تر در محصولات خود گیربکس اتومات را اضافه کنند. در همین راستا بازار داخلی ما سرشار از سدان‌های اتوماتیک شد.

برلیانس اچ 330

در زمانی که تازه داشتیم طعم خوش خودروهای متنوع را در ایران می‌چشیدیم، ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا هر چه رشته بودیم، پنبه شود و مجددا به دوران رکود خودروسازی برگردیم. تحریم‌های اقتصادی و افزایش نجومی قیمت خودروها سبب دلسردی خودروسازان و مردم شد.

از جمله یادگارهای آن دوران می‌توان به دنا پلاس اتوماتیک و برلیانس h330 اشاره کرد. این دو خودرو دو رقیب هم محسوب می‌شوند که مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز خواهند بود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دنا پلاس اتوماتیک را با برلیانس اچ 330 بررسی کنیم و گزینه بهتر را برای خرید یک سدان نسبتا اقتصادی معرفی کنیم.

بررسی دنا پلاس اتوماتیک توربو 1399

دنا پلاس اتوماتیک

ایران خودرو و سایپا از زمانی که پای شرکت‌های خودروسازی چینی به بازار داخلی ما باز شد به فکر نوسازی سبد محصولات خود افتادند. در واقع قیمت مقرون به صرفه خودروهای چینی در کنار امکانات و آپشن‌های بسیاری که دارند می‌توانست منجر به شکست این دو خودروساز داخلی شود.

نماینده تام‌الاختیار ایران خودرو در بحث رقابت با خودروهای چینی، خانواده دنا است. این دسته از محصولات با ظاهر زیبا و قیمت مناسب و پایین‌تر از خودروهای چینی روانه بازار داخلی شده‌اند. امروز دنا پلاس را برای رقابت با یک سدان چینی جمع و جور و مقرون به صرفه برگزیده‌ایم. دنا پلاس اتومات رقیب خودروهایی نظیر چری آریزو 5 توربو و ام جی 360 توربو محسوب می‌شود.

البته چون قیمت این خودرو بسیار اقتصادی‌تر از دو خودروی مذکور است، می‌توان آن را هم‌رده برلیانس h330 دانست. روند تولید دنا پلاس از سال 1399 در ایران خودرو آغاز شده و با شیبی ملایم و آهسته ادامه می‌یابد. یکی از نقاط قوت و در عین حال ضعف این خودرو، پیشرانه 1.7 لیتری آن است.

دنا پلاس اتوماتیک

این پیشرانه قادر است حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر را تولید کند. همین عامل باعث می‌شود تا در مشخصات فنی نسبت به بسیاری از محصولات دیگر هم‌رده عملکرد بهتری داشته باشد. نقطه ضعف این پیشرانه می‌تواند راندمان پایین آن باشد و این بدین معنی است که باید هر لحظه مراقب موتور توربوی آن بود و نگهداری خوبی از آن کرد.

نسخه اتوماتیک دنا پلاس تفاوتی با نسخه دستی به لحاظ امکانات رفاهی و آپشن‌ها ندارد و تنها تفاوتی که در این دو مدل مشهود است، اتوماتیک بودن دنا پلاس اتوماتیک یا برلیانس h330 و دنده‌ای بودن دیگری است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنسور پارک و دوربین عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز، فرمان برقی، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه نمایشگر، چهار کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشو برقی و سانروف.

بررسی برلیانس h330 مدل 1400

برلیانس اچ 330

اگر می‌دانید که چرا پژو 206 صندوقدار پس از نسخه هاچ بک آن از راه رسید، می‌توانید تشخیص دهید که برلیانس اچ 330 همان نسخه سدان برلیانس اچ 320 است. شرکت تولیدکننده این خودرو، پارس خودرو است که از سال 1394 مشغول به تولید آن شد. البته نسخه‌های قوی‌تر این محصول در سال 1396 با موتور 1.65 لیتری روانه بازار شدند.

در سال‌های 1398 و 1399 تولید این خودرو متوقف شده بود، اما پس از چند ماه و از اواخر 1399 نسخه‌های صفر کیلومتر آن تولید شد و هم اکنون می‌توان نسخه 1400 آن را خریداری کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته مثبتی که این خودرو دارد، دوام و ماندگاری بالا است.

در واقع مشتریان دنا پلاس قدرت و سرعت خوبی را تجربه می‌کنند، اما ممکن است خودروی زیر پای آنها پس از کارکردی مشخص، قدرت اولیه خود را از دست بدهد، اما برلیانس اچ 330 این گونه نیست. این خودرو مجهز به پیشرانه 1.65 لیتری تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر را تولید کند.

برلیانس اچ 330

یکی از نقاط ضعف برلیانس در مقایسه با دنا پلاس، گیربکس 4 سرعته اتوماتیک آن است و اگرچه سریع نیست و عملکرد ضعیف‌تری دارد، اما نسبت به جعبه دنده‌های AL4 پژو بهتر است. بنابراین می‌توان این گونه گفت که اگر از یک سدان اقتصادی توقع عجیب و غریبی ندارید، می‌توانید روی این خودرو حساب باز کنید.

امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که در برلیانس H330 وجود دارد در سطح مطلوبی است و می‌تواند مشتریان را راضی کند. البته گفتنی است که امکانات دنا پلاس اتومات بیشتر از این خودرو است و این یکی دیگر از برتری‌های محصول ایران خودرو را نشان می‌دهد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

سخن پایانی

در تمام مقایسه‌هایی که انجام می‌شود، نهایتا این مشتری است که از میان دو خودرو دست به انتخاب می‌زند و تصمیم‌گیری می‌کند. در خصوص دو خودروی دنا پلاس اتوماتیک و برلیانس H330 نیز وضعیت همین است و همه چیز به سلیقه مشتری بر می‌گردد.

دنا پلاس اتوماتیک می‌تواند خودروی سریعی باشد که در عین قدرتمند بودن، امکانات رفاهی خوبی را نیز به خریداران اعطا می‌کند. اگر واقع‌بینانه‌تر نگاه کنیم، دنا پلاس رقیب خودروهایی در قد و قواره چری آریزو 5 است و باید این دو را با یکدیگر بررسی کرد، اما چون قیمت این خودرو پایین است، بهتر دیدیم که آن را با برلیانس مقایسه کنیم.

اگر از آن دسته خریدارانی هستید که دید بلندمدت دارید و دوام و ماندگاری خودرو از دیگر مولفه‌ها برایتان مهم‌تر است، بد نیست نگاه جدی‌تری به برلیانس بیندازید. این خودرو چند سالی می‌شود که مهمان بازار داخلی ما شده و توانسته محبوبیت خوبی کسب کند و جای خودش را در میان ایرانی‌ها باز کند.

یکی دیگر از مزایای این خودرو موتور تنفس طبیعی آن است که استهلاک کمتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این موتور باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری خودرو کمتر تمام شود. این در حالی است که دنا پلاس به علت برخورداری از موتور توربوشارژ در بلندمدت دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

یکی از بزرگترین نقاط ضعف برلیانس اچ 330 در برابر دنا پلاس اتومات، امکانات رفاهی کم و آپشن‌های ضعیف آن است. همچنین دسترسی به قطعات این خودرو سخت و دشوار خواهد بود، در حالی که قطعات دنا پلاس راحت‌تر در دسترس قرار می‌گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نویسنده محترم دنا اتومات فقط از نظر نوشتاری آپشن و قدرت بیشتری دارد،وقتی شما این ماشین رو با آریزو هم قد میدونی از ضعف اطلاعات تجربه خودت صحبت میکنی ،دنا در حد برلیانس همو نیست اون تعداد دنده ای که شما میگی هیچ نقطه قوتی براش نیست چون ضرایب دنده ها از سه به بعد اصلا با موتور هم خونی نداره،کمی تجربه آرزو ست ،،حالا کیفیت و تکنولوژی موتور بماند فقط گریبکس چهار دنده هیوندا برای برتر ی کافیه باقی موارد بماند مثل هندلیئنگ سوار ی نرم بیصدا مصرف عالی…. هر دو رو ماشین رو طولانی تجربه کردم دنا فقط یک نیم ثانیه شتاب بهتری داره همین

  2. من برلیانس h330 دارم حرف نداره همه قطعات هم گیر میاد . قابل مقایسه با خودرو داخلی نیست.