تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد

تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد، ترافیک را از بین خواهد برد

خودروساز آمریکایی فورد فناوری چراغ راهنمایی هوشمند خود را معرفی کرده است که به نجات جان افراد و کاهش ترافیک کمک قابل توجهی خواهد کرد.

احتمالاً بارها مشاهده کرده‌اید که یک آمبولانس در مسیر شما هنگام عبور از تقاطع، خصوصاً وقتی چراغ قرمز است، به مشکل بر می‌خورد. بر همه آشکار است که این خودروها حتی هنگام قرمز بودن چراغ راهنمایی، حق تقدم را در اختیار دارند اما در برخی مواقع، سایر خودروها یا کاربران جاده ممکن است متوجه حضور آمبولانس نشوند و در نتیجه راه آن را سد کنند. فورد قصد دارد با ارائه سیستم هوشمند جدیدی که ارتباطی یکپارچه بین آمبولانس و سیستم چراغ راهنمایی هر شهری برقرار می‌کند، مانع بروز این مشکل شود.

تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد

نحوه عملکرد فناوری چراغ راهنمایی هوشمند فورد

ایده پایه این پروژه به این صورت است که مجموعه‌ای از چراغ‌های راهنمایی، هنگام نزدیک شدن یک آمبولانس، آن را شناسایی می‌کنند و رنگ سبز را نمایش می‌دهند تا راننده آمبولانس بتواند به ایمن‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن از تقاطع عبور کند. البته در ظاهر چنین ایده‌ای بسیار ساده و سرراست به نظر می‌رسد، اما اجرایی ساختن آن پیچیدگی‌هایی دارد.

تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد

بخش اروپایی فورد اجرای این پروژه را بر عهده دارد و در حال حاضر مشغول آزمایش تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند روی فورد اسکیپ یا کوگا است. این شرکت در جاده‌ای با هشت تقاطع متوالی در آخن آلمان که مجهز به فناوریِ «سلولار خودرو به همه‌چیز» (Cellular Vehicle-to-Everything) شده، این خودرو را به آزمایش گذاشته است. به محض اینکه خودروی آزمایشی به سیستم‌های اضطراری جاده سیگنال ارسال می‌کند، رنگ تمامی چراغ‌های راهنمایی پیش رو به سبز تغییر پیدا می‌کند. سپس بعد از عبور خودرو، چراغ‌ها به حالت پیشین خود برمی‌گردند.

«مارتین سامر» (Martin Sommer)، مهندس فورد اروپا درباره علت اهمیت این نوآوری چنین گفته است:

چه یک ماشین آتش‌نشانی باشد که در پی آتش‌سوزی است و چه آمبولانسی که در راه صحنه تصادف است، آخرین چیزی که همه می‌خواهند این است که راننده‌های آن‌ها بین سایر خودروها که منتظر تغییر رنگ چراغ راهنمایی هستند، گیر بیفتند.

تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد

تاثیر فناوری نوآورانه خودروساز آمریکایی در کاهش ترافیک

فورد در پروسه بررسی این فناوری، متوجه شده است که رانندگان خودروهای عادی نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. فورد اسکیپ با بهره‌گیری از واحدهای ارتباطی داخلی و سخت‌افزار مختص به نمونه‌سازی سریع، می‌تواند داده‌های مربوط به زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی را دریافت کند. از این رو، قابلیت تنظیم سرعت خود با استفاده از کروز کنترل تطبیقی را خواهد داشت تا در مسیر خود به بیشترین چراغ‌های سبز ممکن برسد؛ البته این تغییر سرعت مطابق با محدوده‌های سرعت تعیین‌شده صورت می‌گیرد. این می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی کاهش ترافیک داشته باشد.

اگر چراغ قرمز باشد، اسکیپ سرعت خود را خیلی زودتر کاهش می‌دهد و پس از سبز شدن چراغ راهنمایی، دوباره شتاب می‌گیرد. این درحالی است که در حالت عادی، راننده با سرعت به سمت چراغ قرمز هجوم می‌آورد، ناگهان خودرو را متوقف می‌کند و دوباره شروع به حرکت می‌کند. اگر خودرو نتواند چراغ قرمز را پشت سر بگذرد، سرعت آن با نظم مشخصی کاهش پیدا می‌کند تا از مدت زمانی که باید ساکن بایستد، کاسته شود.

تکنولوژی چراغ راهنمایی هوشمند فورد

فورد مشخص نکرده است که فناوری تعامل هوشمند خودرو با چراغ‌های راهنمایی چه زمانی به خودروهای جاده‌ای راه پیدا می‌کند، اما از این موضوع آگاهی یافته‌ایم که به رانندگی خودکار اختصاص دارد. چند روز قبل بود که از تاسیس بخش جدیدی با نام «فورد نکست» (Ford Next) برای توسعه خودروهای خودران و سایر فناوری پیشرفته خبر داده شد.

سیستم نیمه‌خودران فورد با نام «بلوکروز» (BlueCruise) مورد تعریف و تمجید بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو قرار گرفته است. این شرکت حتی در اواخر سال گذشته میلادی با همکاری شرکت حمل و نقل «لیفت» (Lyft) اقدام به ارائه خودروهای اشتراکی خودران خود در میامی آمریکا کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*