سوخت خودرو

روغن نباتی به جای سوخت خودرو؛ آیا چنین چیزی ممکن است؟

عده‌ای در اینترنت استفاده از روغن نباتی را به جای سوخت خودرو تجویز می‌کنند، اما سوال اینجاست که آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

خلاقیت و نبوغ همواره در شرایط حساس و بحرانی به کار می‌آید و بروز و ظهور پیدا می‌کند. حتی زمانی که در تحریم هستیم تلاش می‌کنیم تا به هر طریقی نیازهایمان را برطرف کنیم. مصرف کنندگان در چنین شرایطی تمام سعی خود را می‌کنند تا بتوانند با ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها به کیفیت مناسبی برسند و پاسخ نیازهایشان را بدهند.

روغن نباتی کارآیی سوخت خودرو را دارد؟

ابداع هر چیزی نیاز به بروز یک نیاز دارد و تا نیازی به وجود نیاید، انسان‌ها دست به کاری نمی‌زنند. یکی از جدیدترین ابتکارات مصرف کنندگان، به کارگیری روغن خوراکی به جای سوخت خودرو است. همان‌طور که می‌دانید جنگ روسیه و اوکراین هفته‌هاست که در جریان است.

بحران جنگ میان این دو کشور باعث شده تا قیمت مواد غذایی افزایش یابد و از جمله محصولاتی که با رشد قیمت روبه‌رو شده، آفتاب گردان است. این ماده اولیه در تهیه انواع روغن‌های خوراکی استفاده می‌شود و جالب است که بدانید اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آفتابگردان در جهان است.

سوخت خودرو

مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته، ظاهرا قرار نیست امسال اوکراینی‌ها به برداشت محصول خود فکر کنند و اگر هم اتفاقی در این خصوص بیفتد در مقیاس کوچکی خواهد بود. بحران آفتابگردان در جهان باعث شده تا نگرانی‌های زیادی بابت تأمین روغن به وجود بیاید.

قیمت بالای روغن‌های خوراکی را که کنار بگذاریم نوبت به گرانی سوخت می‌رسد. مالکان خودروهای سواری در اقصی نقاط جهان با مشکل گرانی سوخت با کیفیت مواجه شده‌اند. گرانی و افزایش قیمت سوخت نتیجه افزایش بهای نفت خام است و هم اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، سوخت دیزل درجه A در اکثر کشورهای اروپایی سر به فلک کشیده است.

با تمام این بحران‌های حساس، مردمان اروپا در پی افزایش بهای روغن و کمبود آن به فروشگاه‌ها هجوم برده و در صف خرید هستند. گفتنی است که استفاده از روغن به جای سوخت موثر و کارآمد نیست و هزینه‌های زیادی را روی دوش مالک خودرو خواهد گذاشت.

متاسفانه در فضای وب اطلاعات و ویدئوهای بسیاری وجود دارد که فرآیند ساخت بیودیزل را آموزش می‌دهند. لازم به ذکر است که روش و پروسه ساخت این محصول آسان نیست و مطمئنا نمی‌توان آن را در چند ویدئو آموخت و به کار بست. از طرف دیگر برخی مدعی‌اند که امکان ساخت مخلوط 50 درصدی گازوئیل و روغن وجود ندارد، چه برسد به بیودیزل!

سوخت خودرو و روغن نباتی

همان‌طور که می‌دانید تمامی پیشرانه‌های امروزی منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند و سوخت مشخصی را استفاده می‌کنند. سوختی که در خودروی خود استفاده می‌کنید باید شرایط و ویژگی‌هایی از جمله دما، غلظت، چگالی و تحمل حرارتی خاصی را داشته باشد، وگرنه موتور خودروی شما به زودی آسیب می‌بیند.

فرض کنید که به جای سوخت بنزین از روغن نباتی استفاده کنید. در این صورت انژکتور خودروی شما مسدود می‌شود و علت آن این است که روغن نباتی چسبنده‌تر از سوخت معمولی است. البته برخی از خودروهای قدیمی که کاربراتوری هستند و موتورهای سخت جان و مقاومی دارند می‌توانند از روغن نباتی به جای سوخت استفاده کنند؛ البته نه به طور دائم بلکه به عنوان سوخت جایگزین.

استفاده طولانی‌مدت از روغن نباتی حتی در خودروهای قدیمی و کاربراتوری نیز خطرناک است و می‌تواند به سیستم آن آسیب بزند. از طرف دیگر بسیاری از کشورها هستند که استفاده از روغن نباتی را به جای سوخت ممنوع اعلام کرده‌اند.