لاستیک خودروهای فرمول یک

نتایج تست لاستیک خودروهای فرمول یک بر روی ماشین‌های معمولی بسیار عجیب است+ویدئو

لاستیک خودروهای فرمول یک، چسبندگی عجیبی دارند و دماهای بسیار بالا را هم تحمل می‌کنند اما نصب آن‌ها بر روی خودروهای معمولی، عاقلانه خواهد بود؟

لاستیک‌های مخصوص سری مسابقات فرمول یک، فقط یکی از عجایب این ورزش هیجان انگیز هستند. پس بیایید و در درجه اول، کمی با آن‌ها آشنا شویم.

معرفی کامل لاستیک های خودروهای فرمول یک

لاستیک خودروهای فرمول یک - خودرو کاترهام

پنچر شدن لاستیک لوئیس همیلتون، راننده تیم مرسدس بنز در گرند پری سیلورستون 2020، بریتانیا

این لاستیک‌ها می‌توانند دماهای بیشتر از 150 درجه سانتی گراد را تحمل کنند و در روزهای بارانی، بیش از 60 لیتر آب را به هوای پشت خود، اسپری کنند. لاستیک خودروهای فرمول یک در اصل برای دمای بین 90 تا 100 درجه سانتی گراد، طراحی شده‌اند و قبل از رسیدن به این دما، عملکرد واقعی خود را نشان نمی‌دهند.

لاستیک خودروهای فرمول یک

داغ شدن لاستیک‌های F1 و تاول زدن آن‌ها

حتی در زمان‌های قبل از شروع مسابقه، مهندسان با پتوهای الکتریکی مخصوصی (F1 tire blanket)، آن‌ها را گرم نگه می‌دارند. همچنین در زمان‌هایی که مسابقه به هر دلیلی از حالت اصلی خود خارج و سرعت خودروها کم می‌شود، رانندگان با انجام حرکات زیگزاگی، سعی می‌کنند تا دمای عملیاتی لاستیک‌ها را حفظ کنند.

لاستیک خودروهای فرمول یک

پتوهای حرارتی بر روی لاستیک خودرو فرمول یک استون مارتین با رانندگی سباستین فتل

لاستیک خودروهای فرمول یک برای مسابقات فصل 2022 رقابت‌های F1، در سه مدلِ سفت (hard) با عمر در حدود 30 تا 40 دور و کمترین چسبندگی با رنگ سفید، معمولی (medium) با چسبندگی و عمر معمولی در حدود 25 دور با رنگ زرد و نرم (soft) با چسبندگی بسیار بالا و عمر کم در حدود 10 تا 15 دور با رنگ قرمز، توسط شرکت پیرلی (Pierlie) ساخته می‌شوند. در گذشته، لاستیک‌های سوپر سافت، سوپر هارد و اولترا سوپر سافت هم در مسابقات F1، حضور داشتند که بدلیل عوض شدن مواد سازنده، این لاستیک‌ها از رقابت‌های F1، حذف شدند.

لاستیک خودروهای فرمول یک

به ترتیب از راست به چپ: لاستیک هارد، مدیوم و سافت

البته این سه نوع، برای روزهای آفتابی پیست هستند و زمانی که باران شروع شود، باید از لاستیک‌های دیگری کمک گرفت. لاستیک‌های وت (wet tiers) که با نام اینترمیدیت (intermediate) هم شناخته می‌شوند، فقط در مواقع بارش باران، به روی پیست می‌آیند. این لاستیک‌ها، بیشترین چسبندگی و کمترین مقاومت حرارتی را دارند و در صورت عدم تماس با آب، سریعا تاول می‌زنند و از بین می‌روند. لاستیک‌های وت در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، می‌توانند در هر ثانیه بیش از 80 لیتر آب را از خود عبور دهند و به اطراف، اسپری کنند و یک مسیر خشک را به وجود بیاورند. رنگ آبی، مخصوص روزهای به شدت بارانی است و رنگ سبز، برای روزهایی است که مقدار کمی از باران در پیست مشاهده می‌شود.

لاستیک خودروهای فرمول یک

لاستیک‌های اینترمیدیت با رنگ‌های سبز و آبی

خرید این تایرها برای مردم معمولی، ممکن نیست و اصولا به کار آن‌ها نمی‌آید اما اگر پول زیاد و باد آورده‌ای داشته باشید، می‌توانید با پرداخت 2700 دلار، چهار جفت از آن‌ها را خریداری کنید. البته دقت کنید که وزن هرکدام از آن‌ها، بیش از 12 کیلوگرم خواهد بود و وزن تقریبی یک ست از لاستیک‌ خودروهای فرمول یک، به بیش از 60 کیلوگرم می‌رسد؛ البته با احتساب هوا و مهره‌های رینگ!

نصب تایر ماشین‌های فرمول یک بر روی خودروهای معمولی

لاستیک خودروهای فرمول یک - خودرو کاترهام

خودرو کاترهام

حال تصور کنید که این نوع لاستیک‌ها را به دمای عملیاتی مناسبی رسانده‌ایم و می‌خواهیم تا آن‌ها را بر روی خودرو کاترهام (Caterham) نصب کنیم. البته توجه داشته باشید که پیشرانه 2.3 لیتری ساخت کازوورث (Cosworth) با کد «CSR260»، حداکثر قدرت این خودرو را به 263 اسب بخار می‌رساند و نهایتا می‌تواند سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را بدست بیاورد. همچنین شتاب 0-100 آن در بهترین حالت، کمتر از 3.1 ثانیه است. این اعداد با توجه به وزن 517 کیلویی خودرو، بدست آمده‌اند. اما باز هم نمی‌توانند که لاستیک خودروهای فرمول یک را در دمای عملیاتی خود، نگه دارند. همچنین چنین پیشرانه‌ای در برابر پیشرانه‌های 1.6 لیتری خودروهای فرمول یک، حرفی برای گفتن ندارد. چرا که ماشین‌های F1، قدرتی معادل 1200 تا 1400 اسب بخار را دارند.

بنابراین پیشرانه کاترهام نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و وزن زیاد این لاستیک‌ها، حتی اعداد قبلی را هم خراب می‌کند. بنابراین اگر به فکر نصب لاستیک‌های خودروهای فرمول یک بر روی ماشین خود هستید، بهتر است تا کمی تجدید نظر کنید. در ادامه می‌توانید ویدئو این آزمایش عجیب را مشاهده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*