موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر

موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر، یک هیولای 500 اسب بخاری است

موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر محصولی عجیب و غریب از لحاظ مهندسی با پیشرانه 10 سیلندر 500 اسب بخاری است. در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

«آلن میلیارد» (Allen Millyard) مهندس خلاق موتور سیکلت است که در گذشته محصولاتی شگفت‌انگیز را تنها با دست خود و چند ابزار ساده شامل اره آهن‌بری خلق کرده است. یکی از جالب‌ترین ساخته‌های او، موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر به شمار می‌رود که او در سال 2009 ساختش را تکمیل کرد.

موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر

آلن میلیارد طی ویدئوی جدیدی در کانال یوتیوب خود، آماده‌سازی این موتور سیکلت برای معاینه فنی بعد از گذراندن یک سال بدون حرکت را به نمایش گذاشته است. همان‌طور که انتظار می‌رود، این موتور سیکلت تمام دست‌ساز معاینه فنی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده برای ماجراجویی‌های جدید در دل جاده است. درحالی که اکثر موتورهای این چنینی بیشتر جنبه نمایشی دارند، کارکرد ساخته جذاب آلن به تقریباً 15 هزار کیلومتر می‌رسد.

موتور سیکلت میلیارد از پیشرانه 8 لیتری V10 دوج وایپر GTS مدل 1995 با قدرت حدود 500 اسب بخار بهره می‌برد. این پیشرانه 340 کیلوگرم وزن دارد و بخش عمده وزن کل 630 کیلوگرمی این موتور سیکلت را تشکیل می‌دهد. این پیشرانه در تردد عادی فقط کمی بیش از 1500 دور بر دقیقه می‌چرخد. همچنین اندازه بزرگ موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر قطعاً برای موتورسواران تازه‌کار دشوار خواهد بود.

موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر

به علت اندازه بزرگ پیشرانه 10 سیلندر هیولای دست‌ساز آلن میلیارد، استفاده از فریم مرسوم امکان‌پذیر نبوده است. در عوض، آلن خود دو ساب‌فریم ساخته و به جلو و عقب پیشرانه متصل کرده است. با این طراحی، جایی برای یک گیربکس عادی باقی نمانده، ولی پیشرانه آنقدر گشتاور تولید می‌کند تا نیازی به تعویض دنده نباشد.

موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر

امکان افزایش حداکثر سرعت این موتور سیکلت از 257 کیلومتر بر ساعت تا 434 کیلومتر بر ساعت با تعویض چرخ زنجیرهای چرخ عقب مهیا است. موتور سیکلت 10 سیلندر وایپر پیش‌تر به میدان مسابقات Isle Of Man TT رفته و در میدان آزمایش برونتینگتورپ نیز به رکورد حداکثر سرعت 322 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است. نهایتاً میلیارد با برنامه‌نویسی یک طرح ثانویه برای ECU، صدای اگزوز را شدیدتر ساخته تا این هیولای 10 سیلندر را حتی کامل‌تر کند.