قیمت نجومی ماشین چینی

تفاوت قیمت نجومی ماشین چینی ها در بازار ایران و چین

امروزه خودروهای چینی با قیمت‌های عجیبی در بازار کشورمان به فروش می‌رسند. در این مطلب قصد داریم تفاوت قیمت نجومی ماشین چینی ها را در بازار ایران و چین بررسی کنیم.

در سال‌های اخیر با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و تحریم‌های بین‌المللی، خودروهای چینی زیادی وارد بازار ایران شدند که خیلی از آنها ناشناخته بودند و موفقیت زیادی هم در بازار کشورمان کسب نکردند. در ابتدا که پای خودروهای چینی به بازار ایران باز شد، این خودروها به دلیل طراحی مناسب، امکانات بهتر نسبت به خودروهای داخلی و قیمت مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی، وضعیت خوبی در بازار کشورمان داشتند،‌ اما امروزه می‌بینیم که بیشتر این ماشین چینی ها با قیمتی نجومی به فروش می‌رسند و اکثر آنها میلیاردی شده‌اند.

قیمت نجومی ماشین چینی

مونتاژکنندگان خودروهای چینی، این محصولات را با قیمت بالایی به دست مشتریان می‌رسانند و اگر قیمت این خودروها را با قیمت آنها در کشور مبدا، یعنی چین و حتی برخی کشورهای همسایه مقایسه کنیم، می‌بینیم که چند برابر ارزش اصلی‌شان قیمت‌گذاری شده‌اند. به عنوان مثال، مدتی پیش شرکت مدیران خودرو تیگو 8 پرو را معرفی کرد و برای آن قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان را در نظر گرفت که تقریبا سه برابر قیمت آن در بازار کشورهای همسایه بود و این مساله با انتقادات زیادی مواجه شد؛ تا جایی که حتی جلوی فروش آن با چنین قیمتی گرفته شد.

به نظر می‌رسد خودروسازان چینی و مونتاژکنندگان محصولات آنها در ایران، از ممنوعیت واردات خودرو، انحصار موجود در بازار و کیفیت و تنوع پایین خودروهای داخلی سوءاستفاده کرده‌اند و این محصولات را با قیمت‌هایی که چند برابر ارزش اصلی‌شان است، در بازار کشورمان به فروش می‌رسانند.

قیمت نجومی ماشین چینی

در ادامه می‌توانید چند مورد از این ماشین چینی ها را مشاهده کنید که قیمت نجومی آنها در ایران و چین تفاوت چشمگیری دارد و با قیمتی عجیب و بعضا باورنکردنی در کشورمان به فروش می‌رسند. در این جدول برای محاسبه قیمت دلاری خودروها از ارز نیمایی یعنی دلار 24 هزار و 400 تومانی استفاده شده است.

مقایسه قیمت نجومی ماشین چینی ها

خودروقیمت کارخانه در ایرانقیمت دلاری در ایرانقیمت دلاری در چین
بهمن فیدلیتی735 میلیون تومان30 هزار دلار18 هزار دلار
بهمن دیگنیتی795 میلیون تومان33 هزار دلار20 هزار دلار
فردا T51 میلیارد و 50 میلیون تومان44 هزار دلار21 هزار دلار
چری تیگو 7 IE1 میلیارد و 60 میلیون تومان44 هزار دلار23 هزار دلار
هایما اس 7 پلاس675 میلیون تومان28 هزار دلار15 هزار دلار
چری تیگو 8 پرو1 میلیارد و 750 میلیون تومان72 هزار دلار24 هزار دلار
کی ام سی K71 میلیارد و 180 میلیون تومان49 هزار دلار20 هزار دلار
فردا SX5749 میلیون تومان31 هزار دلار14 هزار دلار

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید، قیمت این خودروهای چینی در بازار ایران حدود دو برابر بیشتر از قیمت آنها در بازار چین است و بیشترین اختلاف مربوط به چری تیگو 8 پرو می‌شود که تقریبا 3 برابر بیشتر از کشور مبدا قیمت‌گذاری شده است. بقیه ماشین چینی های موجود در بازار ایران نیز وضعیت مشابهی دارند، اما در این جدول، قیمت هشت مورد از پرطرفدارترین و جدیدترین‌ها را مقایسه کرده‌ایم.