کامیون کشنده ولوو نسل 5

مدل 2021 کامیون کشنده ولوو نسل 5 به ایران آمد

کامیون کشنده ولوو نسل 5 که سال گذشته تولید شده، برای اولین بار روانه بازار داخلی ما شده است. در ادامه با جزئیات بیشتری همراه ما باشید.

یکی از برندهای مطرح بازار ایران که از گذشته‌های دور در بازار داخلی ما حضور داشته و به واسطه همین حضور نیز محبوبیت و شهرت خوبی دست و پا کرده، ولوو است. نسخه‌های مختلف خودروهای این برند در ایران جای خود را در جاده‌ها باز کرده‌اند و کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که درباره ولوو نشنیده باشد.

همه چیز درباره کامیون کشنده ولوو نسل 5

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث شده برند ولوو در میان ایرانیان جا بیفتد، دوام و استحکام خودروهای این کمپانی و خدمات خوبی است که ارائه می‌‌دهد. سال 97 آخرین سالی بود که ولوو در ایران ظاهر شد و سایپا دیزل آخرین مونتاژ خودروهای این شرکت را انجام داد. پس از آغاز سیل تحریم‌ها علیه ایران، این کمپانی نیز از بازار ما رخت بر بست، ولی باید توجه داشت که خدمات پس از فروش این کمپانی همچنان از سوی شرکت رنا بر قوت خود باقی ماند.

همان‌طور که گفتیم، آخرین نسخه خودرویی که سایپا دیزل در سال 1397 مونتاژ کرد، ولوو FH بود که می‌توانست 500 اسب بخار قدرت تولید کند و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز بود. سال 2021 میلادی سال پرباری برای کمپانی ولوو بود، چرا که پس از گذشت تقریبا هفت سال، سری جدید کامیون‌های آن روانه بازار شدند.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

آنچه در این سری جلب توجه می‌کند تغییرات جزئی است که به نظر می‌رسد آغازگر روندی جدید برای محصولات مفهومی آینده این شرکت هستند. ولووهای نسل جدید در انواع نسخه‌های FMX، FM، FH و FL تولید شده‌اند. این کمپانی همزمان با رونمایی از نسل پنجم کامیون‌های خود که مناسب کارهای درون شهری و برون شهری است، به فکر عرضه انبوه نسخه‌های برقی محصولات خود افتاد. این خودروهای الکتریکی در خود اروپا از جمله موفق‌ترین محصولاتی بوده‌اند که مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این تولیدات درجه یک به لحاظ صدا در عالی‌ترین سطح خود قرار دارند و هیچ‌گونه صدایی از آنها در نمی‌آید. این محصولات به قدری بی صدا درست شده‌اند که دکمه‌ای برای پخش صدای هشدار در معابر درون شهری برای آن تعبیه شده است. راننده می‌تواند با فشردن آن دکمه از بروز حوادث جلوگیری کند.

همان‌طور که گفتیم، نسل پنجم این خودرو به تازگی و در سال 2021 روانه بازارهای جهانی شده و کشور ما نیز هم اکنون در تحریم به سر می‌برد. از همین روی هیچکس انتظار حضور نسل پنجم این خودروها را در ایران نداشت. خوشبختانه واردات خودروهای سنگین در مرداد ماه 1400 نتیجه داده و برای اولین بار نسل پنجم تولیدات این کمپانی وارد بازار داخلی ما شده است.

در همان بحبوحه واردات این خودرو عده‌ای شایعه‌پراکنی کردند که برای محصولات نسل پنجمی ولوو پلاک صادر نمی‌شود، اما هنگامی که تعداد این کامیون‌ها روز به روز در بازار بیشتر شد، حواشی و بازار داغ شایعات نیز خاتمه یافت. از همان زمانی که قصد واردات این کامیون یقینی شد، ابتدا کامیون FH های 500 اسب بخاری تولید شدند و مدتی بعد نسخه 540 اسب بخاری نیز با شرطی اضافی پلاک داخلی گرفت.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

بر اساس آمار و اطلاعات گمرک کشور، در دی ماه سال 1400 بود که اولین نسل از کامیون‌های نسل پنجم ولوو با رنگ آبی و پلاک داخلی راهی بازار ایران شدند. عمده نگرانی‌ها بابت شماره‌گذاری و پلاک کردن این تولیدات بود که خوشبختانه مشکلی در این باره به وجود نیامد. سایپا دیزل همچنان به عنوان نماینده انحصاری این شرکت در ایران، خدمات پس از فروش آن را انجام می‌دهد و از آنجایی که این کامیون‌ها جدید و تازه وارد هستند، قطعا چالش‌های خدماتی بزرگی برای سایپا دیزل به وجود خواهد آمد.

تغییرات کامیون‌های نسل پنجم

پنجمین نسل از کامیون‌های شرکت ولوو دچار تغییراتی در موتور، گیربکس و طراحی داخلی کابین خودرو شده‌اند. در عوض دو قسمت ساختار و سیستم‌های دیگر این نسل از کامیون‌ها همچنان ثابت مانده است. در ساخت موتور این محصولات، کمپانی ولوو از به‌روزترین فناوری‌های خود (آی سیو) بهره گرفته است.

این موتورهای پرقدرت دارای توربو کامپوند یا همان سیستم جفت سوپر است که می‌تواند میزان آلایندگی را تا 30 درصد کمتر کند؛ در واقع تا 30 درصد کربن مونوکسید کمتری را در هوا تولید می‌کند. از طرفی این کامیون‌ها مجهز به سیستم سوخت‌رسانی جدیدی شده‌اند که از ترکیب آن با گیربکس جدید آی سی، می‌توان امیدوار بود در طی یک سال، مصرف سوخت حدود 7 درصد کاهش یابد.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

نسل پنجم کامیون‌های ولوو مجهز به سیستم توربو کامپوند و موتوری 12.8 لیتری است که می‌تواند حداکثر 500 اسب بخار قدرت و 2800 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که 300 نیوتن متر نسبت به یک موتور 500 اسب بخاری بیشتر گشتاور تولید خواهد کرد. اگرچه گفتیم که تغییرات این کامیون‌ها در بخش کابین نیز هست، اما باید توجه داشت که عمده تغییرات محدود به جنبه‌های آیرودینامیکی می‌شود.

مهم‌ترین تغییر در ظاهر این کامیون‌ها همان چراغ‌های جلو هستند. این چراغ‌ها تماما ال ای دی هستند و نحوه چینش آنها به صورت یک خط L مانند خواهد بود. یکی از دلایل مهمی که چراغ‌ها به این ترتیب طراحی شده، کمتر درگیر بودن جریان باد و در نتیجه کاهش مصرف سوخت در بلندمدت است.

در تمامی نسخه‌های نسل پنجمی کامیون‌های ولوو می‌توان تغییرات جزئی و اندکی را در جلوپنجره و لوگوی این کمپانی دید. در واقع خطوط بالا و پایین لوگوی ولوو نازک‌تر شده و آرم اصلی شرکت نیز نازک‌تر و در عین حال بزرگ‌تر شده است. طرح جلوپنجره تغییرات زیادی پذیرفته است و شاید بتوان گفت مهم‌ترین تغییر در این بخش، بسته شدن محافظ جلوپنجره‌ها در سری جدید است. در نهایت چارچوب اصلی کابین‌ها و لوازم دیگر با همان کامیون‌های نسل قبلی تفاوت زیادی نخواهند داشت.

داشبورد چه تغییراتی داشته است؟

اگر در خاطرتان باشد در ابتدای این مطلب خاطرنشان کردیم که مجموعه تغییرات جدید و جزئی که در این نسل از محصولات ولوو دیده می‌شود، آغازگر تولیدات نسل‌های آینده و مفهومی ولوو خواهد بود. از جمله تغییراتی که بر این گفته صحه می‌گذارد، تغییراتی است که در فضای داخلی مشاهده می‌شود.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

نسبت به محصولات قبلی این کمپانی، دیگر خبری از صفحه نمایش‌های قدیمی نیست و حالا با نمایشگرهای دیجیتالی فوق‌العاده با کیفیت روبه‌رو هستیم. این صفحه کیلومتر در بین تمام سری‌های نسل پنجم می‌درخشد و نظیر و همتا ندارد. یکی از نقاط قوت این صفحه کیلومتر، خوانایی بالای آن در روشنایی روز و تابش مستقیم نور است.

از دیگر مزایای آن می‌توان به بخش‌های مجزا و طرح‌های مختلف و هماهنگ با شرایط مختلف رانندگی اشاره کرد. روی داشبورد این کامیون می‌توان نمایشگری دیجیتالی را مشاهده کرد که تنظیمات و اطلاعات زیادی روی آن دیده می‌شود. از جمله این امکانات می‌توان به نویگیشن، دوربین نقطه کور، دوربین دنده عقب، پخش ویدئو و آهنگ، قابلیت انواع اتصال‌های مختلف، تنظیمات ساعات و نوع رانندگی، مشاهده کردن فراخوان‌ها و شرایط هر بخش از کامیون، ارتباط با پشتیبانی‌ها و تماما لمسی بودن اشاره کرد.

در کنار این نمایشگرهای لمسی و دیجیتالی، کلیدهای کناری نیز بزرگتر شده‌اند تا هارمونی میان هر دو قسمت به یک سطح برسد. تمامی تغییرات درونی کابین به همین موارد مذکور منتهی می‌شود. اگرچه کامیون‌های ولوو عملکرد خوب و مناسبی از خود به نمایش گذاشتند، اما نتوانستند در سال 2021 عنوان کامیون برتر سال را از آن خود کنند. علت عمده شکست این کمپانی در سال 2021، سخت شدن فضای رقابت و پیشی گرفتن شرکت رقیب ولوو، داف است.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

مشخصات فنی کامیون‌ها نسل پنجم

از جمله آپشن‌هایی که در قسمت مشخصات فنی برای مشتری در نظر گرفته شده، تجهیز این محصول با موتورهای مختلف است. موتور اصلی که روی این کامیون تعبیه شده، آی سیو (I-Save) است و علاوه بر این موتور مشتری می‌تواند دو موتور قبلی این کامیون‌ها را که دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند انتخاب کند.

پیش‌تر گفتیم که این محصولات در بخش صدا عملکرد بهتری از خود به جا گذاشته‌اند و در نسخه‌های دیزلی از این کامیون میزان صدای تولید شده به حداقل رسیده است. حجم موتورهایی که در نسل پنجم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، 9، 13 و 16 لیتری هستند. قدرت این موتور از طریق گیربکس آی شیفت که به مجهز به سیستم I-See است به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

سیستم آی سی به کار رفته در این کامیون‌ها نقشه توپوگرافی جاده را در اختیار دارد و بر اساس آن معین می‌کند که در کدام قسمت از جاده که سربالایی است کامیون نیاز به نیروی بیشتر و در کدام قسمت نیروی کمتری نیاز دارد. این قابلیت مهم می‌تواند تأثیر به‌سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. لازم به ذکر است که این سیستم آی سی تنها برای گیربکس‌های آی شیفت اتوماتیک 12 سرعته نصب شده است.

کامیون کشنده ولوو نسل 5

کامیون کشنده ولوو نسل 5

از جمله قسمت‌های فنی که در نسل پنجم نیز تغییری نکرده و همچون نسل‌های قبلی راکد مانده‌اند می‌توان به شاسی، سیستم تعلیق، دیفرانسیل‌ها و سیستم‌های برقی مشابه است. از جمله امکانات و آپشن‌های این نسل از کامیون‌های ولوو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ گفتنی است که برخی از آپشن‌ها وجود دارند و عده‌ای دیگر توسط مشتری قابل سفارش خواهند بود.

دوربین نقطه کور و فعال شدن در زمان راهنما زدن به سمت راست، چراغ‌های تطبیقی که با توجه به شدت نوری که دریافت می‌کنند شدت نوردهی خود را تنظیم می‌کنند، آپشن تابلو خوان که با توجه به تابلوهای جاده که سیستم مشاهده می‌کند رفتارهای کامیون را تنظیم می‌کند، حالت نیمه خودران در کامیون‌های تمام فول، حرکت نکردن کامیون در زمانی که مانعی در نقطه کور باشد، سیستم پایداری که اطلاعات تمامی بخش‌های کامیون را به صورت لحظه برای راننده نشان می‌دهد، سیستم کروز تطبیقی با قابلیت تنظیم فاصله با خودروی جلو و سیستم تنظیم خودکار ارتفاع محورهای عقب در هنگام بارگیری (در کامیون‌های با تعلیق بادی).

نظر شما درباره کامیون کشنده ولوو نسل 5 چیست؟