تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

هواوی هم روسیه را تحریم کرد! آیا فروپاشی شبکه‌های تلفن همراه در روسیه اتفاق می‌افتد؟

با فشارهای جهانی از سوی دولت‌های غربی، هواوی هم به اتحاد تحریم جهانی علیه روسیه پیوست و یکی از حامیان اصلی چین یعنی پوتین را تحریم کرد.

آثار و نتایج تهاجم وحشیانه روسیه به چین، در بالاترین سطح خود قرار دارند و شرکت‌های بزرگ جهان در کنار سرویس‌های پرطرفدار و غول‌های فناوری دنیا، مردم روسیه را تنها گذاشته‌اند. از گوگل، یوتیوب، فیسبوک، اسپاتیفای، اپل، سامسونگ گرفته تا شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان مثل تویوتا، فولکس واگن، هیوندای و… همگی به اتحاد تحریم علیه روسیه پیوسته‌اند و دسترسی روس‌ها به سیستم جهانی بانکی و انتقال بین المللی پول هم قطع شده است. به نظر می‌رسید شرکت‌هایی که مبدا چینی دارند، تمایل زیادی به این موضوع نشان نمی‌دهند؛ اما بالاخره باید تکلیف خود را مشخص کنند.

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

هواوی یکی از این شرکت‌هایی است که سرانجام پس از بالا گرفتن فشارهای جهانی و به خصوص دولت‌های غربی، از روسیه خداحافظی کرده و خدمات خودش را در این کشور مسدود کرده است. این در حالی است که شرکت هواوی تا اوایل هفته گذشته هم به حفظ روابط خود با روسیه اصرار داشت اما پس از احساس کردن سایه تحریم بر سر خود، تصمیم به ترک بازار موبایل روسیه گرفت. شرکت Huawei در ابتدای کار، فقط صادرات محصولات تجاری خود مثل موبایل، تبلت، هدفون، مودم و تلویزیون به روسیه را به نصف رساند و پس از رایزنی‌های انجام شده با نمایندگان خود در روسیه، شرایط تجارت با این کشور را بسیار پر ریسک خواند و سرانجام به صورت کامل، روسیه را تحریم‌ کرد.

فهرست مطالب:

نگاهی به تحریم هواوی علیه روسیه و وضعیت نمایندگی‌های این برند

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

در حال حاضر، تمامی سفارش‌های ثبت شده در سایت هواوی به مقصد شهرهای روسیه، لغو شده‌اند و سرنوشت پول‌های مشتریان، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آن طور که خبر می‌رسد، تمامی نمایندگی‌ها و مراکز رسمی تعمیر محصولات هواوی در کشور روسیه به حالت تعطیل درآمده‌اند؛ اما صحبت‌های از بازگشایی مجدد در سریع‌ترین زمان ممکن، شنیده می‌شود. همچنین تعداد زیادی از کارمندان نمایندگی‌ها و مراکز هواوی در روسیه، از  چینی‌های مهاجر تشکیل شده‌ است که با اقدام اخیر گوشی ساز چینی، وضعیت آن‌ها هم نامشخص است. شرکت Huawei برای این کارمندان، تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد، مرخصی با حقوق را در نظر گرفته است.

جنبه‌های دیگر تحریم هواوی علیه روسیه و احتمال اختلالات گسترده در اینترنت روسیه

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

اما توقف فروش محصولات جدید هواوی مثل گوشی، تبلت و هندزفری، تنها اثر منفی این رخداد نخواهد بود. غول فناوری چینی در زمینه تجهیزات شبکه‌های اینترنت مثل دستگاه‌های سوئیچینگ، مودم‌های اینترنت و روتورها، شهرت بسیار خوبی دارد و در همین راستا توانسته قراردادهای تجاری مهمی را با روس‌ها ثبت کند. شاید یکی از علت‌های تاخیر هواوی در اعلام رسمی تحریم‌های خود علیه روسیه، به همین موضوع مربوط باشد.

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

آنتن‌های 5G هواوی در روسیه

شاید عجیب باشد اما محصولات هواوی در حدود بیش از 33 درصد دکل‌های مخابراتی روسیه فعال هستند. این تجهیزات به طور عمده، با نرم‌ افزارهای اختصاصی هواوی کار می‌کنند و برای فعال بودن، به چکاپ هفتگی نیاز دارند که معمولا کارمندان چینی، مسئولیت این کار را بر عهده داشتند. عدم نگه داری اصولی و قطع شدن ارتباط این دکل‌ها و سایر تجهیزات ارتباطی هواوی که در زیر ساخت‌های ارتباطی روسیه نصب شده‌اند، می‌تواند ضربه بزرگی‌ را به روس‌ها وارد کند و حتی موجب کندی یا اختلالات شدید در شبکه‌های موبایل یا اینترنت روس‌ها شود.

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

سرور ساخت هواوی

همچنین جدا از تجهیزات نصب شده، چندین موضوع دردسرساز دیگر هم وجود دارد. روسیه جزو کشورهایی است که به سرعت به سمت توسعه شبکه 5G پیش می‌رود و بخش زیادی از این پروژه، با همکاری هواوی و چینی‌ها در حال انجام بود که به نظر می‌رسد با تحریم‌های هواوی علیه روسیه، شهروندان روسی فعلا باید با شبکه 5G، خداحافظی کنند.

راهکارهای آشنا برای رفع اثر تحریم‌های Huawei علیه روسیه

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

اما چینی‌ها و روس‌ها هم دست به سینه نشسته‌اند. طبق آخرین گزارش‌‎ها و شایعات بدست آمده، هواوی و شرکت‌های طرف قرارداد روسی، به سرعت به دنبال شرکت‌های ثالثی هستند که دور از دسترس آمریکایی‌ها قرار داشته باشند و تحریم‌های دولت‌های غربی، تاثیر زیادی علیه آن‌ها نداشته باشد. این موضوع شاید تنها شانس پوتین برای عبور از این مرحله حساس باشد زیرا همان طور که می‌دانید، چینی‌ها و روس‌ها، استاد این روش و دور زدن تحریم‌ها هستند.

به هر حال شرکت هواوی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یک بار طعم پیروی نکردن از دستورات آمریکا را چشیده است که باعث تحریم‌های گسترده هواوی شد و حتی این شرکت تا مرز انحلال هم پیش رفت. بنابراین مدیران Huawei، باید کاملا هوشیار باشند. اما با توجه به تاخیرهای طولانی چینی‌ها در  تحریم کردن روسیه، به نظر می‌رسد که روسیه و هواوی، هر دو به دنبال راهکاری هستند که خسارت‌های احتمالی به زیرساخت‌های ارتباطی روسیه را به حداقل برسانند.

تحریم همه جانبه هواوی علیه روسیه

یکی از فروشگاه‌های هواوی در روسیه

هرچند که تحریم‌های جهانی علیه روسیه در بالاترین سطح خود قرار دارند اما به نظر می‌رسد که هیچ کدام از این موارد برای ولادیمیر پوتین اهمیت ندارد چرا که قدرت تهاجم ارتش روسیه به سمت اوکراین، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و ابعاد جدیدی از جنایت روس‌ها در اوکراین در حال نمایان شدن هستند. شما می‌توانید آخرین اخبار رسمی مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را از طریق این لینک، از وب سایت گجت نیوز دنبال کنید.

در پایان می‌توان گفت که با توجه به سهم عظیم هواوی از شبکه‌های مخابراتی و شبکه‌های تلفن همراه کشور روسیه، تحریم‌های این برند علیه روس‌ها می‌تواند نتایج بسیار وحشتناکی داشته باشد و حتی به اختلالات گسترده و شاید در بدترین سناریو، به قطع ارتباط اینترنت و شبکه موبایل مردم روسیه منجر شود.

آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین