تشعشعات گوشی های اندرویدی

تشعشعات گوشی های اندرویدی از استانداردهای FCC فراتر رفته است؛ آیا باید نگران باشیم؟

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد تشعشعات گوشی های اندرویدی از میزان استاندارد FCC بالاتر رفته است. اما این به چه معناست؟

BanklessTimes در جدیدترین گزارش خود با انتشار فهرستی مدعی شده تشعشعات گوشی های اندرویدی فراتر از استانداردهای مصوب FCC رفته است. البته BanklessTimes تاکید می‌کند که تمامی گوشی‌های هوشمند سطحی از تابش تشعشعات فرکانس رادیویی (RF) را دارند و در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه چنین تشعشعاتی می‌توانند به بدن انسان آسیب بزند وجود ندارد.

فهرست گوشی‌های اندرویدی با بیشترین میزان تشعشع رادیویی

بر اساس گزارش منتشر شده، امتیاز SAR گوشی موتورولا اج از محدوده استاندارد تعیین شده توسط FCC برای میزان تشعشعات گوشی های اندرویدی بالاتر رفته است. BanklessTimes گوشی‌های اندرویدی را بر اساس تشعشعات RF و مبتنی بر ارقام SAR که معیاری برای اندازه‌گیری میزان جذب امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF-EMF) توسط بدن انسان است رتبه‌بندی می‌کند.

نتایج این روش اندازه‌گیری خاص بر اساس وات بر کیلوگرم (W/Kg) تعیین می‌شود و بنابر فهرست منتشر شده حالا گوشی موتورولا اج با رقم SAR 1.79 W/Kg بیشتر از محدوده مورد تایید FCC قرار گرفته است که برابر با 1.6W/KG تعیین شده است.

بالاترین میزان تشعشعات

بعد از موتورولا اج، دومین گوشی با بیشترین تشعشع متعلق به ZTE با گوشی اکسون 11 5G است که عدد SAR 1.59W/Kg را ثبت کرده است. سومین گوشی فهرست هم وان‌پلاس 6T است که امتیاز 1.55W/Kg را ثبت کرده است.

البته این فهرست از آن فهرست ۱۰ گوشی برتر نیست که برندها به داشتن نماینده در آن به عملکرد خود افتخار کنند و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که مدیران سونی درباره داشتن دو گوشی در این فهرست بی‌تفاوت باشند.

رده‌های چهارم و هشتم فهرست 10 گوشی با بیشترین میزان تشعشعات به برند ژاپنی با دو گوشی اکسپریا XA2 پلاس و اکسپریا XZ1 کامپکت و امتیازهای SAR 1.41W/Kg و 1.36W/Kg اختصاص یافته است.

سه مدل از گوشی‌های گوگل پیکسل هم در این فهرست به چشم می‌خورند به این ترتیب که پیکسل 3XL با امتیاز 1.39W/Kg در رده پنجم و پیکسل 4a با امتیاز 1.37W/Kg در رده ششم قرار دارند.

رده هفتم فهرست به تنها نماینده اوپو، یعنی اوپو رنو 5 فایو جی با امتیاز 1.37W/Kg اختصاص یافته است و سپس سومین نماینده گوگل یعنی پیکسل 3 همراه با وان‌ پلاس 6 با امتیاز یکسان 1.33W/Kg در رده‌های نهم و دهم قرار گرفته‌اند.

در کشورهای مختلفی، سازمان‌های نظارتی میزان مشخصی را برای حداکثر SAR گوشی‌های هوشمند تعیین کرده‌اند تا از احتمال ابتلا افراد به سرطان جلوگیری کنند.

در ایالات متحده FCC مسئول تعیین حد استاندارد تشعشعات گوشی های اندرویدی است و بر اساس قوانین آن،‌ هیچ گوشی نباید SAR بالاتر از 1.6W/Kg داشته باشد اما همانطور که در این مطلب گفتیم در حال حاضر گوشی موتورولا اج تنها گوشی است که از این رقم فراتر رفته است.

گزارش منتشر شده درباره تشعشعات گوشی های اندرویدی تاکید دارد که همه گوشی‌های میزانی از تشعشعات را منتشر می‌کنند و عواملی که در تعیین میزان آن موثر هستند عبارتند از نوع گوشی، مدل، سال عرضه، قدرت عرضه و میزان فاصله آن از برج تلفن همراه.

گوشی‌هایی که مقادیر زیادی از تشعشعات RF را ساطع می‌کنند معمولا بخش‌هایی از بدن را که نزدیک گوشی باشد تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند این بخش‌ها گرم شود. اگرچه معمولا تشعشعات اثر مضری ندارند اما محققان اصرار دارند که هم کاربران نکاتی را رعایت کنند و هم شرکت‌های سازنده از محدوده مشخص فراتر نروند.

FCC می‌گوید برای محدود کردن اثرات احتمالی قرار گرفتن در معرض تابش RF، مصرف‌کنندگان باید بکوشند تا حد ممکن از قرار دادن گوشی در نزدیکی خود در زمان‌هایی که کاری با آن ندارند خودداری کرده، بازه‌های زمانی استفاده از گوشی را کوتاه‌تر کنند و برای مکالمات یا گوش دادن به موسیقی حتما از هندزفری استفاده کنند.

کدام گوشی‌ها اندرویدی کمترین میزان تشعشعات را دارند؟

داده‌های منتشر شده توسط BanklessTimes در گزارشی که ارائه شده از تحقیقات اداره تشعشعات فدرال آلمان به دست آمده است.

این در حالی است که برخی آزمایش‌های مشابه با نتایج این سازمان تضاد دارد و برای مثال آزمایش موتورولا اج 2020 جایی امتیاز 0.81W/Kg را ثبت کرده و مدل 2021 آن هم SAR 1.00W/Kg را ثبت کرده که هر دو کاملا پایین‌تر از محدوده مشخص‌ شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستند.

اما در هر حال با تکیه به آمارهای منتشر شده می‌توان فهرستی از گوشی‌های اندرویدی با کمترین میزان تشعشعات RF را هم استخراج کرد که در رده اول با ZTE Blade V10 با SAR 0.13W/Kg آغاز می‌شود. دومین گوشی فهرست هم متعلق به ZTE با گوشی Axon Elite است که SAR 0.17W/Kg را ثبت کرده است.

کمترین میزان تشعشعات

سومین گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس 5G با 0.19W/Kg است و پس از آن سامسونگ گلکسی نوت 10 با 0.21W/Kg، سامسونگ گلکسی A80 با 0.22W/Kg، سامسونگ گلکسی A72 با 0.23W/Kg، ال جی جی 7 ThinQ با 0.24W/Kg و گلکسی اس 20 FE با 0.24W/Kg قرار گرفته‌اند.

در رده‌های نهم و دهم نیز گلکسی M20 و آنر 7A به ترتیب با امتیاز 0.25W/Kg و 0.26W/Kg قرار گرفته‌اند. موتورولا هم به لطف قرار گرفتن ریزر 5G در رده‌بندی که با امتیاز 0.27W/Kg در رده سیزدهم قرار گرفته توانسته خرابکاری موتورولا اج را جبران کند و نماینده‌ای هم در میان گوشی‌هایی با کمترین میزان تشعشع داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اونایی که می‌خریم گوشی نیستن،بمب هستن😁