کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان

کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان با قدمتی نزدیک به بیگ بنگ؛ آیا ابتدای دنیا پیدا شده است؟

اخترشناسان موفق به کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان شده‌اند. تحقیقات همچنان ادامه دارد و دانشمندان امیدوار هستند بتوانند ابتدای جهان را پیدا کنند.

دانشمندان معتقدند که بیگ بنگ یا انفجار بزرگ، آغاز کیهان شگفت انگیز ما است. متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم اطلاعاتی متقن و یقین آور در خصوص ابتدای آفرینش کیهان به دست آوریم، اما هر از گاهی تئوری‌های جالبی در این باره توسط دانشمندان و کیهان‌شناسان مطرح می‌شود.

کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان آغازی بر ادراک بیگ بنگ

ستاره شناسان به تازگی توسط تلسکوپ‌های قدرتمندی که در اختیار دارند موفق به کشف کهکشانی شده‌اند که قدمتی به طول بیگ بنگ دارد. این کهکشان در دورترین نقطه‌ای قرار دارد که گمان می‌رود بلافاصله پس از مه بانگ شکل گرفته است. در واقع آن طور که محققان گفته‌اند، این کهکشان حدودا 300 میلیون سال نوری پس از بیگ بنگ به وجود آمده و به طور دقیق‌تر حدود 13.8 میلیارد سال پیش شکل گرفته است.

همان‌طور که گفتیم بالاخره اولین و دورترین کهکشان تاریخ کیهان کشف شده است. این کهکشان ممکن است با دسته یا خوشه اول از ستارگان در ارتباط باشد. محققان و اخترشناسان نام این پدیده جالب توجه را HD1 گذاشته و سن آن را تنها 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تخمین زده‌اند.

کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان

به گفته دانشمندان کهکشان اچ دی 1 قادر است در هر سال جدید حدود 100 ستاره تشکیل دهد که سرعتی باورنکردنی و سرسام‌آور برای یک کهکشان است. نور برای این که در مسافت‌های طولانی‌تر در حرکت باشد به سرعتی نزدیک به 9.5 تریلیون کیلومتر در سال نیاز دارد و معنای این عبارت این است که وقتی به کهکشانی مانند HD1 نگاه می‌کنیم، در واقع مشغول تماشای گذشته هستیم.

در صورتی که محققان به نتایج جدیدتری دست یابند و مشاهدات اولیه خود را با داده‌های بیشتر به تأیید برسانند باید بگوییم که HD1 جایگزین کهکشان GN-z11 خواهد شد. این کهکشان در نوع خود قدیمی‌ترین پدیده کشف شده تاکنون است و اچ دی 1 به عنوان دورترین و نخستین کهکشان جای آن را خواهد گرفت.

دانشمندان کیهان شناس و اخترشناس برای کشف این کهکشان از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دو تلسکوپ هاوایی و شیلی به همراه تلسکوپ فضایی اسپیتزر بهره می‌برند. البته تمام امیدها به تلسکوپ فضایی جیمز وب است، بلکه بتواند تصویر واضح‌تری را از این کهکشان به دست دهد.

به گفته یوچی هریکان، اخترفیزیکدان دانشگاه توکیو و نویسنده اصلی تحقیق درباره جزئیات این کشف مهم، اطلاعات رصدی در مورد HD1 محدود است و سایر خواص فیزیکی از جمله شکل، جرم کل و فلزی بودن آن همچنان یک راز باقی مانده است. فلزی بودن در واقع به موادی به غیر از گازهای هیدروژن و هلیوم که در جهان اولیه وجود داشتند اشاره دارد.

کشف مسن‌ ترین کهکشان جهان

در واقع کهکشان‌ها توده‌ای وسیع از ستارگان و ماده‌های میان ستاره‌ای هستند که جاذبه گرانشی شدیدی آنها را احاطه کرده است. برای مثال منظومه شمسی ما در بطن کهکشان راه شیری قرار گرفته است. از طرفی کهکشان‌هایی که تنها 100 تا 150 میلیون سال پس از مه بانگ ایجاد شدند نسبت به کهکشان‌های امروزی هم جرم بیشتر و هم تراکم یا چگالی بیشتری دارند. از طرفی تعداد ستاره‌ها در این کهکشان‌ها کمتر بوده است.

به گفته محققان و ستاره شناسانHD1 دارای جرمی 10 میلیارد برابر خورشید ما است و به احتمال زیاد با نسل اول از ستاره‌ها پر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*