۳۴ عکس خیره‌کننده از کره مریخ که تاکنون ندیده‌اید

۳۴ عکس خیره‌کننده از کره مریخ که تاکنون ندیده‌اید

اگر از عاشقان دنیای نجوم هستید، در اینجا ۳۴ عکس خیره‌کننده از کره مریخ را مشاهده خواهید کرد که طی دهه‌های گذشته از سیاره سرخ ثبت شده است.

نام مستعارش سیاره سرخ است، اما در مریخ چیزهایی فراتر از صخره‌ها و خاک قرمز وجود دارد. تصاویر ناسا، زیبایی‌های پنهان زیادی را در سطح این کره به نمایش می‌گذارند.

عکس های خیره‌کننده کره مریخ

در ادامه می‌توانید ۳۴ عکس خیره کننده از کره مریخ را مشاهده کنید که به احتمال زیاد هیچ‌جایی آن‌ها را ندیده‌اید.

۱. گلی در مریخ

گلی در مریخ

این تصویر که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) روی سطح سیاره سرخ ثبت شده، نمای زیبایی را نشان می‌دهد که در آن یک سازه شنی شبیه به گل رخ‌نمایی می‌کند. ابیگیل فریمانت، یک دانشمند سیاره‌شناس می‌گوید که این سازه از مواد معدنی رسوب شده از آب ساخته شده است.

۲. یک حفره مرموز روی مریخ

یک حفره مرموز روی مریخ

این یکی از جالب‌ترین عکس هایی است که تاکنون از کره مریخ دیده‌ایم. البته جذابیت این حفره معمولی، بیشتر به خاطر داستانی است که در پس آن وجود دارد. این حفره که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ثبت شده، در سال ۲۰۱۳ به عنوان بخشی از تلاش مریخ نورد برای کمک به ناسا در آنالیز سطح این سیاره حفر شده است.

۳. یک کرم غول پیکر؟

یک کرم غول پیکر؟

این عکس که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، یک دهانه عظیم را به تصویر می‌کشد که ظاهراً خانه‌ی یک کرم غول پیکر بیگانه است! این دهانه در منطقه‌ای نزدیک به خط استوای مریخ قرار دارد که منظره‌ی جالبی را به وجود آورده است.

۴. از مریخ، با عشق

در سال ۱۹۹۹، دوربین مدارگرد مریخ (Mars Orbiter Camera) این تو رفتگی شبیه به قلب را روی سطح سیاره سرخ شکار کرده است. این تصویر، حاصل یک فروپاشی زمین‌شناسی در این ناحیه است که یک گودال ۲ کیلومتری را به وجود آورده است.

از مریخ، با عشق

۵. غبارهای شیطانی

غبارهای شیطانی

این تصویر که توسط دوربین های‌رایزر (HiRISE) ناسا – یک دوربین عکاسی با قابلیت‌های بسیار بالا – روی مدارگرد مریخ گرفته شده، گرد و غباری شیطانی به شکل یک مار را نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۲ روی سطح کره مریخ دیده شده است. این غبار شیطانی حدوداً ۸۰۰ متر ارتفاع و ۳۰ متر ضخامت داشته است.

۶. عنکبوت‌های قطب جنوب

عنکبوت‌های قطب جنوب

نگران نباشید، این‌ها انکبوت‌های غول پیکر فضایی نیستند؛ بلکه در واقع ترک‌هایی است که روی سطح سیاره سرخ ایجاد شده است. این تصویر توسط مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) در سال ۲۰۰۹ ثبت شده و منطقه‌ای در قطب جنوب سیاره سرخ را نشان می‌دهد که ترک‌هایی روی زمین آن ایجاد شده است.

گمان می‌رود این ترک خوردگی‌ها به خاطر انتشار دی‌اکسید کربن حاصل از ذوب یخ‌ها و انتشار آن در جو، ایجاد شده باشد. ما خوشحالیم که این عنکبوت‌های غول‌آسا حرکت نمی‌کنند!

۷. عکس سلفی مدارگرد کنجکاوی

عکس سلفی مدارگرد کنجکاوی

کلکسیون تصاویر مریخ بدون وجود یک عکس سلفی از مریخ‌نورد کنجکاوی که در سال ۲۰۱۵ ثبت شده، کامل نمی‌شود. این تصویر از مجموعه تصاویری است که در سایت موهاو (که مریخ‌نورد ناسا مشغول حفاری و جمع‌آوری نمونه سنگ‌ها برای آنالیز در آنجا بوده) ثبت شده است.

تصاویر مشابه دیگری نیز این مریخ‌نورد از خودش در سایت‌های راکنست، جان کلین ویندجانا گرفته است. ما عاشق مریخ‌نوردهایی هستیم که روی سطح سیاره سرخ قدم می‌زنند و آزمایش‌های بسیار مهمی را از طرف بشر انجام می‌دهند.

۸. یخ زدگی غبارها روی سطح سیاره

یخ زدگی غبارها روی سطح سیاره

اواسط سال ۲۰۱۸، مدارگرد شناسایی مریخ متعلق به ناسا تصاویری از تپه‌های شنی در مناطق شمالی مریخ را ثبت کرده است. در این تصویر پوششی تیره رنگ روی تپه‌هایی دیده می‌شود. مشاهدات دقیق‌تر، تکه‌هایی از یخ خشک را در اطراف تپه‌ها نشان می‌دهد؛ لکه‌هایی که در فصل گرم تابستان به سرعت تبدیل به گاز می‌شوند.

۹. تپه‌های آبی رنگ

تپه‌های آبی رنگ

یکی دیگر از تصاویری که مدارگرد شناسایی مریخ منتشر کرده، بخشی از این سیاره را با تپه‌های شنی هلالی شکل به نمایش می‌گذارد. این تپه‌ها در کف دهانه لیوت تجمع پیدا کرده‌اند. ناحیه‌ای از این تپه‌ها آبی رنگ هستند که نشان می‌دهد از مواد ریزتری تشکیل شده‌اند. تصویر دیگری از همان منطقه در سال ۲۰۱۷ ثبت شد که اشکال عجیب و غریبی مثل دهانه‌ی یک آتش‌فشان را به نمایش می‌گذاشت.

۱۰. سطح یخ زده

سطح یخ زده

این تصویر که متعلق به قطب شمال سیاره سرخ است، لایه‌های ضخیم یخی را روی سطح مریخ به نمایش می‌گذارد. این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شده، نشان می‌دهد در این سیاره فقط گرد و غبار و خاک نیست، بلکه یخبندان فصلی هم در آنجا وجود دارد.

۱۱. بهمن‌های مریخی

بهمن‌های مریخی

این یک عکس از مجموعه تصاویر قطب شمالی سیاره مریخ است. این ناحیه تغییرات بی‌شماری را طی سالیان سال به نمایش می‌گذارد و نه تنها بلوک‌های یخی جدیدی را شکل داده، بلکه همچنین بخش‌هایی از آن دربرگیرنده‌ی صخره‌های یخی است. این اتفاقات از دید ناسا دور نمانده است.

تصویری که در بالا می‌بینید توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده است که وظیفه آن عکس‌برداری مجدد از نقاط مختلف مریخ جهت مقایسه با سالیان گذشته آن و بررسی تغییرات احتمالی است. درست مثل کره زمین، از اولین باری که در سال ۲۰۰۶ از این ناحیه عکس گرفته شده، تغییرات زیادی روی سطح مریخ رخ داده است.

۱۲. منابع احتمالی متان

منابع احتمالی متان

در سال ۲۰۱۸ مدارگرد مریخ این تصویر را از سطوح منطقه کرایس پلانیتیا مریخ که نزدیک به خط استوا است، ثبت کرد. این تصویر خاک‌ریزهای غول پیکری را به نمایش می‌گذارد که گفته می‌شود ابعاد آن‌ها به صدها متر می‌رسد.

محققان دقیقاً نمی‌دانند علت به وجود آمدن این خاک‌ریزها هیست؛ اما تصور می‌کنند که احتمال دارد حاصل فوران گدازه یا گل داغ پدیدار شده از زیر سطح مریخ است. اگر دومی درست باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود گاز متان در سیاره سرخ باشد. چیزی که دانشمندان مدت‌هاست به دنبال کشف آن در همسایه زمین هستند.

۱۳. تپه‌های شنی نزدیک منطقه نیلی پاترا

تپه‌های شنی نزدیک منطقه نیلی پاترا

این تصویر که از منطقه نیلی پاترا گرفته شده، نکته‌ی جالبی را در مورد آب و هوای مریخ به نمایش می‌گذارد. تپه‌های شنی ثبت شده در این تصویر، بادهایی را نشان می‌دهند که به طور مدام از منطقه شرق به طرف غرب می‌وزند و شن و ماسه در سراسر این ناحیه در حال حرکت است.

شن و ماسه‌ها به تدریج حرکت می‌کنند و جای تپه‌ها در گذر زمان تغییر می‌کند؛ زیرا باد دائماً شن‌ها را به حرکت در می‌آورد.

۱۴. لایه‌های تاریخی

لایه‌های تاریخی

بسیاری از عکس های سیاره مریخ نه تنها مناظر باورنکردنی این سیاره را به نمایش می‌گذارند، بلکه بینشی کاملاً علمی از تاریخ مریخ را برای مطالعه در کره زمین ارائه می‌کنند. «تاریخ زمین‌شناسی یک سیاره در لایه‌های آن نهفته است. همانطور که در این تصویر ثبت شده توسط دوربین HiRISE می‌توان دید، فرسایش سطح‌ها، چندین لایه با رنگی متفاوت را به وجود میاورد که احتمالاً تغییر رنگ آن‌ها مربوط به رسوبات است».

۱۵. مسیرهایی در لابه‌لای گرد و غبار

مسیرهایی در لابه‌لای گرد و غبار

درست مثل زمین، سطح مریخ هم دائماً در معرض گرد و غبارهای شیطانی (گردبادهای قوی با ابعاد مختلف که باعث تجمع خاک روی سطوح می‌شوند) قرار می‌گیرد. تصویر که در اینجا می‌بینید مسیرهایی تاریک را نشان می‌دهد که محل عبور گردبادها از آن و پخش کردن خاک است.

۱۶. ناحیه مغزی

ناحیه مغزی

این یکی از شگفت‌انگیزترین عکس های سیاره مریخ است که به «ناحیه مغزی» مشهور شده و ظاهراً یکی از راز و رمزهای کشف نشده این سیاره نیز هست. این زمین تشکیل شده از بافتی عجیب است که برخی از دانشمندان تصور می‌کنند آب مدفون شده در زیر این سطح با تبدیل شدن به گاز به بیرون خشکی می‌آیند و این خودش یک اتفاق علمی هیجان‌انگیز را به وجود آورده است. هرچند برای اثبات این ادعا به اطلاعات بیشتری نیاز است.

۱۷. و باز هم ناحیه مغزی

و باز هم ناحیه مغزی

نمای دیگری از همان ناحیه که بافت عجیب و غریب آن را به خوبی نشان می‌دهد. این ناحیه شبیه به مغز انسان است.

۱۸. چشم‌ها روی طوفانی از گرد و غبار

چشم‌ها روی طوفانی از گرد و غبار

در اواسط سال ۲۰۱۸، تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را از مریخ ثبت کرد. در این تصویر طوفانی از گرد و غبار در سراسر سیاره سرخ موج می‌زند و یک ابر غبار آلود کل سطح مریخ را پوشانده است. یکی دیگر از نکات برجسته این تصویر، ابرهای درخشانی است که روی قطب شمال و جنوب مریخ را در بر می گیرد. دو نقطه روشنی که در پایین بخش سیاهی این تصویر دیده می‌شود، دو قمر مریخ یعنی فوبوس و دیموس هستند.

۱۹. تتو روی مریخ

تتو روی مریخ

این تصویر به سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد و از تپه‌های شنی گودال راسل در مریخ ثبت شده است. این منطقه از مریخ معمولاً با یخ‌هایی از کربن دی‌اکسید پوشیده شده است که وقتی این یخ‌ها تبخیر شوند، این منطقه تغییرات چشمگیری خواهد کرد.  در بالای این تصویر بخش‌هایی که هنوز یخی باقی مانده‌اند، دیده می‌شود. رگه‌های سیاهی که دیده می‌شود مربوط به گرد و غبار شیطانی است که در سراسر این سیاره وجود دارد.

۲۰. مناظر تابستانی

مناظر تابستانی

این عکس متعلق به نیمکره جنوبی سیاره سرخ در واپسین روزهای تابستان است. در اینجا قله‌های رشته کوه پوشیده از برف و یخ هستند؛ اما ناسا معتقد است که امکان ندارد در تابستان شاهد برف باشیم و این‌ها به احتمال زیاد ذخایر معدنی هستند.

۲۱. سنگ‌ بسترهای تاریخی

سنگ‌ بسترهای تاریخی

 

از این نما می‌توانید رگه‌هایی روی سنگ بسترهای باستانی را در نزدیکی دره‌های نیگرال، یکی از طویل‌ترین دره‌های روی این سیاره ببینید. اینطور به نظر می‌رسد که این سنگ‌ها میلیاردها سال فرسایش پیدا کرده‌اند تا این منظره‌ی فوق‌العاده زیبا به وجود بیاید.

۲۲. یک مسا شگفت‌انگیز

یک مسا شگفت‌انگیز

یکی دیگر از تصاویر بی‌نظیری که از سطح سیاره مریخ منتشر شده، یک مسا کوچک را که توسط تپه‌هایی از شن و ماسه احاطه شده به نمایش می‌گذارد. این ناحیه به شدت فرسوده شده و سطح رسوب کرده‌ای را به وجود آورده است. یک نمای زیبا از طبیعت روی سیاره سرخ که نشان می‌دهد چگونه این سیاره نسبت به محیطش واکنش نشان می‌دهد.

۲۳. لایه‌های رمزآلود ساهکی

لایه‌های رمزآلود ساهکی

 

این عکس دهانه ساهکی را به نمایش می‌گذارد؛ دهانه‌ای که حدود ۸۴ کیلومتر وسعت دارد. این دهانه پر از مخروط افکنه‌هایی مثلثی شکل است که ظاهراً با ذوب شدن برف‌ها ایجاد شده‌اند. نتیجه‌ی این اتفاق طبیعی یک چشم‌انداز زیبا، رنگارنگ و جذاب است که توسط مدارگرد شناسایی مریخ شکار شده است.

۲۴. لایه‌ها و تپه‌های شنی

لایه‌ها و تپه‌های شنی

اکثریت سطح مریخ پوشیده شده از گرد و غبار و دیگر مواد است که سنگ بسترهای زیرین را پوشانده‌اند. این تصویر یکی از مناطق روی این سیاره را نشان می‌دهد که در آن یک سنگ بستر تحت تأثیر عناصر مختلف است. در این تصویر لایه‌های سنگ بستر قرمز را به شکل حلقه‌های گرد می‌توان دید.

۲۵. دهانه هارگریوز

دهانه هارگریوز

این عکس از کره مریخ که توسط مدارگرد شناسایی ناسا ثبت شده، منطقه‌ای از سیاره سرخ را به نمایش می‌گذارد که مورد اصابت زباله‌های فضایی قرار گرفته است. سطح پوشیده از سنگ بستر متنوع در این ناحیه بدان معناست که مواد معدنی در سرتاسر آن پاشیده شده است. به همین خاطر است که سطح این ناحیه از مریخ رنگارنگ است.

۲۶. تأثیرات برخوردها

تأثیرات برخوردها

سطح مریخ معمولاً به لطف برخوردهای سیارکی رایج مدام دچار تغییر می‌شود. این سیاره جو بسیار نازک‌تری نسبت به زمین دارد و این یعنی نسبت به سیاره ما، کمتر از برخورد ستاره‌های کوچک در امان می‌ماند. این عکس حفره‌ای جدید را نشان می‌دهد که حاصل یک انفجار است. در ناحیه‌ای که انفجار رخ داده، موادی با رنگ‌های مختلف مثل سبز فیروزه‌ای نیز دیده می‌شود.

۲۷. دهانه قورباغه‌ای

دهانه قورباغه‌ای

این تصویر از یک دهانه در مریخ شبیه به یک قورباغه است. دم باریک این دهانه احتمالاً در اثر خروج آب از آن و سرازیر شدن به طرف پایین ایجاد شده است. این عکس بسیار مفیدی برای دانشمندانی است که در تلاش برای تاریخچه و چگونگی وجود آب در این سیاره هستند.

۲۸. یک نمای عجیب دیگر

یک نمای عجیب دیگر

این تصویر نمایی را نشان می‌دهد که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا ثبت شده است. در این صحنه کوه‌ها و صخره‌ها به شکل جذابی دیده می‌شوند.

۲۹. تغییرات شیمیایی

تغییرات شیمیایی

شاید مریخ چندان قابل مشاهده نباشد، اما این بدان معنا نیست که مناظر جذابی ندارد تا تاریخچه‌ی آن را بازگو کند. در زمان‌های قدیم تصور می‌شد وقتی آب روی سطح مریخ جاری می‌شود، کانال‌هایی را به وجود میاورده که رسوبات را با خودش حمل می‌کرده است. این تصویر که از دهانه دلتای Jezero گرفته شده، سطحی غنی از خاک رس و کربنات را به نمایش می‌گذارد. تصور می‌شود این تغییرات به نزدیک ۴ میلیارد سال پیش مربوط شود. به همین خاطر است که ناسا این منطقه را به عنوان محل مریخ‌نورد خودش در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده است.

۳۰. لایه‌ها

لایه‌ها

درست مثل کره زمین، در مریخ هم مناطقی رسوبی وجود دارد. این نواحی شامل لایه‌های فوق‌العاده ارزشمندی از نظر تاریخ‌شناسی زمین هستند.

۳۱. سقوط بهمن

سقوط بهمن

در مه ۲۰۱۹، مدارگرد شناسایی مریخ این تصویر را از بهمنی روی یک صخره به ارتفاع ۱۶۴۰ فوت در نزدیکی قطب شمال این سیاره ثبت کرده است. در زمان رخ دادن این بهمن، درجه حرارت روی سطح افزایش پیدا کرده که باعث تبخیر یخ‌ها شده است. این اتفاق باعث شکسته شدن یخ‌ها شده و سطح خاکی را به طرف پایین ریخته است تا این منظره زیبا را به وجود بیاورد.

۳۲. امواج شنی

امواج شنی

این تصویر که سال ۲۰۰۹ ثبت شده، امواج شنی فوق‌العاده و یک تپه شنی بزرگ را نشان می‌دهد که از دهانه پروکتور گرفته شده است.

۳۳. دره مارینر

دره مارینر

دره گرند کانیون آمریکا زیبا و چشم‌نواز است، اما نمی‌توان از زیبایی دره مارینر در مریخ هم چشم‌پوشی کرد. طبق یافته‌ها، دره مارینر بزرگ‌ترین دره در منظومه شمسی با ۶۰۰ کیلومتر عرض و ۸ کیلومتر عمق است. در مقایسه با آن دره گرند کانیون فقط ۱.۸ کیلومتر عمق و ۳۰ کیلومتر عرض دارد. این تصویر با تلفیق بیش از ۱۰۰ تصویر که در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط مدارگردهای وایکینگ گرفته شده بود، ایجاد شده است.

۳۴. دهانه‌های جدیدی در نزدیکی دره‌های مانگالا

دهانه‌های جدیدی در نزدیکی دره‌های مانگالا

این تصویر که توسط دوربین HiRISE ثبت شده، منطقه‌ای در نزدیکی دره‌های مانگالا را نشان می‌دهد که دو دهانه در مرکز و جلوی تصویر را به نمایش می‌گذارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*