شکست پروژه گوشی آمازون فایر فون

چرا گوشی آمازون فایر فون یک شکست فاجعه‌بار را تجربه کرد؟

گوشی آمازون فایر فون – Amazon Fire Phone علی‌رغم مشخصات فوق العاده‌اش که می‌توانست از آن یک ستاره بزرگ بسازد شکست خورد؛ اما علت این شکست تاریخی چه بود؟

عرضه آمازون فایر فون در سال 2014، نقطه ورود غول خرده فروشی آمریکا به بازار گوشی های هوشمند بود. این محصول از یک صفحه نمایش بزرگ 4.7 اینچی بهره می‌برد و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی داشت. علاوه بر این، آمازون این گوشی را به سیستم عامل فایر او اس که بر اساس اندروید طراحی شده بود، مجهز کرد. فایر فون همچنین از قابلیت منحصربفردی به نام “Dynamic Perspective” بهره می‌برد که نه تنها افکتی سه بعدی به صفحه نمایش آن می‌بخشید، بلکه به کاربران اجازه می‌داد با استفاده از ژست‌های حرکتی به کنترل برخی قابلیت‌های آن بپردازند.

به علاوه، Fire Phone از برخی قابلیت‌های انحصاری آمازون نیز بهره می‌برد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کلید اختصاصی فایرفلای برای اسکن و شناسایی اجسام مختلف در لحظه بود. به این قابلیت ها، صفحه نمایش HD، چیپست سری اسنپدراگون 800، دو گیگابایت رم و باتری غول پیکر 2400 میلی آمپر ساعتی را هم اضافه کنید تا متوجه عیار گوشی هوشمند آمازون شوید.

با وجود این همه قابلیت و توانایی آمازون فایر فون، این سئوال در ذهن بسیاری کاربران نقش بسته که چرا این گوشی به چنین سرانجام تلخی دچار شد؟ با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی دلایل شکست این گوشی هوشمند بپردازیم.

قیمت گذاری نامناسب آمازون فایر فون

آمازون فایر فون

مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت گوشی هوشمند آمازون را باید قیمت گذاری نامناسب آن دانست. فایر فون در زمان عرضه در انحصار AT&T بود و در نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی به ترتیب 199 و 299 دلار ( تحت قرارداد دو ساله) قیمت داشت. همچنین قیمت آن بدون قرارداد هم برابر با 650 دلار تعیین شد که هم تراز و یا شاید بیشتر از پرچمداران بازار در آن سال بود. با این حال Fire Phone آمازون به طور خاص چیزی بیشتر از محصولاتی نظیر آیفون 5S یا گلکسی اس 5 ارائه نمی‌داد که قیمت بالای آن را توجیه کند!

به گزارش Fortune، معاون ارشد آمازون، دیوید لیمپ، اذعان کرد که آمازون در قیمت گذاری فایر فون دچار اشتباه شده است. وی پیش بینی نادرست آمازون در مورد استقبال هواداران از این گوشی را مهم‌ترین عامل این قیمت گذاری نادرست آن عنوان کرد. کمی بعد، قیمت Fire Phone تحت قرارداد از مبلغ اولیه 199 دلار به 0.99 دلار کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر نقدهای منفی کاربران در خصوص این گوشی روی وبسایت آمازون نیز به مشکلات آن افزود. مهم‌ترین ایراداتی که کاربران از این محصول گرفتند، پشتیبانی محدود از اپلیکیشن ها و داغ کردن بیش از حد آن بود.

مشکلات فنی

آمازون فایر فون

در کنار قیمت گذاری نادرست، گوشی آمازون فایر فون پر از مشکلات ریز و درشت نرم افزاری و سخت افزاری بود که کاربران را حسابی کلافه می‌کرد. به گزارش PCMag، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی، یعنی Dynamic Perspective در حقیقت به مشکل بزرگی تبدیل شد و با عملکرد پر عیب و ایراد خود، کار با آن را بسیار سخت می کرد. همچنین پشتیبانی سیستم عامل فایر او اس از اپلیکیشن های مختلف نیز به شدت محدود بود. Fire Phone به گوگل پلی دسترسی نداشت و این امر، کاربران را از بسیاری اپلیکیشن های فوق العاده فروشگاه گوگل پلی محروم می‌کرد. از طرف دیگر برنامه های انحصاری این گوشی نظیر ایکس ری نیز قابلیت چندان ویژه ای را ارائه نمی‌کردند.

بر این اساس، با در نظر گرفتن قیمت بالای Fire Phone، بسیاری کاربران خرید آن را با توجه به قابلیت‌هایی که ارائه می‌کرد، منطقی نمی‌دانستند. همچنین، ویژگی‌های منحصربفرد این گوشی نیز بیشتر جنبه نمایشی داشتند تا کاربردی! از سوی دیگر، رابط کاربری آمازون فایر فون نیز به گونه ای طراحی شده بود که با سرویس‌های خود آمازون ادغام شود. به این ترتیب، عملا کاربران محدود به اکوسیستم این کمپانی بودند و حق انتخاب از آن‌ها گرفته شده بود.

نتیجه آن‌چه در این متن بیان شد، ضرر 80 میلیون دلاری آمازون از محل گوشی های به فروش نرفته بود. بر این اساس، نخستین گام آمازون برای ورود به بازار بی‌رحم گوشی های هوشمند به یک شکست کامل منجر شد تا این کمپانی هرگز نتواند اکوسیستم انحصاری خود را در بازار شلوغ گوشی های تلفن همراه در اختیار داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*