تهاتر ارز خشکبار با موبایل

تهاتر درآمد صادرات خشکبار با گوشی موبایل آغاز شد

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که تهاتر درآمد صادرات خشکبار با گوشی موبایل از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.

اواخر سال گذشته وزارت صمت به انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی پیشنهاد داد که ارز ناشی از صادرات خشکبار را با ارز واردات گوشی‌های موبایل تهاتر کنند. این پیشنهاد در نطفه با مخالفت این انجمن روبه‌رو شد، اما طولی نکشید که موافقت این مرجع با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی شد.

آغاز فرآیند تهاتر درآمد صادرات خشکبار با گوشی موبایل و عواقب آن

اکنون دبیر این انجمن اعلام کرده از هفته آینده، روز چهارشنبه تهاتر ارز خشکبار با موبایل شروع خواهد شد. به گفته وی، در حال حاضر باید فرصت بیشتری داد، زیرا هم‌اکنون عرضه ارز کم است و کسانی که در عرصه خشکبار به فعالیت می‌پردازند در حال آماده‌سازی صادرکنندگان این حوزه هستند تا بلکه عرضه خود را در تالار دوم نیما افزایش دهند.

امیر اسحاقی پیرو این خبر توضیح می‌دهد برای این که نقاط قوت و ضعف طرح مذکور در بیاید باید زمان معینی سپری شود، اما یقینی است که در بلندمدت استفاده از ارز خشکبار برای واردات موبایل می‌تواند منجر به افزایش 8 تا 12 درصدی قیمت‌ها شود. علت این امر، آزاد بودن نرخ ارز صادرات خشکبار است و حالا تصور کنید که به این ارز گران قیمت، هزینه‌های کارمزد هم اضافه می‌شود. بنابراین قیمت‌ها از نرخ آزاد کف بازار تهران نیز گران‌تر خواهد شد.

تهاتر درآمد صادرات خشکبار با گوشی موبایل

گفتنی است که تنها دو برند اپل و سامسونگ مشمول این طرح شده‌اند که از برند اپل، آیفون و از سامسونگ نیز سه سری N، S و Z را خواهیم داشت. به عقیده آقای اسحاقی باید به یک نقطه تعادل در بازار رسید؛ این یعنی در بازار باید به اندازه کافی و با سرعت زیاد عرضه انجام شود تا نیازها برطرف شود.

وی تأکید می‌کند که در حال حاضر نباید تهاتر ارز صادرات را با واردات موبایل قضاوت کرد، چرا که هنوز در مراحل اولیه این طرح هستیم. در نهایت امیدواریم که تمامی صادرکنندگان خشکبار، گیاهان دارویی، آبزیان و زعفران ارز خود را عرضه کنند و از طرفی هم صرافی‌های بانکی شرایط را آسان‌تر کنند.

همه چیز بستگی به میزان عرضه دارد

در طرح مذکور مطمئنا قیمت موبایل افزایش می‌یابد، اما مقدار این افزایش بستگی به میزان عرضه و تعادل ایجاد شده در بازار دارد. در همین راستا بانک مرکزی وعده داده اگر عرضه به اندازه کافی نباشد و صادرکنندگان نتوانند به اندازه کافی ارزهایشان را عرضه کنند، فرآیند تخصیص ارز را به حالت قبلی برگرداند.

واردات موبایل

اسحاقی از اجرایی و عملیاتی شدن این طرح تا پایان هفته جاری و بهبود اجرای آن ابراز امیدواری کرد. لازم به ذکر است همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری طی مصوبه‌ای مقرر کرده ارز صادراتی خشکبار با واردات موبایل برای موبایل‌های بالای 300 دلار تهاتر شود. نرخ این ارز بالاتر از نرخ نیمایی است و به این مصوبه انتقادات زیادی شده است.

حقوق ورودی زیاد شود قیمت موبایل تغییر می کند؟

آن‌طور که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی عنوان می‌کند، سال گذشته حدود 18 میلیون دستگاه موبایل وارد کشور شده و ارزش این تعداد موبایل، 4.3 میلیارد دلار بوده است. به اعتقاد وی این رقم واردات برای ایران بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد که تقاضا به طور فزاینده‌ای در حال رشد است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که تغییر نرخ حقوق ورودی و نرخ ارز پایه حقوق گمرکی از 4200 تومان به 23 هزار تومان روی قیمت گوشی‌های زیر 600 دلار تنها 3 تا 4 درصد است. این نرخ برای واردات موبایل بالای 600 دلار، 10 تا 12 درصد خواهد بود. این تأثیر به علاوه خواب سرمایه سنگینی است که به شرکت‌های واردکننده اضافه خواهد شد.

واردات موبایل

بر اساس بند (ه) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد، از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی، نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده 14 قانون امور گمرکی است. از طرف دیگر نرخ چهار درصد حقوق گمرکی یاد شده در صدر بند (د) ماده (1) قانون امور گمرکی در سال 1401 برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که در بودجه سال 1400 نیز مشابه همین قانون تصویب شد، اما متاسفانه چون انتقادات فراوانی به آن وارد شد و ابهامات زیادی داشت، اجرایی نگردید. امسال نیز این اقدام طیف وسیعی از تولیدکنندگان و واردکنندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی در اوایل سال جاری سیلی از انتقادات روانه شد و بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که اجرای این مصوبه قیمت کالاها را افزایش خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*