اینترنت

مجلس، مخالف گران شدن اینترنت است

به گفته رئیس فراکسیون راهبردی مجلس،‌ مجلس مخالف گران شدن اینترنت است و این کار تنها در صورت افزایش کیفیت خدمات امکان‌پذیر خواهد بود.

طی روزهای اخیر کاربران فضای مجازی از افزایش دو برابری قیمت بسته های اینترنتی در برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت خبر داده‌اند. سید محمد رضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اخبار با اشاره به این که نمایندگان مجلس مخالف افزایش تعرفه خدمات اینترنت هستند، بیان کرد افزایش قیمت‌ها تنها در صورتی مورد قبول خواهد بود که کیفیت خدمات نیز افزایش پیدا کند و مردم بتوانند به تکنولوژی‌های روز در زمینه اینترنت موبایل و ثابت دسترسی پیدا کنند. برای مثال در بخش اینترنت ثابت حتما باید شبکه فیبر نوری در دسترس مردم قرار گیرد.

گران شدن اینترنت به شرط افزایش کیفیت

میرتاج‌الدینی در ادامه بیان کرد به طور حتم افزایش قیمت اینترنت بر اساس تکنولوژی‌های قدیمی، مورد تأیید مجلس قرار نخواهد گرفت و باید به منظور افزایش قیمت‌ها، کیفیت شبکه همراه نیز افزایش پیدا کند.

سهیل یحیی زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با این موضوع عنوان کرد کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس به زودی جلسه‌ای را برای رسیدگی به این مسئله با حضور نمایندگان مجلس و همچنین اپراتورها برگزار خواهد کرد و نتایج این جلسه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

یحیی زاده در ادامه با اشاره به این که مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۶،‌ آخرین مصوبه حوزه تعرفه‌گذاری خدمات اینترنت ثابت بوده است،‌ بیان کرد در این مصوبه برای خدمات اینترنتی،‌ کف و سقف قیمت تعیین شده است و تمام شرکت‌ها ملزم به رعایت آن هستند. پس از مصوبه ۲۶۶، مصوبه دیگری نداشته‌ایم و همچنان ملاک ما همان مصوبه است.

گران شدن اینترنت

وی افزود از آنجایی که یک فضای رقابتی بر بازار حاکم است،‌ برخی از شرکت‌ها خدمات خود را با تعرفه پایین‌تر از سقف مصوبه ارائه  می‌کردند که مقرر شد تا آن‌ها نیز تعرفه‌های خود را اصلاح کرده و به سقف مصوب برسانند.

البته با توجه به این که شرکت مخابرات یکی از شرکت‌های غالب و دارای مشترک بالا است،‌ به منظور تغییر تعرفه حتی در بازه کف و سقف مصوب نیز باید مجوز دریافت کند و این که آیا اقدام به انجام چنین کاری کرده است یا نه بررسی و نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت بر اساس مصوبه موجود در رابطه با اپراتورهای غالب، علاوه بر این که ملزم به رعایت سقف و کف هستند،‌ باید بسته‌ها و تعرفه‌گذاری‌ها به تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. بنابراین اپراتورها مجاز نیستند نسبت به تغییر بسته‌های تعرفه حتی در بازه مربوطه اقدام کنند.

یحیی زاده همچنین درباره احتمال مصوبه جدید و افزایش مجدد تعرفه‌ها، تصریح کرد هنوز مصوبه‌ جدیدی در دستور کار نیست،‌ اما اگر چنین باشد قطعا شرط اولیه،‌ افزایش کیفیت است؛ چرا که اول باید کیفیت بیشتر شود و پس از آن انتظار داشته باشیم مشترکان،‌ افزایش قیمت را بپذیرند.