اعتیاد به اینستاگرام و تیک تاک، یک پسر 17 ساله را به کام مرگ و خودکشی کشاند

اعتیاد به اینستاگرام و اسنپ‌چت، یک پسر 17 ساله را به کام مرگ و خودکشی کشاند

در پی خودکشی یک پسر 17 ساله، شکایتی علیه اینستاگرام و اسنپ‌چت صورت گرفته که اعتیاد به محتوای مخرب آنها را دلیل این اتفاق تلخ عنوان می‌کند.

محتوای مخرب و اعتیادآوری که به‌طور آگاهانه و عامدانه توسط برنامه‌های اسنپ‌چت واینستاگرام ایجاد شده، منجر به خودکشی یک پسر 17 ساله و به موجب آن، یک طرح شکایت در این زمینه شده است. این شکایت که اطلاعات آن با وب‌سایت Gizmodo به اشتراک گذاشته شده و به نمایندگی از کریستوفر جی داولی، نوجوان اهل ویسکانسن توسط مرکز حقوقی قربانیان رسانه‌های اجتماعی تنظیم شده، به‌دنبال طرح پرسش از دو شرکت اسنپ‌چت و متا برای مشارکت در آنچه به‌عنوان “بحران رو به رشد سلامت روان” در کودکان و نوجوانان توصیف می‌شود، انجام گرفته است.

در این شکایت ادعا شده که خودکشی و مرگ داولی در ژانویه 2015، تا حدی به‌علت اعتیاد او به محصولات مخرب و معیوب رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده توسط متا یعنی شرکت مادر اینستاگرام و فیس‌بوک و هم‌چنین کمپانی Snap INC، مالک برنامه اسنپ‌چت رخ داده است.

شرکت اسنپ تا این لحظه، به درخواست Gizmodo جهت اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده است. با این‌حال، یکی از سخنگویان متا گفته که از تبعات منفی شبکه‌های اجتماعی آگاه هستند، اما متعقدند روش‌هایی که مردم وقت خود را در یک پلتفرم صرف می‌کنند، در مقایسه با زمان سپری شده به‌صورت آنلاین، بیش‌ترین اهمیت را دارد. این سخنگو به‌طور مستقیم در مورد این شکایت اظهار نظری نداشته، اما گیزمودو را از فهرست گسترده‌ای از ابزارها و منابعی که متا در طول سال‌ها برای کاهش محتوای مضر بالقوه و کمک به کاربرانی که مشکلات سلامت روانی دارند، مطلع کرده است.

اقدام حقوقی شکل گرفته طی هفته جاری، دومین شکایت مربوط به مرگ علیه این دو شرکت در کمتر از شش ماه گذشته است و در بحبوحه بررسی قانون‌گذاران در ارتباط با راه‌هایی که پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند باعث افزایش افسردگی در نوجوانان و بروز مشکلات عاطفی شوند، صورت می‌گیرد. پیش‌تر، شکایتی مشابه علیه متا و اسنپ در ماه ژانویه به‌دلیل نقش ادعایی این شرکت‌ها در خودکشی یک دختر 11 ساله مطرح شده بود. در آن پرونده، دختر جوانی به‌نام سلنا رودریگز به مدت بیش از دو سال از اعتیاد شدید به اینستاگرام و اسنپ‌چت رنج می‌برد. یک درمان‌گر مورد اشاره در گزارش در ارتباط با این پرونده گفته که پیش از سلنا، هرگز بیماری را تا این حد به رسانه‌های اجتماعی معتاد ندیده بود.

اعتیاد به اینستاگرام و تیک تاک، یک پسر 17 ساله را به کام مرگ و خودکشی کشاند

در واقع، اسناد داخلی متا که سال گذشته توسط افشاگری به‌نام فرانسیس هاگن به بیرون درز کرد، نشان می‌دهد که مقامات این شرکت از آسیب‌های مربوط به سلامت روان نوجوانان که توسط این پلتفرم‌ها ایجاد می‌شود، آگاه بوده‌اند؛ حتی زمانی‌که در حال برداشتن گام‌هایی برای توسعه یک سرویس اینستاگرام برای کودکان با اولویت مشارکت جوانان بودند.

به‌نقل از این اسناد، یک مدیر تحقیقاتی اینستاگرام گفته:

نوجوانان اغلب احساس اعتیاد دارند و از مضر بودن آنچه که می‌بینند، آگاهی دارند. اما با این وجود، احساس می‌کنند که نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند.

به‌دنبال شکایت‌های تقریبا سراسری، اینستاگرام سرانجام در اواخر سال گذشته اعلام کرد که برای توقف این روند اعتیادآور، قدم بر‌می‌دارد.

متیو پی.برگمن، بنیان‌گذار SMVLC در بیانیه‌ای می‌گوید:

شواهد مطرح شده در کنگره نشان داده است که دو پلتفرم متا و اسنپ‌چت از ماهیت اعتیادآور محصولات خود آگاه بوده و از افراد زیر سن قانونی به‌دلیل افزایش کلیک و بازدید و درآمد اضافی محافظت نکرده‌اند. ما از شرکت‌های مادر فیس‌بوک، اینستاگرام و اسنپ‌چت می‌خواهیم تا با اجرای اقدامات پیش‌گیرانه برای محافظت از خردسالان در برابر خطر آزار و اذیت سایبری و بهره‌کشی جنسی که در این نوع از پلتفرم‌ها شایع است، سلامت کاربران خود را در اولویت قرار دهند.

طرح پرسش‌هایی در زمینه محصولات خاص متا و اسنپ برای هر دو شکایت حائز اهمیت است. SMVLC به مطالعات مستقل و هم‌چنین تحقیقات داخلی خود شرکت‌ها نیز اشاره دارد و متعقد بوده که خطوط ارتباطی بین استفاده از محصولاتش و افزایش افسردگی جوانان، از جمله دیگر آسیب‌های احتمالی را ترسیم می‌کند. با این تفاسیر، محصولات رسانه‌های اجتماعی متا و اسنپ به دلیل طراحی منحصر به‌فردشان برای سلامت روان، مضر ارزیابی می‌شوند.

در این طرح دعوی ادعا شده است:

از نظر فناوری، طراحی رسانه‌هایی اجتماعی که به‌طور قابل ملاحظه‌ میزان آسیب به مصرف‌کنندگان عادی و خردسالان را کاهش دهد، امکان‌پذیر است. علاوه بر این، SMVLC استدلال می‌کند که متا و اسنپ، هشدارهای کافی در مورد اثرات مخرب بالقوه استفاده از محصولات خود را به خردسالان ارائه نکرده‌اند.

پیوندهای رو به رشد میان آسیب جوانان و رسانه‌های اجتماعی

برای پی بردن به این واقعیت که کاوش و پیمایش طولانی مدت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث بروز احساس ناتوانی شود، نیازی به متخصص نیست. با این وجود، تحقیقات فزاینده‌ای در سال‌های اخیر آغاز شده تا احساسات منفی و اختلالات به‌وجود آمده از این نوع رسانه‌ها را مورد بررسی قرار دهند. طبق مقاله‌ای که در سال 2019 توسط لنست منتشر شده، استفاده مکرر از شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش سلامت روان و تندرستی نوجوانان 13 تا 16 ساله می‌شود.

این یافته‌ها به‌ویژه در میان دختران جوان برجسته است. یک مطالعه جدیدتر از دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد که سپری کردن زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی ممکن است با افزایش آزار و اذیت سایبری مرتبط باشد. در مورد خصوصیت ظاهرا اعتیادآور پلتفرم‌های اجتماعی، مقاله‌ای که سال گذشته با همکاری واشنگتن پست به اشتراک گذاشته شد، بیان‌گر آن بود که حدود 31 درصد از میزان استفاده شبکه‌های اجتماعی، در نتیجه “مشکلات ناشی از خودکنترلی” حاصل می‌شود.

اعتیاد به اینستاگرام و تیک تاک، یک پسر 17 ساله را به کام مرگ و خودکشی کشاند

در حالی‌که اکثر این پلتفرم‌ها به طور رسمی ادعا می‌کنند که خدمات آنها برای کودکان زیر 13 سال در دسترس نیست، اغلب افرادی که عضوی کوچک در خانواده دارند، داستانی متفاوت را بیان کرده‌اند. حدود نیمی از والدین دارای فرزندان بین 10 تا 12 ساله که توسط بیمارستان کودکان دانشگاه میشیگان CS. Mott مورد مطالعه قرار گرفتند، ادعا کردند که فرزندانشان طی شش ماه گذشته از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند. اگرچه گروهی از مخالفان نیز وجود دارند که معتقدند کلمه “اعتیاد” نباید در مورد این گونه شبکه‌ها یا خدمات دیجیتال به‌کار رود، زیرا اثرات فیزیکی مشابهی با اعتیاد به مواد مخدر ندارند.

قانون‌گذاران و رگولاتورها در پی تشدید نظارت بر شبکه‌های اجتماعی هستند

صرف‌نظر از اینکه رسانه‌های اجتماعی به‌طور سنتی باعث اعتیاد می‌شوند یا خیر، مورد کاملا واضح این است که توجه تنظیم‌کنندگان و قانون‌گذاران به سوی این پدیده اجتماعی جلب شده است. اواخر سال گذشته، یک جراح عمومی در ایالات متحده توصیه‌نامه‌ای صادر کرد که در آن، لزوم نیاز فوری برای رسیدگی به بحران سلامت روان جوانان کشور بیان شده است.

اگرچه این توصیه‌نامه ادعا نمی‌کند که رسانه‌های اجتماعی تنها عامل بدتر شدن سلامت روان جوانان هستند، اما تحقیقات بیش‌تر در زمینه ارتباط میان فناوری و سلامت روان حائز اهمیت بوده و شرکت‌های فناوری را تشویق می‌کند تا شفافیت خود را در مورد الگوریتم‌های مورد استفاده افزایش دهند.

در ماه فوریه، سناتورهای دو حزبی قانون جدیدی به‌نام NUDGE را پیشنهاد کرده‌اند که آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی را ملزم به مطالعه و مداخله کرده که می‌تواند آسیب تقویت الگوریتمی و اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهد.

در سطح ایالتی نیز، قانون‌گذاران دو حزبی، لایحه‌ای به‌نام “قانون وظیفه پلتفرم رسانه‌های اجتماعی کودکان” را پیشنهاد کرده‌اند که به والدین اجازه می‌دهد از پلتفرم‌ها به اتهام اعتیاد کودکانشان به آنها شکایت کنند. در صورت تصویب، لایحه کالیفرنیا به والدین این امکان را می‌دهد که بدون توجه به اینکه آیا شرکت‌ها عمدا خدماتی اعتیادآور را طراحی کرده‌اند یا خیر، از آنها شکایت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*