کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

کراس‌اوور الکتریکی تویوتا bZ4X 2023، با تمرکز بر راحتی، امنیت و بهره‌وری بالا، گزینه‌ای کم‌ریسک و بادوام برای سفرهای درون شهری است.

تعداد علاقه‌مندان به خودروهای برقی به‌طور روزافزون در حال رشد است و در کنار آن، تنوع این دسته از محصولات نشان می‌دهد که سواری‌های الکتریکی و مجهز به باتری با عدم جذابیت یا کمیابی روزهای اولیه، فاصله زیادی گرفته است. اکنون، بازار این دسته از وسایل نقلیه تقریبا سطح وسیعی از سلایق را پوشش داده و تعداد خیره‌کننده گزینه‌ها می‌توانند برخی از خریداران را شگفت‌زده کنند. تویوتا نیز در این میان، به‌وسیله عرضه یک شاسی‌بلند ساده و کارآمد به‌نام bZ4X 2023، به‌عنوان اولین خودروی ملی-برقی این برند که راحتی و فناوری را با یکدیگر در هم‌آمیخته، قصد دارد تا جابجایی را آسان‌تر کند.

این کراس‌اوور با زبان طراحی تیز تویوتا، در نگاه اول ظاهری مقبول و جذاب را برای ارائه می‌کند. با این‌حال، مولفه سهولت استفاده از وسیله نقلیه، تضمین‌گر تجربه‌ای لذت بخش از آن نیست. اگرچه رانندگی با bZ4X آسان تلقی شود، اما دست‌یابی به‌ فرم هیجان‌انگیز رانندگی در آن دشوار است.

Toyota bZ4X یک SUV تمام الکتریکی است که در نسخه دیفرانسیل جلو و AWD با استفاده از دو نوع تریم XLE و Limited عرضه می‌شود. نسخه‌های تمام چرخ متحرک این کراس‌اوور، قدرتی معادل 201 اسب بخار یا 150 کیلووات به‌علاوه 265 نیوتون‌متر را ارائه می‌کند. نسخه AWD قدرت خود را بین دو محور تقسیم می‌کند که هر کدام از قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 168 نیوتون‌متر برخوردار هستند. هر دو مدل از یک نوع بسته باتری 71.4 تا 72.8 کیلووات ساعتی تغذیه می‌کنند. bZ4X هم‌چنین به فناوری شارژ سریع سطح 2 و DC مجهز شده که در خانه و از طریق این سطح، در مدت 11 ساعت شارژ خواهد شد.

فراتر از صفر

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

به‌عنوان یکی دیگر از همکاری‌های میان تویوتا و سوبارو، bZ4X به‌عنوان نسخه دوقلوی Solterra مطرح است. در این میان، تفاوت اصلی این دو در آن است که محصول سوبارو منحصرا در نسخه AWD عرضه شده و روکش مشکی بدنه آن در برابر نوع براق تویوتا، از جنس مات است.

نام‌گذاری “bZ4X” هدفی خاص را دنبال می‌کند، این عبارت در واقع مخفف واژه Beyond Zero (فراتر از صفر) است، زیرا تویوتا اقداماتی را انجام می‌دهد تا برای مشتریان ارزشی فراتر از تولید کربن خنثی را ایجاد کند. عدد 4 نیز به اندازه اشاره داشته و X هم به‌معنای SUV است.

سیستم ایمنی تویوتا به‌عنوان یک استاندارد در این کراس‌اوور گنجانده شده که دارای سیستم تشخیص پیش از برخورد، هشدار خروج از خط و نوربالای خودکار است. از جنبه فنی، در بخش مرکزی کابین bZ4X یک نمایشگر 12.3 اینچی قرار گرفته که میزبان تعدادی از سیستم‌ها است. این فناوری با سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو ادغام شده و به‌طور استاندارد با سه پلتفرم Android Auto، Apple CarPlay و Amazon Alexa سازگار است.

هم‌چنین 4 درگاه USB-C در کابین این SUV تعبیه شده که دوتای آن در عقب و یک پورت USB-A نیز در جلو قرار گرفته است تا از بابت شارژ دستگاه‌های هوشمند نگرانی خاصی وجود نداشته باشد. از طریق گوشی هوشمند، به‌لطف خدمات متصل به تویوتا، این امکان فراهم شده تا راننده از راه دور به‌وسیله یک برنامه به خودرو متصل و آن را کنترل کند. از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌توان به‌ عملکرد آن به‌عنوان کلید دیجیتال، پیدا کردن نقاط شارژ عمومی و کنترل سطح شارژ اشاره کرد.

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

عبارت “bZ” در نام ممکن است واژه Busy (مشغول) را تداعی کند، زیرا انتخاب‌های زیادی از سبک و متریال در کابین خودرو به‌چشم می‌خورد. این امر باعث ایجاد ترکیبی ضد و نقیض از نقاط لمسی مختلف شده است. پلاستیک‌های سخت و سطوح مشکی پیانو در کنار سطوح پوشیده شده از روکش که با هدف هماهنگی با صندلی‌ها ایجاد شده، طرحی ناهمگون را شکل داده است. داشبورد تویوتا bZ4X در سمت سرنشین، با وجود اینکه خالی دکمه‌ها و نمایشگر است، اما طراحی یک‌پارچه‌ای را القا می‌کند.

صندلی‌ها نیز به اندازه کافی راحت هستند و مواد چرم مانند سافتکس به‌خوبی با فضای داخلی مطابقت دارند. وجود گرم‌کن و تهویه صندلی در نسخه لیمیتد، به افزایش راحتی در هنگام رانندگی کمک می‌کند و گزینه گرمکن برای صندلی‌های عقب نیز بر ویژگی‌های جذاب این کراس‌اوور افزوده است. در حقیقت، به‌لطف متریال مناسب و آپشن‌های ذکر شده، قسمت عقب bZ4X راحت‌ترین بخش برای استقرار سرنشینان محسوب می‌شود.

تضاد کامل با سایر کابین‌های EV

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

در جلو، داستان متفاوتی برای راننده و سرنشین رقم خورده است. طراحان خودروهای الکتریکی اخیرا از آزادی‌های خود برای استفاده کم‌تر از قطعات سخت‌افزاری در پکیج‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین این امر به آنها اجازه می‌دهد تا کابین‌های بازتر و مطبوعی را در مقایسه با نسل‌های پیشین بسازند. با این‌حال، صندلی‌ جلوی bZ4X، به‌دلیل کنسول مرکزی و دسته‌های درب با این روند در تضاد است. به‌نظر می‌رسد دو سرنشین جلو در وان‌های جداگانه خود مانند شخصیت‌های کارتونی در یک وسیله نقلیه اسباب‌بازی نشسته‌اند! این امر به احتمال زیاد به‌علت تصمیم بر قرارگیری نمایشگر اطلاعات سرگرمی و کنسول مرکزی در یک واحد پیوسته اتخاذ شده است.

از نظر محل قرارگیری ورودی، صرفا تعداد انگشت شماری از دکمه‌های روی نمایشگر در محل مناسب قرار دارند و دسترسی به آنها آسان است. در باقی موارد نیز، دسترسی به تنظیمات تنها از طریق نمایشگر 12.3 اینچی ممکن خواهد بود. تنها استثنا در این میان، دکمه انتخاب حالت رانندگی است که برای کار کردن باید به سمت پایین فشار داده شود. شباهت این دکمه با کلید تنظیم ولوم، بدون شک به کمی زمان برای عادت نیازمند است.

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

چیزی که کاربری این کراس‌اوور را کمی چالش‌برانگیز کرده، دیدن موارد مختلف از موقعیت راننده است. دید از جلو عالی است و تا حد زیادی خطوط مبهم پشتی را جبران می‌کند. اما موردی که چندان کمک‌کننده نیست، قرارگیری نمایشگرها در سرتاسر کابین راننده است. صفحه‌نمایش لمسی اطلاعات سرگرمی و دکمه‌های مختلف، به‌طرز وحشتناکی نزدیک به راننده احساس می‌شوند، در حالی‌که آمپرسنج از داشبورد فاصله گرفته و رفت و آمد میان این دو باعث فشار مضاعف به چشم‌ها خواهد شد.

تویوتا ادعا کرده که ایده تعبیه جلوآمپر در آن موقعیت، به‌دلیل قرارگیری در خط چشم راننده در حین رانندگی است که با وجود هدف خوب تویوتا، اجرای آن چندان بی‌نقص نیست. وجود انبوهی از عناصر بصری در گستره دید راننده، می‌تواند به‌طور مداوم تمرکز شخص را به چالش بکشد.

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

موقعیت‌سنج که نشان‌گری برای اطلاعات آب و هوا است نیز در نور روز، خوانایی مناسبی نداشته و به‌طرز عجیبی در تجربه رانندگی اثر منفی ایجاد کرده است. بسته به موقعیت رانندگی، قسمت بالایی فرمان به‌طور معمول، بخش بزرگی از این صفحه‌نمایش را اشغال می‌کند که می‌تواند باعث تغییر ناخوشایند یا حتی خطرناک در نحوه نشستن شود. تویوتا در واکنش به رفع این مشکل، یک نوع فرمان Yoke را به‌عنوان آپشن ارائه کرده که با توجه به برش ایجاد شده در بخش بالایی، از مسدود شدن صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کند. تصمیم به ساخت یک فرمان با طرح جدید به‌عنوان گزینه‌‌ای برای افزایش دید صفحه نمایش، بدون شک تاکتیکی عجیب و نامتعارف به‌نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

از آنجایی که تویوتا بر وظایف خود در تولید یک وسیله نقلیه ساده و کاربردی برقی واقف است، استفاده از bZ4X برای گردش در شهر، بدون دردسر ارزیابی می‌شود. در تریم AWD Limited، این محصول در دینامیک هندلینگ بسیار متعادل عمل می‌کند. مانند اکثر خودروهای الکتریکی، باتری کف‌تخت موجود باعث شده تا bZ4X از مرکز ثقل پایینی برای تعادل و کنترل بهتر برخوردار باشد. اگرچه هیچ‌ شاخصه‌ برجسته اسپورتی در سواری این محصول وجود ندارد، اما تویوتا توانسته تا bZ4X را به یک سواری آرام، راحت و بدون دردسر تبدیل کند. به‌لطف سیستم X-Mode AWD، شرایط ناهموار خارج از جاده به‌خوبی مدیریت می‌‌شود که افزایش آرامش و ثبات سرنشینان و انعطاف بیش‌تر این کراس‌اوور را در پی خواهد داشت.

کراس اوور تویوتا bZ4X مدل 2023؛ تجربه‌ای از سواری آرام با حس و حال ژاپنی

حتی با وجود بهره‌گیری از گشتاور فوری که به عنوان یکی از مزایای ذاتی خودروهای برقی مورد توجه است، شتاب‌گیری تویوتا bZ4X، مو را به تن کسی سیخ نخواهد کرد! نسخه FWD در مدت 7.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، این در حالی است که مدل AWD، این کار را طی مدت 6.5 ثانیه انجام می‌دهد. محدوده پیمایشی bZ4X، برای استفاده منظم و روزانه کافی است که در نسخه AWD Limited در حدود 357 کیلومتر و در سری FWD به 405 کیلومتر خواهد رسید.

قیمت

تویوتا bZ4X در نسخه FWD و تریم XLE از 42000 دلار آغاز و در بالاترین مدل که Limited AWD نام دارد، بدون احتساب بسته تجهیزات و هزینه‌های حمل‌ونقل، به 48780 دلار می‌رسد. این کراس‌اوور شهری با هدف رفت‌وآمد‌های روزانه و بی‌دغدغه مناسب است و به‌نظر می‌رسد در محدوده قیمتی خود از جایگاه محکمی برخوردار باشد. شاسی‌بلند الکتریکی تویوتا سواری هیجان‌انگیزی ندارد اما برای افرادی که به‌دنبال رانندگی امن و بدون آلایندگی هستند، گزینه‌ ایده‌آلی محسوب می‌شود.

با این وجود، اگر از مولفه‌های راحتی، امنیت و جابجایی‌های ساده و آرام بگذریم، bZ4X در مقایسه با رقبای خود از جمله کیا EV6 و هیوندای آیونیک 5، جذابیت‌های کم‌تری را برای یک سواری کاملا هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*