سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر

چه رازی در پشت پرده سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر نهفته است؟

با توجه به سهام‌دار شدن مدیرعامل تسلا در توییتر، سوال اصلی این است که چه هدفی پشت سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر نهفته است؟

طی هفته گذشته ایلان ماسک بار دیگر تمام دنیا را شگفت‌زده کرد. اما با این تفاوت که این بار مسئله نه مربوط به اتومبیل‌های تسلا و نه مربوط به موشک‌های اسپیس ایکس، بلکه مربوط به سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر بود که او را به بزرگترین سهام‌دار این شبکه اجتماعی بدل کرد.

با وجود اینکه میکروبلاگ همچنان یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین پلتفرم‌ها در رسانه‌های اجتماعی است اما چالش اصلی آن مربوط به مشکلات متعددی است که کسب سود از چنین پلتفرم‌هایی به همراه دارد. در نتیجه سوال اساسی این است که هدف ثروتمندترین فرد جهان از خرید سهام توییتر چیست؟ در سالیان اخیر ماسک بیشتر به عنوان سرمایه‌گذاری محتاط و در عین حال فردی که توان توسعه شرکت‌ها از صفر به بالاترین موقعیت را دارد شناخته شده است.

سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر

همین که نام ایلان ماسک به فهرست سهامداران توییتر، آن هم به عنوان بزرگترین سهام‌دار اضافه شد کافی بود تا سهام این پلتفرم از 39.31 دلار به 49.97 دلار برسد. ماسک حالا با 9 درصد سهام، حتی از جک دورسی بنیان‌گذار توییتر که تنها مالک 2.3 درصد سهام است هم سهم بیشتری دارد.

سرمایه گذاری ایلان ماسک در توییتر

با وجود کاهش چشمگیر 7.5 درصدی قیمت سهام تا پایان هفته، مبلغی که ایلان ماسک در توییتر سرمایه‌گذاری کرد چیزی معادل 2.6 میلیارد دلار بود که حالا به 3.7 میلیارد دلار بدل شده است و تنها 1 درصد دارایی او را تشکیل می‌دهد.

اما نکته اساسی این است که سرمایه گذاری در توییتر توسط ماسک بسیار متفاوت از روند کلی سرمایه‌گذاری‌های او است. همین سبب شده تا از زمان خرید سهام توییتر توسط او گمانه‌های متعددی درباره مقصود اصلی او مطرح شود. مسئله اصلی این است که بسیار بعید است توییتر نقشی در روند فعالیت دیگر شرکت‌هایی داشته‌ باشد که ماسک در آن‌ها سهام‌دار است.

یکی از احتمالات مطرح شده مربوط به امکان تلاش او برای بازگرداندن دسترسی به حساب‌های ممنوع شده اشخاصی مانند دونالد ترامپ در توییتر بود. اما ماسک همچنین بلافاصله بعد از خرید سهام توییتر در حساب خود یک نظر سنجی برای تعبیه گزینه ویرایش توییت‌ها (Edit) برگزار کرد.

توییتر اوایل سال جاری با در نظر گرفتن چشم‌انداز مالی، فروش بیش از 7.3 میلیارد دلاری را برای سال 2023 پیش‌بینی کرده بود اما با شرایط فعلی چنین رقمی دور از ذهن است و شاید تنها در صورت تغییر مدل کسب کار بتوان به صحت این برآورد اعتماد کرد.

البته این شرکت اخیرا سرویس پولی توییتر آبی را معرفی کرده که برخی ویژگی‌های انحصاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد ولی مسئله مهم درباره توییتر آبی این است که آیا کاربران برای دریافت برخی ویژگی‌های خاص حاضر به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه هستند؟

توییتر آبی

در مجموع باید گفت با توجه به اینکه حالا ایلان ماسک بزرگترین سهام‌دار توییتر محسوب می‌شود، ممکن است در آینده توییتر به پلتفرمی متفاوت با آزادی‌ها و قابلیت‌های بیشتر بدل شود، به خصوص که ایلان ماسک پیش از این از فقدان آزادی در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده بود.

گرچه همچنان پیش‌بینی برنامه‌های ماسک برای توییتر دشوار است، باید اذعان کرد که تصمیمات ماسک برای تسلا و اسپیس ایکس در سالیان اخیر تا حد زیادی موفق، درست و سودآور بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*