شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

شاسی بلند برقی آواتار 011 MMW رونمایی شد؛ حاصل همکاری چانگان، هواوی و CATL

آواتار 011 MMW یک شاسی بلند کوپه تمام الکتریکی (EV SUV Coupe) است که با همکاری چانگان، هواوی و یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان باتری‌های خودروهای برقی یعنی شرکت CATL متولد شده است.

بازار خودروهای شاسی بلند کوپه به شدت داغ است و اما در حال حاضر فقط خودروسازان خاصی مثل فراری، بنتلی و … به این کلاس، وارد شده‌اند. حقیقت این است که تولید شاسی بلندهای کوپه هنوز به پختگی کامل نرسیده است و ترس خودروسازان در مورد عدم قطعیت موفقیت آن‌ها، یکی از موانع بزرگ بر سر راه پیشرفت این سگمنت است. آواتار یکی از برندهای نوپای چینی محسوب می‌شود که قصد دارد تا شانس خود را در این بازار پر از خطر، امتحان کند.

فهرست مطالب:

معرفی شاسی بلند برقی آواتار 011 MMW

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

این خودرو در حقیقت یک نسخه لاکچری از آواتار 011 محسوب می‌شود که با همکاری غول‌های تکنولوژی و فشن دیزاینرهای فرانسوی به دنیا آمد است. از آن جایی که در مورد یک سگمنت پر ادعا صحبت می‌کنیم، باید انتظار رویارویی با طراحان عجیب و غریب را هم داشته باشیم. میتیو ام ویلیامز (Matthew M. Williams)، طراح فشن معروف فرانسوی برند لاکچری Givenchy، یکی از ارکان اصلی طراحی خودرو آواتار 011 MMW است. بد نیست بدانید که کلمه MMW در کارگاه Givenchy، معنای خاصی دارد. این کلمه فقط برای لباس‌هایی استفاده می‌شود که طیف خاصی از رنگ مشکی را داشته باشند. همین موضوع، شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW را به یک خودرو خاص تبدیل می‌کند و جای تعجبی ندارد که تولید آن فقط به 500 نسخه محدود شده است.

در ادامه به صورت کامل در مورد ظاهر فضایی این خودرو و طراحی و رنگ خاص آن صحبت می‌کنیم.

طراحی ظاهری آواتار 011 MMW

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

کار خود را با قسمت جلو پنجره خودرو شروع می‌کنیم. این قسمت کمی از حال و هوای لامبورگینی اوروس در ترکیب با پورشه تایکان را به نمایش می‌گذارد. سیستم روشنایی جلو از سه قسمت مختلف تشکیل شده که به صورت کاملا خلاقانه‌ای به یکدیگر ربط پیدا کرده‌اند. این چراغ‌ها از یک خط باریک برای چراغ دی لایت، یک طراحی بوم رنگی برای نورهای اصلی و نهایتا یک لامپ هالوژنی برای مه شکن خودرو، تشکیل شده‌اند.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

در قسمت عقب خودرو هم با طراحی چراغ خطر یک تکه طرف هستیم که بدون شک، سلیقه‌ی آمریکایی‌ها را هدف گرفته است و کمی از حس و حال پورشه‌های دهه 70 میلادی را القا می‌کند. از آن جایی که در مورد یک شاسی بلند کوپه صحبت می‌کنیم، باید انتظار فست بک بودن را هم داشته باشیم. این طراحی در قسمت ستون‌های A خودرو کاملا مشهود است. هرچند که ای کاش طراحان چینی و فرانسوی، کار خود را با یک اسپویلر کوچک بر روی سقف خودرو به پایان می‌رساندند.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

برای پایان این بخش باید حیف است که یک نکته جالب را از قلم بیندازیم! خودروهای چینی معمولا شبیه به یک کتاب متحرک هستند و علامت‌ها و نوشته‌های چینی در اکثر قسمت‌های مختلف بدنه آن‌ها دیده می‌شوند. اما در کمال تعجب، آواتار 011 MMW فقط دو نوشته‌ی چینی دارد؛ آن هم در قسمت کالیپر ترمز و صندوق عقب! همچنین می‌توانید نوشته‌ی «AVATAR MMW» را بر روی رکاب‌های کناری هم مشاهده کنید.

این رکاب‌ها در کنار رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی 5 پره با طراحی به شدت منحصر به فرد خود و کالیپرهای نقره‌ای، یک نمای خیال انگیز و علمی تخیلی را خلق کرده‌اند که هر بیننده‌ای را محصور خود می‌کند.

کابین تماما مشکی به همراه سه مانیتور

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

در ماه‌های گذشته تصاویر زیادی از ظاهر آواتار 011 MMW را دیده بودیم اما بیایید و برای اولین بار به کابین زیبا و فضایی آن نگاهی داشته باشیم. در ابتدای متن در مورد کلمه‌ی «MMW» صحبت کرده بودیم بنابراین انتظار داریم که این تعریف در داخل کابین خودرو هم دیده شود.

کابین شاسی بلند برقی آواتار 011 MMW بدون کوچکترین اغراقی به یک سفینه فضایی مینیمال و ساده شباهت دارد. تریم اصلی این کابین از رنگ مشکی خاص برند Givenchy و نوارهای نقره‌ای رنگ در کنار یک سادگی جذاب و بی آلایش تشکیل شده است. صندلی‌های ردیف جلو دقیقا همین تعریف را ارائه می‌دهند و می‌توانید به نوعی یک مدل عجیب از صندلی‌های اسپرت را در ردیف جلو مشاهده کنید. این صندلی‌ها می‌توانند بدن سرنشینان را به صورت کامل، پوشش دهند و حس و حال اسپرت بودن را القا کنند.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

بر روی داشبورد می‌توانید سه نمایشگر مختلف را مشاهده کنید. نمایشگر دیجیتال پشت آمپر، نمایشگر سیستم مولتی مدیا و نمایشگر مقابل سرنشین جلو، همه گی در امتداد یک نوار مشکی قرار گرفته‌اند و از دکمه‌های زشت و نامرتب، هیچ خبری نیست! اگر به کنسول وسط هم نگاه کنید، دکمه تعویض دنده یا سردنده را نخواهید دید؛ چرا که با یک خودرو تمام الکتریکی طرف هستیم و طراحان ترجیح داده‌اند تا کابین را تا جای ممکن، خلوت کنند. به جای این موارد، در کنسول وسطی خودرو می‌تواند دو شارژر بی سیم را در کنار جالیوانی‌ها زیبا پیدا کنید که با دریچه کرکره‌ای پوشیده شده است.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

شرکت آواتار برای راننده هم خبرهای خوبی دارد. دقیقا پشت فرمان خودرو، یک دوربین پیشرفته به همراه قابلیت فیس آیدی را می‌بینیم که می‌تواند وضعیت سلامت و هوشیاری راننده را به وسیله الگریتم‌ها و سنسورهای خود بسنجد.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

در حال حاضر هیچ تصویری از ردیف دوم این خودرو وجود ندارد اما طبق تصاویر لو رفته، گفته می‌شود که دریچه‌های هوای ردیف عقب آواتار 011 MMW شبیه به هیچ خودرو نبوده و با دو دریچه‌ی توربینی شکل طرف خواهیم بود. البته کارایی این قطعه هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم که بر روی عملکرد سیستم تهویه هوا چه تاثیری خواهد داشت!

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

در پایان این قسمت بد نیست که به طراحی شگفت انگیز ترکیب رنگ مشکی و نقره‌ای کابین بپردازیم. این نوارهای نقره‌ای در قسمت‌های زیادی از خودرو مثل کنسول وسطی خودرو، دستگیره‌های درب و صندلی‌های ردیف جلو (و احتمالا ردیف عقب)، بخشی از فرمان و داشبورد خودرو دیده می‌شود. همچنین حیف است که به فرمان زیبا و اسپرت 6 ضلعی آن اشاره نکنیم!

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

علاوه بر تمامی موارد، تصاویری هم از عملکرد نمایشگرهای آواتار 011 MMW منتشر شده است که طبق آن‌ها می‌توانیم کمی از عملکرد این نمایشگرها را توضیح دهیم. همانطور که انتظار داشتیم، نمایشگر روبروی سرنشین جلو، امکانات فرعی مثل تنظیم سیستم صوتی را به عهده دارد در حالی که تنظیماتی مثل کنترل سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیمات مربوط به سیستم روشنایی، تنظیمات حالت رانندگی و سیستم دستیار کنترل رانندگی، همه گی بر روی نمایشگر وسط داشبورد قرار دارند.

ابعاد و مشخصات فنی شاسی بلند برقی آواتار 011 MMW

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

از آن جایی که هنوز از طراحی ردیف عقب خودرو اطلاعی نداریم، نمی‌توان گفت که دقیقا با یک خودرو 4 یا 5 سرنشینه طرف هستیم اما مطمئنا نباید به سمت گزینه‌ی 7 نفره برویم! این شاسی بلند چینی، واقعا بلند است و با ابعادی برابر با 4880/7970/1601 میلی متری خود می‌تواند یک فضای فوق العاده را در ردیف دوم خود خلق کند.

همکاری هواوی، چانگانی و باتری ساز چینی به نام CATL

از آن جایی که همکاری چانگان، هواوی و CATL را در ساخت این خودرو شاهد هستیم، باید انتظار بالانس کیفیت ساخت، تکنولوژی و باتری‌های فوق العاده را داشته باشیم. وظیفه ساخت پیشرانه‌های الکتریکی این خودرو بر دوش چانگانی‌ها بوده و آن‌ها با دو پیشرانه در محورهای عقب و جلوی آواتار 011 MMW، مجموع قدرت 578 اسب بخار را به این شاسی بلند کوپه هدیه داده‌اند. چنین موتورهایی می‌توانند شتاب 0-100 این غولِ تقریبا 5 متری را به زیر 3 ثانیه برسانند اما در کمال تعجب، نهایت سرعت آن به زیر 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

در ادامه به شاهکار شرکت CATL می‌رسیم که با ساخت یک باتری کبالت، کادیم و منگنز (NCM) به ظرفیت 91 کیلو وات ساعت می‌تواند حداقل شعاع پیمایشی خودرو را به 450 کیلومتر در هر بار شارژ برساند. هنوز در مورد وجود شارژهای سوپر فست برای این خودرو خبری در دست نیست اما با توجه به ظرفیت فوق العاده‌ی باتری‌های آن، می‌توان انتظار شارژهای 120 کیلو واتی را داشته باشیم. همچنین بد نیست بدانید که شرکت CATL یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین شرکت‌های چینی در جهان است که در زمینه ساخت باتری‌ خودروهای الکتریکی و هیبرید فعالیت می‌کند.

شاسی بلند الکتریکی آواتار 011 MMW

نهایتا به شاهکار هواوی و سیستم رانندگی خودکار این شرکت چینی می‌رسیم که با ترکیب 3 سنسور لیدار، 6 رادار موج میلیمتری و 12 رادار و سنسور اولترا سونیک در کنار 13 دوربین کنترلی خود، مغز سیستم رانندگی خودکار هواوی را تشکیل می‌دهند. این سیستم می‌تواند در هر ثانیه، 400 تریلیون عملیات (400 TOPS) را انجام دهد و تعریف جدیدی از حس آسودگی در زمان رانندگی را به مالک خود هدیه دهد.

زمان رونمایی نهایی و قیمت آواتار 011 MMW

طبق اعلام شرکت آواتار، این خودرو جذاب در اواسط نیمه‌ی دوم سال 2022 به صورت کامل رونمایی و بعد از مراسم رونمایی، سریعا وارد بازار می‌شود. همچنین هنوز در مورد قیمت آن اطلاعاتی در دست نیست و از آن‌ جایی که با یک محصول به شدت خاص طرف هستیم، نمی‌توانیم در مورد قیمت آواتار 011 MMW حدسی بزنیم.