جسم ناشناخته بر فراز زمین

اطلاعات محرمانه انفجار یک جسم ناشناخته بر فراز زمین، پس از 3 سال منتشر شد

طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه توسط ارتش آمریکا مانع از تایید انفجار یک جسم ناشناخته بر فراز زمین در سال 2014 شد که از منظومه دیگری آمده بود.

بر اساس یادداشتی که توسط فرماندهی فضایی ایالات متحده (USSC) منتشر شده است، توپ آتشینی که در سال 2014 بر فراز آسمان پاپوآ گینه نو منفجر شد در واقع یکم جرم بسیار سریع از کهکشانی دیگر بود. اما جسم ناشناخته بر فراز زمین از کجا آمده بود و چه ویژگی‌هایی داشت؟

جسم ناشناخته بر فراز زمین چه بود؟

این شی در واقع یک شهاب سنگ کوچک به عرض تنها 1.5 فوت (0.45 متر) بود که در ژانویه 2014 بعد از سفری طولانی در فضا با سرعتی بیش از 130 هزار مایل در ساعت (210 هزار کیلومتر در ساعت) به جو زمین برخورد کرد.

بنابر مطالعه‌ای که در سال 2019 روی این جرم کیهانی انجام و در پایگاه مطالعاتی arXiv منتشر شد، این سرعت بسیار بیشتر از میانگین سرعت شهاب سنگ‌هایی است که در منظومه شمسی در حرکت هستند.

مطالعه سال 2019 با تکیه بر سرعت و مسیر مدار حرکتی شهاب سنگ استدلال کرد که به احتمال 99 درصد این شی از جایی بسیار دورتر از منظومه شمسی ما سرچشمه گرفته و مربوط به یک منظومه‌ ستاره‌ای دیگر یا یک ستاره در دیسک کهکشان راه شیری است.

با وجود قطعیتی که محققان درباره سرمنشا شهاب سنگ داشتند، مقاله آن‌ها هرگز مورد بررسی قرار نگرفت و یا در یک مجله علمی معتبر منتشر نشد چراکه محققان به برخی از داده‌های اساسی برای تایید محاسبات که توسط دولت ایالات متحده طبقه‌بندی شده بود دسترسی نداشتند.

اوموآموا

حالا دانشمندان نیروی فضایی ایالات متحده رسما یافته‌های تحقیق سال 2019 را تایید کرده‌اند. در یادداشتی به تاریخ 1 مارس که در 6 آپریل در توییتر منتشر شده است، کلنل جان ای شاو، معاون فرمانده USSC نوشته که تجزیه و تحلیل تیم تحقیقاتی در سال 2019 از گلوله آتشین به اندازه کافی برای تایید یک مسیر بین‌ستاره‌ای دقیق است.

در ادامه یادداشت آمده که شهاب 2014 اولین جرم بین‌ستاره‌ای کشف شده در منظومه شمسی است که سه سال قبل از اوموآموا کشف شده است. اوموآموا یک جسم سیگاری شکل بود که سرعت زیادی داشت و به گفته ناسا جایی بسیار دور از زمین دیده شده بود و حالا از منظومه شمسی خارج شده است.

امیر سراج اخترفیزیکدان نظری در دانشگاه هاروارد و از محققان اصلی مقاله چاپ شده در سال 2019 به Vice گفته که همچنان قصد دارد مطالعه اصلی را از جایی که او و همکارانش به علت محدودیت‌ها متوقف کردند ادامه دهد.

از سویی او گفته که چون شهاب سنگ بر فراز اقیانوس آرام جنوبی منفجر شد ممکن است قطعاتی از آن در آب فرود آمده باشد و در کف اقیانوس باشد. با وجود اینکه یافتن این تکه زباله‌های بین‌ستاره‌ای از کف اقیانوس بسیار بعید به نظر می‌رسد، سراج امیدوار است که با کمک و مشورت کارشناسان بتواند یک عملیات اکتشاف برای یافتن آن‌ها ترتیب دهد. سراج به Vice گفته:

امکان دسترسی به اولین قطعه‌ها از مواد بین‌ستاره‌ای آنقدر هیجان‌انگیز است که همه جنبه‌های آن را بررسی و با همه کارشناسان در سراسر دنیا درباره سفرهای اکتشافی در آب‌ها برای یافتن آن‌ها صحبت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*