سینمایی ترین بازی های تاریخ

سینمایی ترین بازی های تاریخ ؛ از مکس پین 3 تا آنچارتد 4

در این مطلب به معرفی سینمایی ترین بازی های تاریخ پرداخته‌ایم، آثاری که به طور همزمان یک بازی ویدیویی و یک فیلم هیجان‌انگیز هستند.

گاهی در هنگام تجربه‌ی یک بازی این حس را دارید که در حال تماشای یک فیلم هستید؛ در ادامه می‌توانید سینمایی ترین بازی های تاریخ را بشناسید.

شاید در نگاه اول این گونه به نظر نرسد اما مدیوم‌ سینما و بازی‌های ویدیویی شباهت‌های زیادی دارند. هر دو مدیوم بصری هستند، از فیلم‌نامه و قصه بهره می‌برند و هنرمندان مستعدی در پشت این پروژه‌ها حضور دارند.

سینمایی ترین بازی های تاریخ که باید تجربه کنید

بازی‌هایی که برای این مقاله انتخاب کرده‌ایم، مرز میان فیلم و ویدیوگیم را کم‌رنگ کرده‌اند و رویکردی سینمایی به ماجراها دارند. بی‌گمان عناوین جذاب دیگری هم سزاوار حضور در این فهرست بودند اما به دلیل محدودیت، آن‌ها را کنار گذاشته‌ایم. ناگفته نماند که این مطلب، رتبه‌بندی مشخصی ندارد.

بازی Until Dawn

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2015
  • سازنده: استودیوی سوپرمَسیو
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4

«آنتیل داون» از همان دقایق اولیه، یادآور فیلم‌های ترسناکِ اسلشر است. قصه پیرامون چند جوان اتفاق می‌افتد که به یک منطقه‌‌ی متروکه قدم می‌گذارند و آنجا با یک موجود شیطانی روبرو می‌شوند که قصد شکار آن‌ها را دارد. بازی را می‌توانیم نامه‌ی عاشقانه‌ی استودیوی سوپرمَسیو به ژانر اسلشر بدانیم، با این تفاوت که چون یک بازی ویدیویی است، تمرکز بیشتری بر روی روایت داستان دارد و به بازیکنان قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد.

شما در طول بازی می‌توانید انتخاب کنید کدام شخصیت‌ زنده بماند یا بمیرد و همین حق انتخاب باعث شده تا بازی ارزش تکرار بالایی داشته باشد. آنتیل داون بدون‌شک سینمایی‌ترین بازی ترسناک چند سال اخیر است، حتی با اینکه پافشاری‌اش روی اِلمان‌های سینمایی، باعث شده تا از نظر گیم‌پلی دچار مشکل شود.

استودیوی سوپرمَسیو مجموعه‌ بازی «تصاویر تاریک» (The Dark Pictures Anthology) را هم در کارنامه دارد که تاکنون سه اپیزود از فصل اول آن منتشر شده و از نظر ساختار و طراحی، دقیقا مشابه آنتیل داون است. اپیزود چهارم که «شیطان درون من» (The Devil in Me) نام دارد، قرار است تا چند ماه آینده در دسترس قرار بگیرد و پایان‌دهنده‌ی فصل اول خواهد بود.

بازی Detroit: Become Human

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2018
  • سازنده: استودیوی کوآنتیک دریم
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی

«دیترویت» از نظر روایت داستان، یک موفقیت بزرگ برای صنعت بازی و البته استودیوی کوآنتیک دریم به حساب می‌آید. قصه در سال 2038 اتفاق می‌افتد و در مورد سه ربات انسان‌نما است که برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده‌ی سیستم خود را می‌شکنند و آزاد می‌شوند.

این بازی در کنار زیبایی‌های بصری و ساختار سینمایی‌اش، با آزادی‌هایی که به شما می‌دهد، باعث می‌شود که حس کنید در رویدادها نقش تاثیرگذاری دارید و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید، مسیر قصه و سرنوشت شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد. شما همچنین در پایان هر مرحله می‌توانید ببینید که در صورت انتخاب‌های دیگر، داستان به چه سمت‌و‌سویی می‌رفت. دیترویت نمی‌خواهد یک فیلم اکشن بی‌مغز باشد و سازندگان برای قصه‌گویی و دیالوگ‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند تا به شخصیت‌ها احساس وابستگی داشته باشید.

بازی Alien: Isolation

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2014
  • سازنده: استودیوهای کریتیو اسمبلی و فرال اینتراکتیو
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، گوشی‌های هوشمند

بازی‌هایی که با اقتباس از فیلم‌های سینمایی ساخته می‌شوند، معمولاً کیفیت چندان مناسبی ندارند اما «بیگانه: جداسازی» متفاوت است. «آیزولیشن» ترسی در حد‌و‌اندازه‌ی نسخه‌های سینمایی بیگانه ارائه می‌دهد و با گذشت نزدیک به هشت سال، ذره‌ای از تاثیرگذاری آن کم نشده است. این بازی برای ساعت‌ها شما را در اوج تعلیق رها می‌کند.

بازیکنان در نقش «آماندا»، دخترِ «ریپلی» (نقش اصلی فیلم بیگانه سال 1979) قرار می‌گیرند که در یک ایستگاه فضایی، در جستجوی مادرش است و در این مسیر با یک هیولای بی‌رحم ملاقات می‌کند. بازیکنان توانایی مبارزه ندارند، در نتیجه باید در تمامی دقایق مخفی باشید و اجازه ندهید که شکارچی بیگانه شما را رویت کند. هوش مصنوعی کم‌نظیر این موجود، کار را سخت‌تر هم می‌کند. بیگانه: جداسازی گاهی همچون یک کابوس تمام‌نشدنی است و هر فیلم ترسناکی را به چالش می‌کشد.

بازی God of War

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2018
  • سازنده: استودیوی سانتا مونیکا
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی

دورانی وجود داشت که منتقدان تصور می‌کردند دوران «خدای جنگ» به پایان رسیده و این مجموعه نمی‌تواند موفقیت‌های سابقش را تکرار کند اما نسخه‌ی سال 2018 به همگان ثابت کرد که نباید هرگز نسبت به کیفیت این سری بازی، تردید داشته باشید. خدای جنگ نه تنها مورد تحسین بازی‌دوستان و منتقدان قرار گرفت، بلکه با شکست دادن رقیب بزرگی همچون «رد دد ریدمپشن 2»، بسیاری از جوایز «بهترین بازی سال» را از آن خود کرد.

این بازی، سبک اکشنِ خطی قسمت‌های پیشین را کنار گذاشت و دنیایی خلق کرد که می‌توانستید در آن به گشت‌وگذار بپردازید و بارها شگفت‌زده شوید. از مبارزات هیجان‌‌انگیز و پازل‌های هوشمندانه تا یک داستان احساسی و سکانس‌های سینمایی خارق‌العاده، خدای جنگ در همه‌ی بخش‌ها کم‌نظیر است و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بازی‌های ویدیویی دارد.

بازی Max Payne 3

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2012
  • سازنده: استودیوی راک استار نورث
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360

کمتر کسی انتظار داشت که «مکس پین 3» بدون استودیوی «رِمِدی» به اثر درخشانی تبدیل شود اما این بازی همه را شوکه کرد. قسمت سوم یادآور فیلم‌های «گای ریچی» است و با سکانس‌های اسلوموشنِ ماتریکس‌گونه و دیالوگ‌های دراماتیک، تا پایان هیجان‌انگیز باقی می‌ماند. در قسمت سوم، مکس پین از اداره پلیس نیویورک سیتی بازنشسته شده است و حالا به عنوان یک بادیگارد شخصی فعالیت می‌کند. او برای قرارداد آخرش به کشور برزیل قدم می‌گذارد تا درگیر اتفاقات تازه‌ای شود.

مکس پین 3 با کات‌سین‌های جذاب، شما را به یاد فیلم‌های اکشن-جنایی دهه‌ی 80 میلادی می‌اندازد و داستان سیاه و غم‌انگیز آن دست‌کمی از نسخه‌های پیشین ندارد، حتی با اینکه اکثر اتفاقات در روز روشن و در فضاهای نسبتاً رنگارنگ رخ می‌دهد.

بازی Quantum Break

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2016
  • سازنده: استودیوی رمدی
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان

استودیوی رمدی همواره نشان داده که مهارت دیوانه‌واری در طراحی و ساخت ایده‌های نوآورانه و سینمایی دارد. ساخته‌های اخیر آن‌ها همانند «آلن ویک» یا «کنترل» نیز سزاوار حضور در این فهرست بودند و اگرچه «کوانتوم بریک» به عنوان یک بازی، از هر دو ضعیف‌تر است اما از نظر سینمایی، آن‌ها را به راحتی کنار می‌زند. از انیمیشن‌های روان شخصیت‌ها و اِفکت‌های چشمگیر تا یک داستان پیچیده‌ی علمی-تخیلی که یادآور فیلم‌های «کریستوفر نولان» است، این بازی شما را در قلب یک فیلم قرار می‌دهد.

با حضور بازیگران سرشناسی همچون «شان اشمور»، «لنس ردیک» و «آیدان گیلن»، کوانتوم بریک به دنیای سینما نزدیک‌تر است و البته پس از اتمام هر مرحله‌، می‌توانید یک قسمت از سریالِ «لایو اکشن» آن را نیز تماشا کنید که اطلاعات بیشتری از داستان و اتفاقات ارائه می‌دهد.

بازی The Last Of Us Part 2

بازی The Last Of Us Part 2

  • سال انتشار: 2013
  • سازنده: استودیوی ناتی داگ
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 3

قسمت اول «آخرین بازمانده از ما» رویکردی سینمایی به آخرالزمان داشت و دنیای نابودشده‌ای را به تصویر می‌کشید که تحت‌تاثیر زامبی‌ها قرار گرفته است. از قسمت اول به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ نام برده می‌شد و بدیهی بود که انتظارات از قسمت دوم بالا باشد؛ خوشبختانه قسمت دوم نه تنها شما را ناامید نمی‌کند بلکه به اعتقاد برخی، سینمایی‌ترین ساخته‌ی استودیوی «ناتی داگ» است.

بعضی از عناصر داستانی قسمت دوم شاید برای همه‌ی طرفداران راضی‌کننده نباشد اما نمی‌توان از کیفیت شگفت‌انگیز بازی در بخش روایت داستان، گرافیک و گیم‌پلی عبور کرد. «آخرین بازمانده از ما 2» یکی از خوش‌ساخت‌ترین عناوین نسل هشتم است که با قدرت در کنار بازی‌های اخیر نسل نهم قرار می‌گیرد و همانند یک فیلم فراموش‌نشدنی است که تا مدت‌ها به آن فکر می‌کنید.

بازی Observer

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2017
  • سازنده: استودیوی بلوبر تیم
  • پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس، سری اس، پلی استیشن 5، نینتندو سوییچ

تماشای فیلم‌های سایبرپانکی همیشه لذت خاصی دارد اما این زیرژانر فلسفی و سیاهِ علمی-تخیلی در دنیای بازی‌ها نیز همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. بازی «آبزِروِر» می‌خواهد یک بازی سایبرپانکیِ ترسناک با اِلمان‌های سینمایی باشد و در این زمینه به موفقیت می‌رسد. داستان در سال 2084 اتفاق می‌افتد و شما در نقش مأموری بازی می‌کنید که با استفاده‌ از تکنولوژی‌های جدید، پرونده‌های جنایی حل می‌کند.

قهرمان قصه، قابلیت هک کردن مغز آدم‌ها را دارد و با ورود به ذهن آن‌ها، رویاها و ترس‌هایشان را می‌بیند. آبزِروِر که از فیلم‌هایی همچون «بلید رانر» الهام گرفته است، داستان پیچیده و هیجان‌انگیزی هم دارد که برای رسیدن به جواب، باید آن را تا انتها دنبال کنید.

بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

  • سال انتشار: 2008
  • سازنده: استودیوی کوجیما پروداکشنز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 3

«متال گیر سالید 4: سلاح‌های میهن پرستان» شما را یک‌بار دیگر در نقش «سالید اسنیک» قرار می‌دهد. چیزی که باعث می‌شود این نسخه را یکی از سینمایی ترین بازی های تاریخ بدانیم، حجم بالای کات‌سین‌های آن است. در واقع نام متال گیر 4 در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است (برای طولانی‌ترین کات‌سین تاریخ بازی‌های ویدیویی) و مجموع کات‌سین‌های آن بیش از 9 ساعت است!

اسنیک اگرچه در این نسخه یک پیرمرد بود اما کارایی بالایی داشت و مکانیک‌های مخفی‌کاری و گیم‌پلی بازی طرفداران را حیرت‌زده کرد. شما همچنین باید به وضعیت روانی شخصیت اصلی توجه می‌کردید که اگر از تعادل خارج می‌شد، اسنیک نمی‌توانست درست نشانه‌گیری کند یا حتی ممکن بود از هوش برود.

بازی The Order: 1886

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2015
  • سازنده: استودیوی رِدی ات دان
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4

وقتی یک بازی دارای «بلک بارز» است، بدین معناست که سازندگان در تلاش هستند تا یک بازی سینمایی بسازند (Black Bars / خطوط مشکی بالا و پایین یک تصویر ویدیویی که معمولاً در فیلم‌ها به چشم می‌خورد). علاوه بر این، «اوردر: 1886» کات‌سین‌ها را با همان گرافیک خود بازی تولید کرده است تا با اثر یکپارچه‌ای روبرو باشیم.

اوردر: 1886 در نمایش‌های اولیه، همانند یک بازی بزرگ جلوه می‌کرد که قرار است به یکی از عناوین درجه یک پلی استیشن 4 تبدیل شود اما نتیجه‌ی نهایی چنین چیزی نبود. این بازی هرگز در کنار دیگر آثار انحصاری این کنسول قرار نگرفت و منتقدان نسبت به داستان، طراحی مراحل، گیم‌پلی تکراری و مدت زمان کوتاه آن (کمتر از 5 ساعت) انتقاد داشتند. با این حال، تلاش‌های سازندگان را نباید نادیده گرفت و اگر بازی را به چشم یک فیلم نگاه کنیم، احتمالا راضی‌کننده‌تر خواهد بود.

بازی Death Stranding

بازی Death Stranding

  • سال انتشار: 2019
  • سازنده: استودیوی کوجیما پروداکشنز
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، رایانه‌های شخصی

«دث استرندینگ» را باید نقطه‌ی اوج «هیدئو کوجیما» بدانیم، یک بازی به شدت سینمایی که مخالفان و موافقان فراوانی دارد اما در هر صورت باید بلندپروازی‌های کوجیما را تحسین کرد. داستان بازی در دنیایی آخرالزمانی رخ می‌دهد، جایی که موجوداتی کشنده در جهان پرسه می‌زنند و ارتباط میان شهرهای مختلف آمریکا قطع شده است. شما در نقش «سم پورتر»، باید ارتباط میان این شهرها را برقرار کنید.

در این بازی منحصربه‌فرد، بازیگران و صداپیشگان مشهوری همچون «نورمن ریدس»، «مدس میکلسن»، «لئا سیدو»، «مارگارت کوالی»، «تامی ارل جنکینس»، «تروی بیکر»، «لیندسی واگنر» و «امیلی اوبرایان» به ایفای نقش می‌پردازند. دث استرندینگ یک اثر حماسی علمی-تخیلی است که تجربه‌ی آن را خصوصاً به سینمادوستان توصیه می‌کنیم.

بازی Uncharted 4

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2016
  • سازنده: استودیوی ناتی داگ
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی

همانند بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ، بازی «آنچارتد 4» بلد است میان سکانس‌های اکشن نفس‌گیر و لحظات دراماتیک، تعادل برقرار کند. «ناتان دریک» در قسمت چهارم، یک «ایندیانا جونز» مدرن و دوست داشتنی‌ به حساب می‌آید که در جستجوی گنج است. در این میان اما شاید تماشای تعاملات او با «النا فیشر»، «سالی» و حتی برادرش «سم»، از یافتن همه‌ی رازهای باستانی ارزشمندتر باشد.

آنچارتد 4 قصه‌ی ماجراجویی‌های ناتان دریک را به بهترین شکل ممکن به پایان ‌رساند و این بازی را به‌راحتی فراموش نخواهید کرد. اخیراً نسخه‌ی سینمایی آنچارتد نیز اکران شده است که شاید اکشن‌دوستان را راضی کند اما در مقایسه با بازی‌های این مجموعه، حرفی برای گفتن ندارد.

بازی Twelve Minutes

بازی Twelve Minutes

  • سال انتشار: 2021
  • سازنده: استودیوی نومادا
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس، سری اس، نینتندو سوییچ

از همان لحظه‌ی معرفی، «12 دقیقه» نشان داد که یک بازی ویژه است که می‌خواهد روی خط باریکی میان بازی‌ها و فیلم‌ها قدم بزند. این بازی کوچکِ مستقل، در رابطه با مردی است که در یک «حلقه‌ی زمانی» (Time loop) گرفتار شده است.

مردِ قصه به خانه می‌آید و همسرش به وی اطلاع می‌دهد که باردار است، آن‌ها در حال جشن گرفتن هستند که ناگهان پلیس وارد خانه شده و زن را به قتل متهم می‌کند و در ادامه او کشته می‌شود. دقایقی بعد، مردِ داستان دوباره خود را جلوی در می‌بیند و متوجه می‌شود که روز از ابتدا تکرار شده است. حالا شما در چرخه‌های 12 دقیقه‌ای، باید حقیقت را کشف کرده و جلوی مرگ همسرتان را بگیرید.

همین خلاصه داستان شاید کافی باشد تا متوجه شوید چرا بازی مذکور در این فهرست قرار گرفته است. در ضمن بازیگران برجسته‌ای همچون «جیمز مک‌آوی»، «دیزی ریدلی» و «ویلیام دفو» به عنوان صداپیشه در 12 دقیقه حضور دارند.

بازی Heavy Rain

سینمایی ترین بازی های تاریخ

  • سال انتشار: 2010
  • سازنده: استودیوی کوآنتیک دریم
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی

با اینکه نزدیک به دوازده سال از عرضه‌ی «هوی رین» گذشته اما همچنان جایگاه ویژه‌ای در قلب بازی‌دوستان دارد. داستان پیرامون چهار شخصیت مختلف رخ می‌دهد که در ابتدا هیچ شناختی از یکدیگر ندارند اما یک قاتل زنجیره باعث می‌شود تا به هم نزدیک شوند. این قاتل کسی است که کودکان را می‌رباید و آن‌ها را غرق می‌کند.

هوی رین یادآور فیلم‌های جنایی «دیوید فینچر» است و داستان آن با تعلیق بسیار بالایی دنبال می‌شود. همانند دیگر ساخته‌های استودیوی کوآنتیک دریم، سرنوشت شخصیت‌ها و قربانی‌های بعدی در دستان شماست. با توجه به حق انتخاب‌هایی که دارید، بازی از چند پایان مختلف بهره می‌برد که باعث شده ارزش تکرار بالایی داشته باشد.

بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2

  • سال انتشار: 2018
  • سازنده: استودیوی راک استار
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، گوگل استادیا

در هنگام تجربه‌ی «رد دد ریدمپشن 2» شاید از خود بپرسید که آیا از این بازی، سینمایی‌تر هم وجود دارد؟ رد دد 2 شما را به معنای واقعی کلمه، به غرب وحشی تله‌پورت می‌کند و بی‌گمان یکی از سینمایی ترین بازی های تاریخ است. گاهی دنیای واقعی را فراموش می‌کنید و ناخواسته در دنیای این بازی غرق می‌شوید. رد دد 2 از آن عناوینی است که حتی کسانی که مخالف بازی‌های ویدیویی هستند را هم جذب می‌کند.

از طرف دیگر، همراه شدن با «آرتور مورگان» و اتفاقاتی که از سرگذراند، دست‌کمی از یک فیلم برنده‌ی اسکار ندارد. رد دد ریدمپشن 2 یک شاهکار تمام عیار است، یک بازی که فیلم است و یک فیلم که بازی است. اگر از طرفداران فیلم‌های وسترن هستید یا به «کلینت ایستوود» و «جان وین» علاقه دارید، لذت تجربه‌ی این بازی دوچندان خواهد شد.

کدام یک از عناوین فهرست سینمایی ترین بازی های تاریخ را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*