سربازان ارتش روسیه احتمالا رادیو اکتیوی شده‌اند

سربازان ارتش روسیه احتمالا به رادیواکتیو آلوده شده‌اند!

نزدیک به دو ماه از تاریخ حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و حال خبری مبنی بر اینکه سربازان ارتش روسیه به رادیواکتیو آلوده شده‌اند منتشر شده است.

ممکن است یک استقرار کوتاه مدت در یکی از شهرهای متروکه اوکراین، سربازان ارتش روسیه را به رادیواکتیو آلوده کرده باشد. اما کجا و چگونه؟

در ادامه جنگ روسیه و اوکراین، درگیری به بخش‌های مختلف و خاصی از کشور اوکراین از جمله منطقه‌ای که از منظرهای گوناگونی خطرناک است، یعنی شهر چرنوبیل و به طور خاص جنگل سرخ چرنوبیل رسیده است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، نیروهای روسی شهر چرنوبیل و مناطق اطراف آن را در فوریه و مارس 2022 تصرف کردند و حالا به نظر تهدید پنهان منطقه چرنوبیل اثر خود را بر سربازان روسی که مدتی را در آنجا گذراندند موثر واقع شده است.

سربازان روسی تحت تاثیر رادیواکتیو

برخلاف بسیاری دیگر از شهرهای اوکراین، چرنوبیل در زمانی که مورد تهاجم نیروهای روسی قرار گرفت شهر شلوغ و پرجمعیتی نبود. شهر چرنوبیل بعد از حادثه انفجار عظیم هسته‌ای که در اثر عملکرد یک راکتور معیوب رخ داده بود به مرور متروکه شد و اساسا از سال 1986 رها شد.

گرچه بر اساس آمارها گفته می‌شود که به طور مستقیم تنها 31 نفر در اثر تشعشعات حاصل از انفجار جان خود را از دست داده‌اند اما اثر تشعشعات رادیواکتیو در محل باقی مانده و تا امروز هم موثر است.

در نتیجه موارد پیش‌گفته، منطقه تحت حفاظت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شکل گرفت که بیشتر با عنوان منطقه ممنوعه چرنوبیل شناخته می‌شود و تا شعاع 19 مایلی انفجار را شامل می‌شود که حتی تا امروز یعنی بیش از 30 سال بعد از وقوع حادثه هم به شدت آلوده است.

بنابر آمارها تنها 100 نفر در این منطقه زندگی می‌کنند و از آنجایی که هیچ شهروند اوکراینی اجازه ورود به محدوده خطر را ندارد شهر به مرور در حال نابودی است. به طرز عجیبی اما شماری از نیروهای روسی برای چند هفته در این منطقه خطرناک و متروکه مستقر شدند و حالا صحبت‌هایی مبنی بر آلوده شدن این افراد به تشعشعات رادیواکتیوی مطرح شده است.

سربازان روسی شاید به بیماری‌های ناشی از تشعشعات مبتلا شوند

نیروهای روسی شاید به بیماری‌های ناشی از تشعشعات مبتلا شوند

این پیش‌بینی را یهوان کرامارنکو، رئیس آژانس دولتی اوکراین در زمینه مدیریت مناطق ممنوعه مطرح کرده و خطاب به خبرنگاران گفته که نیروهای روسیه برای مدت 5 هفته کامل در منطقه ممنوعه مستقر بوده‌اند.

به گفته او گرچه ارتش روسیه اکنون منطقه چرنوبیل را تخلیه کرده اما حضور 5 هفته‌ای ایشان در چرنوبیل و جنگ سرخ آن می‌تواند تاثیرات پایداری بر سلامتی آن‌ها بگذارد.

جنگل سرخ، جنگل کاج نسبتا کوچکی است که در پی انفجار هسته‌ای در چرنوبیل از بین رفت و آلوده‌ترین بخش منطقه محسوب می‌شود. نیروهای روسی در این جنگل خطرناک سنگرهایی ساخته و تا اوایل ماه جاری در آن‌ها مستقر بودند.

کرامارنکو همچنین تایید کرده که سربازان روسی بدون هیچ تجهیزات حفاظتی خاصی در برابر تشعشعات در حال رانندگی در اطراف جنگل رویت شده‌اند و در نتیجه با قاطعیت باید گفت که غبار رادیواکتیو را استنشاق کرده‌اند.

تاثیر مخرب تشعشعات چقدر است؟

تاثیر تشعشعات چقدر است

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) فهرستی از پیامدهای احتمالی برای افرادی که برای مدت طولانی در معرض تشعشعات قرار می‌گیرند را ذکر کرده که شامل اثراتی کوتاه مدت شامل سندرم تشعشع حاد و اثراتی دراز مدت و وخیم مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

شرکت برق اوکراین،‌ Energoatom به گاردین گفته که نیروهای روسی مستقر در چرنوبیل در اوایل ماه جاری با حالت دستپاچگی و هراس منطقه را تخلیه‌ کرده‌، بخشی به روسیه و بخشی به بلاروس منتقل شده‌اند، چراکه احتمالا به تدریج به تاثیرات تشعشعات پی برده‌اند.

در حال حاضر، برآورد میزان تاثیر و خسارتی که در طول 5 هفته به سربازان روسی وارد شده بسیار دشوار است چراکه اوکراینی‌ها نمی‌دانند آن‌ها تا چه حد در معرض تشعشعات بوده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بدرک بی شرف های ادم کش