آیا شارژر های سریع، باتری گوشی را نابود می‌کنند؟

آیا شارژر های سریع، باتری گوشی را نابود می‌کنند؟

شارژ سریع این روزها به یک قابلیت‌ محبوب در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. اما آیا این شارژر ها باعث کاهش عمر یا نابودی باتری می‌شوند؟

فناوری شارژ سریع، در صورت پشتیبانی توسط گوشی و وجود یک شارژر مخصوص برای تامین وات مورد نیاز، امروزه به روشی آسان برای شارژ باتری گوشی تبدیل شده است. اما آیا صرفه‌جویی به‌وجود آمده در زمان از این طریق، باعث کاهش عمر و ایجاد تاثیر منفی بر باتری می‌شود؟

شارژ سریع ذاتا برای باتری گوشی شما خطرناک نیست. این فناوری در واقع بیش از حد باتری را بارگیری نمی‌کند، زیرا تلفن‌های هوشمند فقط به اندازه توان دستگاه برق مصرف می‌کنند. این بدان معنی است که می‌توانید با خیال راحت از یک شارژر USB استفاده کنید که بیش‌ترین وات مورد نیاز را به‌وسیله بالاترین نرخ شارژ دستگاه شما ارائه دهد.

از آن‌جایی‌که باتری‌های لیتیوم یون در سه فاز شارژ می‌شوند، باتری گوشی هوشمند صرفا می‌تواند برای مدت زمان محدودی از شارژ سریع استفاده کند. فاز اول شارژ قطره‌ای آهسته نام دارد، فاز دوم حالت جریان ثابت است که در آن ولتاژ در طول زمان افزایش می‌یابد و فاز سوم، ولتاژ ثابت نهایی است که در آن جریان به آرامی کاهش می‌یابد تا از شارژ بیش از حد و آسیب به سلول باتری جلوگیری شود.

شارژ سریع صرفا در حالت جریان ثابت (فاز دوم) کار می‌کند، به‌همین خاطر است که بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند، پنجره شارژ سریع، مانند شارژ 50 درصدی در مدت 30 دقیقه یا موارد مشابه را تبلیغ می‌کنند. در واقع هنگامی‌که فاز ولتاژ ثابت نهایی شروع می‌شود، شارژ با نرخ استاندارد از سر گرفته خواهد شد.

شارژ سریع ممکن است گرمای بیش‌تری تولید کند

هرچه انرژی با سرعت بیش‌تری در سلول لیتیوم یون ذخیره شود، گرمای بیش‌تری نیز تولید خواهد شد. این بدان معناست که شارژ سریع گرمای بیش‌تری نسبت به شارژ آهسته استاندارد تولید می‌کند. افزایش حرارت می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود زیرا گرمای بیش از اندازه باعث تخریب باتری‌های لیتیوم یونی خواهد شد. بنابراین، شارژ سریع ممکن است طول عمر باتری را در مقایسه با استفاده از شارژر استاندارد کاهش دهد.

اکثر مطالعاتی که به گرمای تولید شده توسط سلول‌های لیتیوم یونی با شارژ سریع می‌پردازند، روی باتری‌ خودروهای الکتریکی متمرکز هستند که بسیار بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند هستند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که برخی از روش‌های شارژ سریع، سلول را با سرعتی بسیار سریع‌تر از شارژ استاندارد تخریب می‌کند.

آیا شارژر های سریع، باتری گوشی را نابود می‌کنند؟

از آنجایی‌که به‌طور کلی دمای بالا دشمن باتری‌های لیتیوم یونی محسوب می‌شود، استفاده از تلفن در محیط‌های بسیار گرم یا سرد یا قرار دادن دستگاه در زیر نور آفتاب نیز می‌تواند باعث آسیب به باتری شود.

برای استفاده حداکثری از باتری خود، بهتر است شارژ سریع را صرفا به مواقعی که برای بهره‌گیری از ظرفیت باتری خود عجله دارید، محدود کنید و در دیگر مقاطع که وقت بیش‌تری در اختیار دارید، به شارژ استاندارد بسنده کنید.

باتری گوشی‌های هوشمند قابل تعویض هستند

تعویض باتری گوشی‌های هوشمند در مقایسه با قیمت یک گوشی جدید، نسبتا مقرون به صرفه است. برای مثال، اپل بسته به نوع دستگاه، بین 49 تا 69 دلار را برای تعویض باتری خارج از گارانتی دریافت می‌کند.

بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی نیز دارای باتری‌هایی هستند که به‌راحتی توسط کاربر قابل تعویض هستند. سایر گوشی‌ها نیز توسط سازنده یا تعمیرکار ثالث با هزینه‌ای متوسط قابل سرویس هستند. باتری دستگاه‌های هر دو پلتفرم اندروید و آیفون را می‌توان با استفاده از قطعات و راهنماهای موجود از طریق منابعی مانند iFixit تعویض کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با درود…تا این لحظه از وقتی که موبایل اومد به جامعه تمام گوشبهامو ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح زدم به شارژ …چه ذخیره نصف بوده و چه خالی…حتی شارژر فست گوشیم …هیچ اتفاقی هم نیفتاده و هیج خرابی و تعویض هم نداشتم…آخرین گوشیم سامسونگ a5.2.16 هست که بعد پنج سال عین ساعت داره کار میده…تو خونه هم مدلهای دیگه هست اونام همنطور…به نظرم اگر آیسی شارژ و باطری و شارژر ایراد نداشته باشن هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد…