جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

7 حقیقت جذاب در مورد ولوو؛ از خودرو جیمز باند تا بیشترین کارکرد ثبت شده

شرکت سوئدی ولوو، یکی از قابل‌ اعتماد ترین خودروسازان جهان است که محصولات آن، گاهی تا چند نسل در یک خانواده استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی هیجان انگیزترین و ناشناخته‌ترین حقایق در مورد شرکت Volvo می‌پردازیم.

تاریخچه احداث شرکت ولوو به عنوان یک برند خودروسازی، به سال 1927 باز می‌گردد. هرچند که امروزه، شرکت‌های زیادی به عنوان زیر مجموعه ولوو فعالیت می‌کنند اما خود ولوو در ابتدا به عنوان یکی از شرکای کاری شرکت SKF (تاسیس در 1915)، چشم به جهان گشود. به همین خاطر است که ترجمه برند Volvo به زبان لاتین، معادل عبارت «من نقش خودم را ایفا می‌کنم» (I roll) است.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

خط تولید Volvo – SKF

شاید بتوان گفت که ایده‌های بلند پروازانه‌ی «اسار گابریلسون» (Assar Gabrielsson) و مهندس گوستاو لارسون (Gustav Larson)، دو تن از مدیران فروش ارشد SKF در سال 1917، جرقه‌های اصلی ولوو را به ما نشان می‌دهند. دقیقا ده سال بعد یعنی سال 1927، پس از تلاش‌های فراوان و ساخت نمونه‌های اولیه، اولین محصولات Volvo، راهی بازار شدند. ولوو OV 4 مدل 1927 و وانت سنگین مدل 1928، اولین وسایل نقلیه‌ای بودند که راه درخشانی را خلق کردند. هرچند که در این مقاله به بررسی کامیون‌های Volvo نخواهیم پرداخت اما بد نیست بدانید که کامیون‌های جان سخت ماک و کامیون‌های رنو، بخشی از زیر مجموعه‌ی Volvo هستند.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

اولین وانت سنگین ساخت ولوو

شرکت ولوو از همان ابتدای کار هم برای ایمنی خودروهای خود، اهمیت ویژه‌ای قائل بود. چرا که اولین خودرو تولید انبوه با شیشه‌ جلو چند لایه‌، از دل خط تولید ولوو بیرون آمد. اما این موضوع برای مهندسین سوئدی کافی نبود و در سال 1978، شاهد تعطیلی موقت این شرکت بودیم. این تعطیلی، به علت تغییرات اساسی طراحی خودروهای ولوو در جهت افزایش ایمنی آن‌ها بود.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

ولوو OV 4

اما حقایق بسیار جذاب‌تری هم در مورد این خودروساز سوئدی وجود دارد. پس بیایید و به سراغ آن‌ها برویم.

فهرست مطالب:

عجیب‌ترین حقایق شرکت ولوو

1- ولوو P1800 S در نقش خودرو ماموریت‌های جاسوسی

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

بعد از اینکه شان کانری فقید از نقش جیمز باند خداحافظی کرد، راجر مور (Roger Moore) به جای او به ایفای نقش مامور جذاب آژانس جاسوسی بریتانیا پرداخت. اما این اولین باری نبود که راجر مور را در نقش جاسوس در تلویزیون می‌دیدیم. او تجربه ایفای نقش در سریال تلویزیونی مقدس (Saint TV show) محصول سال 1960 بریتانیا را در کارنامه کاری خود داشت. هرچند که مقایسه‌ی خودروهای جذاب انگلیسی جیمز باند با خودروهای سوئدی، کار درستی نیست اما ولوو P1800 S سریال «مقدس»، دست کمی از استون مارتین‌های جیمز باند نداشت.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

شاید عجیب باشد اما ولوو P1800 S بر اساس طراحی‌های یک ملوان سوئدی به نام پل پترسون (Pelle Petterson) که تجربه‌ی طراح قایق‌ها را هم در کارنامه خود داشت، به تولید رسید. اما روح ایتالیایی آن مدیون تلاش‌های پیترو فروا (Pietro Frua) دیگر طراح پروژه‌ی P1800 S است. در زیر کاپوت این خودرو با یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری با کاربراتور دوبل را می‌بینیم که 100 اسب بخار تولید می‌کرد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

نسخه تقویت شده‌ی ولوو P1800 S

در سال‌های بعدی و با اضافه شدن سیستم انژکتور به آن، قدرت پیشرانه به 130 اسب بخار افزایش یافت. همچنین اخیرا تیم تیونینگ کاین ریسینگ (Cyan Racing)، نسخه تقویت شده‌ی آن را با قدرت 420 اسب بخار به نمایش گذاشتند.

2- بیشترین کارکرد ثبت شده برای یک خودرو در جهان

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

شاید همه‌ی ما برای رکورد بیشترین کارکرد ثبت شده برای یک خودرو در جهان، انتظار یک خودرو ژاپنی دهه 90 میلادی را داشته باشیم اما در کمال تعجب با یک محصول سوئدی روبرو خواهیم شد. در ادامه می‌توانید ویدئو مشهور خسته‌ترین خودرو جهان را مشاهده کنید.

ایرو گوردون (Irv Gordon) آمریکایی، مالک یک خودرو کوپه‌ی فست بک ولوو P 1800 مدل 1966 بود که در سن 77 سالگی چشم از جهان گشود اما به نظر می‌رسد که خودرو او، جان سخت‌تر از ایرو باشد. این طور که مشخص است، ایرو علاقه زیادی به رانندگی داشت و با خودرو خود، بیش از 5,149,900 کیلومتر (معادل 3.2 میلیون مایل) را رانندگی کرده است. بد نیست بدانید که این عدد، معادل 12 سفر کامل به دور کره زمین خواهد بود. او در خاطرات خود می‌گوید:

در هفته اولی که خودرو را تحویل گرفتم، عدد کیلومتر شمار، از صفر به 2500 تغییر کرد و بعد از اینکه به کارکرد 802 هزار کیلومتر نزدیک شدم، نگاه‌ها به سمت من معطوف شد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

ایرو پس از رسیدن به کارکرد 802 هزار کیلومتری، به لقب سفیر رسمی ولوو دست پیدا کرد. هرچند که در این رفت و آمدهای دور و دراز، بخش‌های زیادی از خودرو، مهمان تعمیرگاه‌های ولوو بوده است اما هنوز هم بلوک پیشرانه و گیربکس فابریک آن را بر روی خسته‌ترین خودرو جهان مشاهده می‌کنیم. نام ایرو گوردون و خودرو او، در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است.

3- سنسور ضربان قلب ولوو، بلای جان سارقین خودرو

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

قبل از اینکه به سراغ این حقیقت جذاب در مورد ولوو برویم، بیایید و به لیست بلند بالای نوآوری‌های آن‌ها در تجهیزات ایمنی خودروها، نگاهی داشته باشیم. سیستم‌ها و نوآوری‌هایی مثل کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، شیشه‌ی جلو چند لایه و صندلی کودک خودرو، همه‌گی جزو افتخارات این برند سوئدی هستند.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

شاید سیستم سنسور ضربان قلب Volvo در نگاه اول، شما را به یاد یک سیستم امدادی بیندازد اما در کمال تعجب خواهید دید که با یک دزدگیر پیشرفته طرف هستیم.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

سدان خانوادگی محبوب ولوو ولوو S80

این سیستم از یک سنسور ضربان قلب، درست در زیر روکش صندلی راننده تشکیل شده و به نوعی می‌تواند حضور انسان در خودرو را تشخیص دهد و از طریق ریموت ماشین، این موضوع را به مالک خودرو اطلاع دهد. بنابراین اگر شما هم از قاتلین، افراد متجاوز یا سارقین هراس دارید، می‌توانید یک ولوو S80 را تهیه کنید. البته اگر زامبی‌ها قصد سرقت خودرو شما را داشته باشند، کاری از دست ولوو ساخته نخواهد بود.

4- سری مسابقات تورینگ بریتانیا با حضور ولوو

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

معمولا اسم ولوو را در سطح اول مسابقات اتومبیل رانی مثل فرمول یک، ناسکار یا رقابت‌های GT، نخواهید شنید؛ چرا که سازنده‌ی خودروهای خانوادگی برای تبلیغات محصولات خود، نیازی به حضور در این مسابقات نخواهد داشت. اما بد نیست بدانید که ولوو در سری مسابقات تورینگ بریتانیا (BTCC) شرکت کرده است و کارنامه بسیار درخشانی هم دارد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

ولوو S40، پرافتخارترین خودرو ولوو در BTCC است. اما خودروهای دیگر این برند هم در BTCC، خوش درخشیده‌اند. ولوو S60 TC1 مجهز به پیشرانه 8 سیلندر خورجینی ساخت پولستار با قدرت 420 اسب بخار و وزن 1099 کیلوگرم، یکی از بهترین‌ خودروهای مسابقه‌ایِ این برند سوئدی بود. نسخه دیگرِ 8 سیلندر آن هم در سری مسابقات V8 Supercars استرالیا، به روی سکو رفت. تیم مسابقه‌ای K-Pax Racing، هم با دو خودرو S60 و C30s، در سری مسابقات پیرلی (Pirelli World Challenge)، عملکرد قابل قبولی داشتند.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

اما شاید دیدن یک استیشن واگن آن هم در مسابقات اتومبیل رانی، کمی شوکه کننده باشد. تیم «Tom Walkinshaw Racing» در اواسط دهه 90 میلادی با خودرو ولوو 850 استیشن واگن و به رانندگی ریکارد رایدل (Rickard Rydell) و یان لامرز (Jan Lammers)، شگفتی‌ ساز سری مسابقات «BTCC» بودند. بعدها نسخه‌ی سدان 850 هم به این مسابقات راه پیدا کرد اما نتوانست به سبک برادر بزرگ‌تر خود، تماشاگران را شگفت زده کند.

5- همکاری با پولستار و خلق یک شگفتی

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

برند پولستار اخیرا به عنوان یک شرکت خودروسازیِ مستقل فعالیت می‌کند و در زمینه ساخت خودروهای برقی، شهرت زیادی کسب کرده است. اما رابطه پولستار و ولوو در گذشته، به مانند رابطه لکسوس و تویوتا بود.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

طبق یک باور اشتباه، اکثر مردم فکر می‌کنند که پولستار به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های Volvo شروع به کار کرد اما ریشه‌ی عمیق همکاری این دو برند، به سری مسابقات تورینگ سوئد (Swedish touring) باز می‌گردد. جان فلش نیلسون (Jan Flash Nilsson)، مدیر ارشد تیم ریسینگ فلش (Flash Engineering) بود که در سال 2005، تیم خود را به کریستین دال (Christian Dahl) واگذار و او هم اسم جدید پولستار ریسینگ (Polestar Racing) را انتخاب کرد. تقریبا در همان سال‌ها بود که شرکت ولوو، تیم پولستار پرفورمنس (Polestar Performance) را به مالکیت خود درآورد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

این تیم، وظیفه تیونینگ خودروهای پولستار را بر عهده داشت. بعدها، مجموعه برند پولستار هم به همین شکل به ولوو واگذار شد و باقی مانده‌ی این برند، یک تیم ریسینگ جدید با نام کاین ریسینگ (Cyan Racing) را تشکیل دادند. هرچند که عملکرد کنونی پولستار کاملا مستقل است اما هنوز هم همکاری تیم تحقیق و توسعه این برند با Volvo را شاهد هستیم.

6- واگذاری ولوو به چینی‌ها و ورود برند جیلی

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

مدیران ولوو در سال 1999، از توقف خط تولید خودروهای سواری این برند و تمرکز بر ساخت وسایل نقلیه تجاری مثل کامیون، اتوبوس و …. خبر دادند. شرکت فورد پس از مدتی کوتاه و انجام مذاکرات پی در پی، تولید خودروهای سواری ولوو را بر عهده گرفت؛ چرا که این خودروها به علت ایمنی بسیار بالای خود مشهور بودند. اما داستان فورد و ولوو به سرانجام خوشی ختم نشد و مالکیت این برند، نهایتا به گروه خودروسازی چینی جیلی ژجیانگ (Zhejiang Geely Holding) رسید.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

هلدینگ جیلی ژجیانگ، یک ابر شرکت چند زمینه‌ای است که مالکیت آن، به «لی شوفو» (Li Shufu)، یکی از نجیب زادگان چینی تعلق دارد. این شرکت، استاد احیاء کردن برندهای مرده است و این موضوع را با بخشیدن حیات دوباره به لوتوس، به اثبات رسانده. سرانجامِ داستان جیلی و ولوو برای چینی‌ها، به یک سودآوری عظیم منجر شد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

ولوو توانست با کسب سودی عظیم، به بهبودهای انقلابی در پیشرانه و طراحی خودروهای خود کمک کند و سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی جدیدی را به محصولات خود بیاورد. این برند برای اولین بار در تاریخ سوئد، توانست به فروش نیم میلیون نسخه از محصولات خود در سال 2015 دست پیدا کند و در سال 2019 هم با اضافه شدن 250 هزار نسخه دیگر به این آمار، رکورد فروش خود را شکست. در حال حاضر، ولوو قصد تاریخ سازی دارد و می‌خواهد تا سال 2030، تقریبا تمام محصولات خود را در قالب خودروهای برقی به بازار عرضه و با پیشرانه‌های درون سوز، خداحافظی کند.

7- داستان عجیب نماد برند ولوو

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

طراحی برند شرکت ولوو به سال 1927 باز می‌گردد. اگر در کتاب‌های قدیمی به دنبال جدول «نمادهای کیمیاگری» بگردید، علامت Volvo را در مقابل عنصر آهن، پیدا خواهید کرد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

در واقع ولوو با انجام این کار، قصد نزدیک شدن به صنایع آهن و فولاد سوئد را داشت. همچنین نماد جنس مذکر هم شباهت زیادی با لوگو ولوو دارد. این موضوع هم به ترغیب مردان خانواده برای خرید محصولات ولوو منجر شد.

جذاب ترین حقایق شرکت ولوو

جدا از تمامی موارد، اگر به لیست نمادهای سیارات منظومه شمسی نگاهی بیندازید، علامت ولوو را در مقابل سیاره مشتری خواهید دید. سطح سیاره مشتری با اکسید آهن پوشیده شده و همین موضوع، فهم این مسئله را آسان می‌کند. نکته جالب اینجاست که سیاره مشتری، به عنوان یکی از خدایان رومیان باستان شناخته می‌شود اما نوع نگارش این واژه، به دست خطِ مصریان باستان شباهت دارد. همین موضوع، گستردگی علامت برند Volvo را نشان می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*