آیفون 14 - iPhone 14

آیفون 14؛ مشخصات، مدل‌های مختلف، قیمت و هرآنچه که درمورد پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم

آیفون 14، پرچمدار جدید اپل است که به زودی به بازار گوشی موبایل می‌آید. در ادامه به تمامی مشخصات احتمالی در مورد آن می‌پردازیم.

معمولا هر سال و همین حوالی است که اخبار پرچمدار بعدی اپلی‌ ها به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل می‌شود و این اخبار در قالب گزارش‌های رسمی و احتمالات پرشانس‌تر، در بین اهالی مجذوب تکنولوژی، دست به دست می‌شوند. پس بیایید و به جذاب‌ترین آن‌ها نگاهی داشته باشیم.

فهرست مطالب:

نگاهی به مهمترین ویژگی‌های تایید شده و احتمالات مربوط به خانواده آیفون 14

آیفون 14 - iPhone 14

اخبار مربوط به سری آیفون 14، تا اینجای کار تقریبا یک نمای واضح و دید کلی را در برابر ما گذاشته‌اند و این گزارش‌ها به مانند تکه‌های یک پازل، کم کم در کنار هم قرار می‌گیرند. به هر حال به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده تا به پرچمدار بعدی اپل و میراث استیو جابز فقید، نگاهی داشته باشیم. اما در ابتدا اجازه دهید تا با یکی از معروف ترین ویدیوهای مربوط به iPhone 14 همراه شویم.

 

خداحافظی احتمالی اپل با iPhone Mini در نسل بعدی به همراه نام گذاری تمام آیفون‌ های 14

آیفون 14 - iPhone 14

در سال‌های اخیر به بیرون آمدن 5 آیفون جدید از خط تولید اپل عادت داشتیم؛ نسخه معمولی، پرو، پرو مکس، مینی و هر از گاهی هم آیفون SE. اما طبق خبرهای بدست آمده، چیزی به نام آیفون 14 مینی، وجود نخواهد داشت! آن طور که می‌دانیم، صفحه نمایش سری آیفون 14 که در دو کد D27 و D28 در دست طراحی است، فقط با ابعاد 6.1 و 6.7 اینچ معرفی خواهد شد. پس باید با کوچک‌ترین عضو خانواده اپل با ابعاد 5.4 اینچی یا همان آیفون مینی، خداحافظی کنیم. مگر اینکه Apple، یک گوشی 8 اینچی را به روی صحنه بیارد و نسخه 6.1 اینچی را در قامت مینی معرفی کند!

برای درک بهتر نسخه‌های متفاوت این نسل، بهتر است تا به تصویر زیر، نگاهی داشته باشیم.

این تصویر به مدل‌های اولیه‌ای از شماتیک خانواده‌ی آیفون 14 مربوط می‌شود که یک دید کلی را در اختیار ما قرار خواهد داد. بر خلاف آیفون 13 که بزرگ‌ترین سایز صفحه نمایش، فقط به نسخه پرو مکس تعلق داشت، اینجا می‌بینیم که سایز 6.7 اینچی قرار است در دو نسخه و با دوربین متفاوت به بازار بیاید. پس احتمالا در سبد سری iPhone 14 با یک پرو مکس، یک مکس، یک نسخه پرو و یک نسخه معمولی طرف باشیم. این 4 مدل، اعضای خانواده‌ی آیفون 14 را تشکیل می‌دهند.

پردازنده‌ پرچمدار جدید در کنار A15 قدیمی

ابعاد گوشی که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، می‌تواند در مشخص کردن نوع پردازنده‌های خانواده آیفون 14، به ما کمک کند. به نظر می‌رسد که نسخه‌های پرو و پرو مکس، با پردازنده جدید اپل یعنی A16 به میدان بیایند. در حالیکه مدل‌ مکس و معمولی، با همان A15 که در آیفون 13 هم حضور داشت، به نمایندگی‌های Apple برود. بدون شک شرکت TSMC که سازنده پردازنده‌های iPhone 14 است، قصد دارد تا با انجام این کار، کمی از هزینه‌های نهایی اپل را کاهش دهد. به هر حال هر اتفاقی هم که بیفتد، باز هم تراشه‌های 3 نانومتری TSMC را در این پرچمدار جذاب نخواهیم دید و با همان 5 نانومتری‌های قبلی طرف هستیم.

همچنین احتمالا پرو مکس و پرو را با 6 گیگابایت رم LPDDR5 به روی صحنه می‌آیند اما مدل مکس و معمولی، با همان رم‌های LPDDR4X ساخته خواهند شد.

احتمال مهاجرت از پورت لایتنینگ به USB C، ارتقا Lightning یا حذف درگاه شارژر برای پرچمداران جدید اپل

آیفون 14 - iPhone 14

گوشی‌های iPhone به سرسخت بودن معروف هستند اما آیا این مسئله در مورد آیپدها هم صدق می‌کند؟ البته که خیر! تقریبا 4 سال قبل بود که سرانجام اپل راضی شد تا آیپدهای خود را با درگاه USB C تولید و حداقل اصل صرفه جویی را رعایت کند. اما از آن جایی که به عقیده اپل، پورت لایتنینگ نسبت به USB C از کیفیت و سرعت بهتری برخوردار است و هماهنگی بهتری هم با آیفون دارد، احتمالا در زیر آیفون 14، باز هم با یک طراحی تکراری رو به رو شویم. اما آیا ممکن است که اپل به کلی درگاه شارژر را حذف کند؟ خیر!

هرچند که پیشرفت اپل در تکنولوژی شارژرهای بی‌سیم و مگ سیف، یک گامِ رو به جلو محسوب می‌شود اما خبرهای موثقی که از بهبودهای ایجاد شده در لایتنینگ به گوش می‌رسد، احتمال واقعی بودن این فرضیه را به شدت کم رنگ می‌کند. این خبرها به کانکتور لایتنینگ USB 3.0 مربوط می‌شوند. اما این درگاه در کدام یک از اعضای خانواده‌ی آیفون 14 قرار خواهد گرفت؟

گفته می‌شود که لایتنینگ USB 3.0، فقط برای پرو مکس و پرو موجود خواهد بود و مدل مکس و معمولی، فعلا باید به همان USB 2.0 بسنده کنند. این موضوع بسیار عجیب است چرا که سرعت انتقال اطلاعات در لایتنینگ USB 2.0 به 480 Mbps محدود شده است اما در مقابل می‌بینیم که لایتنینگ USB 3.0 از سرعت خیره کننده‌ی 5Gbps بهره می‌برد.

از آن جایی که طراحی آیفون همیشه در یک مسیرِ هماهنگ و بهینه قرار داشته است، وجود چنین درگاهی، شک و شبه‌های زیادی را وارد می‌کند. می‌دانیم که قابلیت فیلم برداری 4K در iPhone از سال‌های دور (دقیقا همراه با آیفون 6) در محصولات اپل وجود داشته است و حالا این شرکت آمریکایی می‌خواهد تا به 8K مهاجرت کند. اما با سرعت انتقال 480 Mbps؟ فرض کنید که می‌خواهید ویدیوهای 8K ضبط شده را با این سرعت به کامپیوتر خود منتقل کنید. مطمئنا باید زمان زیادی را کنار بگذارید!

آیفون 14 و بالاخره دوربین 48 مگاپیکسلی؟

آیفون 14 - iPhone 14

اجازه دهید در ابتدا به طراحی لنزها نگاهی داشته باشیم. به نظر می‌رسد که نسخه معمولی با همان لنزهای دیاگونال (diagonal lens) دوتایی طراحی شده‌ باشند اما مدل‌های بالاتر در مقابل، از طراحی دوربین سه گانه و یک اسکنر لیدار بهره می‌برند. اما کیفیت دوربین‌ها چطور؟

طرفداران اپل مدت‌هاست که برای دیدن دوربین 48 مگاپیکسلی منتظر بوده‌اند. بنابراین شاید آیفون 14 به انتظار آن‌ها پایان دهد و با یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، همه را هیجان زده کند. دوربین پرچمداران جدید Apple، به لنزهای واید 7P مجهز خواهند بود که سطح جدیدی از عکاسی اولترا واید را به نمایش می‌گذارد. نتایج تمامی این صحبت‌ها، به دوربین‌های برآمده‌تری منجر می‌شوند که با برآمدگی 4.17 میلی متری خود، حدود 0.57 میلی متر از دوربین‌های iPhone 13 ضخیم‌تر هستند. اما شاید مدل‌های ارزان‌ترِ این خانواده، از دوربین‌های معمولی و بدون حاشیه بهره ببرند. به علاوه طبق برخی گزارشات، سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 14، حدودا با ابعاد 1/1.3 اینچ معرفی خواهد شد که تراکم پیکسلی را به 1.25 میکرومتر می‌رساند. فراموش نکنید که این پارامتر در آیفون 12 پرو مکس، با عدد 1.7 میکرومتر برابر بود.

آیفون 14 - iPhone 14

همچنین اپل قول داده است تا یک سورپرایز ویژه را هم به دوستداران عکاسی در شب هدیه دهد. در همین راستا فکر می‌کنیم که اپل قصد دارد تا تکنولوژی مالتی پیکسل را  به این دوربین اضافه کند. تکنولوژی مالتی پیکسل با بزرگ‌تر کردن ابعاد پیکسل‌ها، به کاربر اجازه می‌دهد تا در شرایط نور شب، عکس‌های بهتر و واضح‌تری را ثبت کند.

آیفون 14 - iPhone 14

البته باز هم ممکن است که خروجی عکس‌ها این دوربین به مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی، توسط الگوریتم‌های اسکیلینگ به تصاویر 12 مگاپیکسلی تبدیل شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بدون شک قوی‌ترین، واضح‌ترین و کم نویزترین عکس‌های تاریخِ میراث استیو جابز را شاهد خواهیم بود.

ارتباط ماهواره‌ای برای تمامی نسخه‌های آیفون 14

در حالی که در بازار جهانی موبایل، شرکت‌ها سعی می‌کنند تا امکانات ارتباطی مثل 5G یا سیم کارت دیجیتالی را بهبود ببخشند و به محصولات خود بیاورند، اپل تصمیم گرفته است تا در یک اقدام هیجان انگیز، برای اولین بار (به صورت همه گیر) ارتباط ماهواره‌ای را در محصولات خود جای دهد.

حالت ارتباط ماهواره‌ای یا ارتباط ماهواره‌ای با مدار زمین (LEO) به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت عدم پوشش شبکه‌ی موبایل و نداشتن آنتن، همچنان بتوانند تا تماس‌های خود را برقرار یا پیامک ارسال کنند. هرچند که این قابلیت در سری آیفون 13 هم وجود داشت اما تجربه‌ نه چندان رضایت بخش کاربران در استفاده از آن در کنار پوشش محدود، باعث شده تا کوپرتینویی ها فعلا برای اعمال بهبودهای جدید LEO دست نگه دارد. بنابراین منطقی است که این قابلیت را با کیفیت بهتر و پوشش بیشتر، در سری آیفون 14 ببینیم.

صفحه نمایش‌های سامسونگ در قدرتمندترین پرچمدار اپل و حذف شدن ناچ

آیفون 14 - iPhone 14

طبق اخبار منتشر شده از کره و صحبت‌های روس یانگ (Ross Young)، مدیر ارشد شاخه‌ی تولید صفحه نمایش‌های سامسونگ، صفحه نمایش‌های قوی‌ترین پرچمدار بعدی اپل یعنی آیفون 14 پرو مکس، به صورت کامل توسط رقیب قدیمی این شرکت یعنی سامسونگ ساخته خواهد شد. همچنین احتمالا صفحه نمایش‌های با کیفیت LTPO OLED سامسونگ، از اصلی‌ترین گزینه‌های مورد بحث باشند. در ادامه باید اشاره کنیم که شرکت‌های خوش سابقه‌ی BOE و LG، از دیگر شرکای تامین کننده‌ی صفحه نمایشِ باقی اعضای این خانواده هستند.

آیفون 14 - iPhone 14

صفحه نمایش‌های شرکت BOE به صورت دقیق، 20 تا 25 درصد سفارشات Apple را شامل می‌شوند و احتمالا فقط بر روی نسخه معمولی حضور پیدا کنند. شرکت LG هم در سمت دیگر، مسئولیت تامین نمایشگر مدل مکس را به عهده دارد. در هر حال باید قبول کنیم که LG و BOE، توان تامین چنین حجمی از نمایشگرهای LTPO OLED را نداشتند اما این سامسونگ است که در سال‌های قبلی هم قدرت خود را با تامین پنل‌های LTPO آیفون 13 به رخ کشیده بود. به هر حال از این اتفاق تعجب نکنید زیرا زمانی که بحث پول وسط باشد، هر شرکتی بر روی رقابت و کری‌ خوانی‌های قبلی خود، خط می‌کشد.

آیفون 14 - iPhone 14

مسئله بعدی به نرخ نوسازی تصویر مربوط می‌شود. به احتمال بسیار زیاد، تمامی نسخه‌های iPhone 14 از قابلیت نوسازی داینامیک صفحه برخوردار باشند و نرخ 120 هرتز و در خوشبینانه‌ترین حالت، 144 هرتز را هم به کاربران خود هدیه دهند.

آیفون 14 - iPhone 14

در مورد ابعاد صفحه نمایش‌ها که به طور کامل صحبت کردیم. پس به سراغ موضوع ناچ و «ناچِ حفره – کپسول» می‌رویم. کم کم می‌توانیم بگوییم که آیفون 14 و 14 مکس در برابر پرو و پرو مکس، تقریبا یک گوشی دیگر هستند و کاملا تفاوت آن‌ها محسوس خواهد بود. چرا که گفته می‌شود مدل‌های پایین‌تر دوباره با همان ناچ قبلی صفحه نمایش اپل به بازار خواهند آمد اما پرو مکس و پرو، از یک ناچ جدید که به شکل «حفره – کپسول» است بهره می‌برد. همچنین برخی سایت‌ها اعلام کرده‌اند که این پتنت به صورت انحصاری از سمت اپل ثبت شده است و با ناچ‌های کپسولی جدید گوشی‌ها هواوی کاملا متفاوت خواهد بود.

در آخر بیایید و به امکاناتی که در قسمت ناچ خانواده آیفون 13 قرار داده شده نگاهی داشته باشیم.

  • دوربین مادون قرمز
  • سنسور نور (Flood illuminator)
  • سنسور مجاورتی (Proximity sensor)
  • حسگر سنجش میزان نور محیط (Ambient light sensor)
  • اسپیکر
  • میکروفون
  • دوربین سلفی
  • دات پروژکتور

اضافه شدن قابلیت فوکوس اتوماتیک به دوربین سلفی آیفون 14

آیفون 14 - iPhone 14

تقریبا می‌توان گفت که به قسمت‌های سخت افزاری رسیده‌ایم. بنابراین حیف است که به یکی از مهم‌ترین بهبودهای آیفون 14 اشاره نکنیم. هرچند هنوز به صورت قطعی نمی‌دانیم که در این سری، دوباره با یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی رو به رو هستیم یا اپل بالاخره دوربین سلفی را به 16 مگاپیکسل آپدیت می‌کند! اما گفته می‌شود که دیافراگم لنز دوربین سلفی آیفون 14، عریض‌تر شده‌ است. این معیار در iPhone 13 با عدد f/2.2 برابر بود که در نسل بعدی، قرار است به f/1.9 کاهش پیدا کند. چنین تغییری باعث می‌شود تا نور بیشتری به سنسور دوربین برسد و کاربران می‌توانند عکس‌های درخشان‌تری را ثبت کنند. همچنین گشاد شدن دیافراگم لنز، به ثبت بهتر عمق تصاویر و سایه‌ها، کمک فراوانی می‌کند.

اما یکی از نواقصی که همیشه دوربین های سلفی iPhone از آن رنج می‌بردند، عدم وجود فوکوس خودکار مکانیکی بوده است. هرچند که اپل سعی کرده تا این نقص را با تکنیک‌های نرم افزاری از بین ببرد اما چنین چیزی از چشم عکاس‌های حرفه‌ای دور نمی‌ماند. طبق برخی شایعات، اپل در حال توسعه‌ی فوکوس اتوماتیک مکانیکی برای دوربین سلفی آیفون 14 است. همچنین می‌دانیم که تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی آیفون 13 هم از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند پس آیا واقعا فوکوس خودکار برای دوربین سلفی واجب است؟

جواب در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ خیر. چرا که اکثر ما، بیشتر تصاویر سلفی را در یک فاصله مشخص از سوژه که همان فاصله‌ی دست تا صورت است، ثبت می‌کنیم و در این موقعیت، حالت پرتره Apple، یک بک گراند بلور را ایجاد می‌کند که باعث جدا شدن سوژه از باقی کادر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که شاید این قابلیت، فقط برای دوربین سلفی 14 پرو مکس و پرو در نظر گرفته شود؛ چرا که واقعا یک خرج اضافی است!

به هر حال این قابلیت، یک ویژگی پیشرو و انقلابی نیست چرا که چنین چیزی را در گوگل پیکسل 3 مدل 2018 و اخیرا بر روی تمامی اعضای خانواده گلکسی S22 سامسونگ دیده بودیم.

آیفون 14 اولین محصول اپل با قلم هوشمند؟

آیفون 14 - iPhone 14

در سال‌های گذشته، قلم گوشی‌های هوشمند به صورت کاربردی، فقط برای سری نوت سامسونگ تعریف شده بود. با بازنشستگی نوت و تولد گلکسی سری S22 در قامت یک نوت، شاهد اضافه شدن قلم اس‌پن به نسخه‌ی اولترا این خانواده بودیم. بدون شک S Pen در گلکسی S22 اولترا، سرعت بسیار فوق العاده‌ای دارد و کاملا خوش دست است.

به هر حال شایعات مربوط به اضافه شدن قلم لمسی اپل یا همان Apple Pencil به آیفون‌ها، مربوط به امروز و دیروز نیست و به زمان iPhone X مربوط می‌شود. اما از آن جایی که رقیب اصلی اپل برای اولین بار در تاریخ، قلم هوشمند را به بهترین پرچمدار خود اضافه کرده است، انتظار می‌رود که اپل هم نسبت به این حرکت، پاسخ مناسب و درخوری داشته باشد و شاید قلم سفید و زیبای خود را رو کند. البته اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، مطمئنا قلم اپل پنسل، به صورت جدا فروخته خواهد شد!

داستان تکراری کرونا، قرنطینه شهرهای چین، بحران کمبود تراشه و نهایتا تعطیلی خط‌ تولید آیفون

آیفون 14 - iPhone 14

مطمئنا خبر دارید که بسیاری از شهرهای بزرگ چین بر اثر بیماری کرونا، دوباره به حالت قرنطینه برگشته‌اند و این موضوع حتی بر روی خط مونتاژ تسلا در چین هم اثرات مخربی بر جای گذاشته بود. به هر حال شهرهای مهمی که بزرگ‌ترین خط های تولید آیفون در چین را دارند، حداقل به مدت 2 هفته، به شرایط قرنطینه درآمده‌اند و ممکن است که این حالت در بدترین شرایط به 2 ماه هم برسد. در بهترین حالت، اپل باید برنامه‌های خود را برای تاخیر در تولید بیش از 10 میلیون از نسخه‌های مختلف آیفون 14، تغییر دهد. اما آیا هند می‌تواند دست اپل را بگیرد؟

در ماه‌های گذشته، شاهد افتتاح خط مونتاژ گوشی‌های اپل در هند بودیم. همچنین طبق آمار رسمی، فروش محصولات کوپرتینویی ها در هند برای اولین بار در تاریخ، همزمان با معرفی آیفون 13 به صورت واضحی تغییر کرده است. پس احتمال دارد تا Apple، سرمایه گذاری‌های بیشتری را در هند انجام دهد و حتی در سال‌های آینده به صورت کاملا محسوس، نیاز خود را از بازار چین قطع کند.

بازگشت تاچ آیدی در قالب سنسور زیر نمایشگر

آیفون 14 - iPhone 14

تقریبا چند سالی می‌شود که شرکت اپل، ریسک حذف سنسور اثر انگشت را به جان خریده است و با جایگزینی قابلیت فیس آیدی، سعی کرده تا تماس دست با گوشی را به کمترین میزان برساند. همچنین پیشرفت‌های عظیم اپل در زمینه ارتقا فیس آیدی، باعث شده تا کمتر کسی به یاد تاچ آیدی بیفتد. اما در اقدامی عجیب می‌بینیم که تمام گوشی سازان مطرح جهان، هنوز سنسور اثر انگشت را در محصولات خود استفاده می‌کنند. حال این سنسور می‌تواند در کنار قاب باشد یا زیر صفحه نمایش.

تنظیم فیس آیدی برای هماهنگی با ماسک و عینک

به هر حال باید بگوییم که تاچ آیدی احتمالا جایی در آیفون 14 نخواهد داشت؛ آن هم به دو دلیل اساسی! یک اینکه اپل هیچ وقت به زمان قبل برنمی‌گردد و همیشه به جلو نگاه می‌کند و دو اینکه سرعت باز شدن گوشی توسط فیس آیدی و اضافه شدن قابلیت‌های جدید مثل تشخیص چهره از زیر عینک و ماسک، تقریبا تمامی موانع قبلی و نواقص فیس آیدی را بر طرف کرده‌اند.

البته فیس آیدی اپل هنوز یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که شاید فرد متجاوزگری، قصد داشته باشد تا گوشی شما را از طریق فیس آیدی باز کند؛ آن هم به زور! بنابراین اپل قول داده است تا به زودی، قابلیت تشخیص حالت چهره را به فیس آیدی اضافه کند. با اضافه شدن این فیچر، در زمان‌هایی که شما در حالت ترس یا اضطراب شدید هستید، احتمالا فیس آیدی غیر فعال شود و شما را مجبور کند تا با پین کد خود، iPhone را باز کنید. بد نیست بدانید که اولین بار، هواوی بود که چنین طرح خلاقانه‌ای را رو کرد و شاید این جزو معدود دفعات تاریخ باشد که آمریکایی‌ها از روی چینی‌ها کپی می‌کنند!

زمان عرضه و رونمایی از آیفون 14

آیفون 14 - iPhone 14

واقعا نمی‌توان برای این سوال، به یک جواب درست رسید. چرا که اعمال قرنطینه در چین و بازگشت به شرایط همه گیری بیماری کرونا، احتمالا بر روی بسیاری از موارد تاثیر خواهد گذاشت.

اما بیایید و تاثیرگذاریِ این شرایط را در کمترین میزان خود در نظر بگیریم. در این حالت باید در اوایل مهر ماه امسال (سپتامبر) منتظر معرفی پرچمداران بعدی اپل باشیم و از آن جایی که بین مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید و عرضه آن‌ها به بازار، اختلاف زمانی زیادی وجود ندارد، احتمالا در فاصله زمانی مهر تا آبان امسال، می‌توانید اعضای آیفون 14 را در فروشگاه‌های موبایل ببینید.

قیمت آیفون 14

آیفون 14 - iPhone 14

هنوز قیمت رسمی آیفون 14 پرو مکس، پرو و نسخه معمولی آن اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که قیمت تمام شده‌ی تمامی اعضای این خانواده نسبت به آیفون 13، کاهش محسوسی را تجربه کند.

در همین راستا یکی از منابع نزدیک به اپل، قیمت آیفون 14 مکس که نسخه‌ی متوسط این خانواده محسوب می‌شود را زیر 900 دلار اعلام کرده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خیلی عالی . بفرمایید آیفون 14 پرومکس قسطی دارید با تشکر . ممنون میشم

  2. خیلی عالی . بفرمایید آیفون 14 پرومکس قسطی دارید با تشکر