نیمه پنهان ماه

چین یک کاوشگر رباتیک جدید به نیمه پنهان ماه ارسال می‌کند

معاون سازمان ملی فضایی چین گفت این کشور قصد دارد یک کاوشگر رباتیک جدید را برای جمع‌آوری غبار و سنگ به نیمه پنهان ماه ارسال کند.

وو یانهوا (Wu Yanhua)، معاون سازمان ملی فضایی چین گفت این کشور پروژه ارسال یک کاوشگر رباتیک جدید به سمت پنهان ماه را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند برای نخستین بار غبار و سنگ نیمه تاریک ماه را به زمین بیاورد. گفتنی است تا به امروز کشورهای آمریکا، روسیه و چین توانستند فقط از قسمت روشن ماه نمونه‌هایی را به زمین منتقل کنند و تاکنون هیچ کشوری موفق به جمع‌آوری نمونه‌ای از نیمه پنهان ماه نشده است.

چین به دنبال جمع‌آوری نمونه از نیمه پنهان ماه

معاون سازمان ملی فضایی چین در ادامه گفته‌های خود بیان کرد محققان چینی از این سازمان خواستند تا به کمک ماموریت چانگ ای-6 یک کاوشگر رباتیک جدید را به نیمه پنهان ماه بفرستیم تا بتوان به کمک آن برای نخستین بار نمونه‌هایی را از این بخش ماه به زمین منتقل کرد.

وو یانهوا افزود این پروژه از لحاظ علمی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که دانشمندان به کمک آن می‌توانند مطالعات بهتری را در خصوص سرگذشت نیمه پنهان ماه انجام داده و بیش از پیش این قمر را درک کنند. همچنین به کمک این نمونه‌ها می‌توان فرضیه غیر فعال شدن آتشفشان‌های نیمه پنهان ماه در حدود 4 میلیارد سال قبل را به تایید رساند.

نیمه پنهان ماه

معاون سازمان ملی فضایی چین در ادامه عنوان کرد برای انجام این پروژه به انتقال سیگنال میان نیمه پنهان ماه و کنترلگرهای زمینی احتیاج داریم. هرچند هم‌اکنون ماهواره بازپخش Queqiao در مدار ماه برای انتقال سیگنال‌ها میان مرکز کنترل و فرودگر چانگ ای 4 و مریخ نورد یوتو 2 در حال فعالیت است، اما این ماهواره قادر به پشتیبانی مناسب از ماموریت چانگ ای 6 نخواهد بود. از این رو بررسی امکان ایجاد بازپخش سیگنال و شبکه ناوبری در ماه در حال بررسی است.

گفتنی است چین از سال ۲۰۰۴ برنامه کاوش ماه خود را شروع کرد و از سال 2007 تا به امروز توانست 5 کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کند. همچنین این کشور در ژانویه ۲۰۱۹ چهارمین کاوشگر چانگ ای 4 را به سمت تاریک ماه فرستاد و توانست به عنوان نخستین فضاپیما این بخش از ماه را کاوش کند. همچنین سطح‌نورد یوتو 2 چین نیز هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ روز در نیمه تاریک و پنهان ماه در حال کاوش است.

کاوشگر چانگ ای 5 چین نیز در ۲۳ نوامبر سال 2022 به ماه فرستاد شده تا بتواند از سطح ماه نمونه‌هایی شامل خاک و سنگ را به زمین منتقل کند. سرانجام این کاوشگر در تاریخ ۱۷ دسامبر 2020 با ۱۷۳۱ گرم نمونه شامل سنگ و خاک ماه به زمین برگشت. چین با این ماموریت به سومین کشوری تبدیل شد که توانست پس از آمریکا و شوروی سابق از سطح ماه نمونه‌هایی را به زمین بیاورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*