دوربین آیفون 14 پرو

دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو بهترین ویژگی دوربین گلکسی اس 22 اولترا را ندارد؛ اما چرا؟

با اینکه دوربین اصلی آیفون 14 پرو احتمالا 48 مگاپیکسلی خواهد بود، اما نداشتن یک ویژگی کلیدی آن را از رقبایی مثل گلکسی اس 22 یا پیکسل 6 پرو عقب خواهد انداخت.

در فاصله حدود شش ماه مانده تا رونمایی از آیفون 14، اپل به شدت مشغول کار روی این گوشی است. برای عقب نماندن از رقبای قدرتمند اندرویدی، کوپرتینویی ‌ها احتمالا امسال هم برنامه ویژه‌ای برای دوربین نسخه‌های پرو و پرو مکس نسل جدید پرچمدارانشان خواهند داشت.

سال گذشته اپل تمرکز خود را بر روی دوربین آیفون 13 و عمر باتری آیفون 13 پرو مکس معطوف کرد. در عین حال سال 2022 قطعا سال بسیار مهمی برای این کمپانی خواهد بود. با گجت نیوز همراه باشید تا دلیل این اهمیت را برایتان شرح دهیم.

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی فقط در نسخه پرو و پرو مکس آیفون 14

شاید افزایش رزولوشن دوربین برای گوشی‌های اندرویدی چندان مساله مهمی نباشد؛ اما علاقمندان به محصولات اپل مدت‌هاست که در انتظار ارتقای رزولوشن دوربین آیفون هستند.

بر اساس اطلاعات موجود از نسل بعدی آیفون، اپل سرانجام پس از 7 سال، رزولوشن دوربین اصلی iPhone 14 Pro را ارتقا خواهد داد. این اتفاق آخرین بار در سال 2015 اتفاق افتاد و در آیفون 6S شاهد افزایش رزولوشن دوربین از 8 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل بودیم تا این گوشی قادر به ضبط ویدیوهای 4K باشد.

دوربین آیفون 14 پرو

به نظر می‌رسد این اتفاق مجددا در سال 2022 هم تکرار خواهد شد و اپل در نسخه‌های Pro و Pro Max از گوشی‌های هوشمند خود از دوربین 48 مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد. بدین ترتیب نه تنها این گوشی‌ها قادر به ضبط ویدیوهای 8K خواهند شد، بلکه از تکنولوژی ادغام تصاویر نیز بهره‌مند شده و محتوایی را تولید خواهند کرد که احتمالا توسط هدست‌های واقعیت مجازی اپل قابل مشاهده خواهند بود.

البته افزوده شدن این دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حواشی مخصوص به خود را نیز خواهد داشت که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

لنز زوم پریسکوپی؛ کلید درخشش دوربین S22 اولترا و پیکسل 6 پرو

نکته ناامیدکننده در خصوص دوربین آیفون 14 پرو و پرو مکس نبود لنز بزرگنمایی پریسکوپ در این محصولات است!

بد نیست بدانید که دوربین‌های پریسکوپ برای نخستین بار در سال 2019 توسط گوشی هواوی P30 به بازار گوشی‌های هوشمند معرفی شدند. پس از معرفی این دوربین‌ها بود که نبردی دنباله‌دار بین کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی برای ارائه بیشترین میزان بزرگنمایی آغاز شد. بر این اساس عباراتی چون بزرگنمایی نوری ۱۰ برابری، بزرگنمایی هیبریدی، بزرگنمایی SuperRes و مشابه آن‌ها متولد شدند.

لنز زوم پریسکوپ

تصاویر زوم گرفته شده با دوربین پریسکوپ پیکسل 6 پرو

در میان پرچمداران اندرویدی گلکسی S22 اولترا با ارائه دوربین‌هایی با بزرگنمایی سه و ده برابری توانست بهترین عملکرد را در بزرگنمایی سوژه‌های دور ارائه دهد. در عین حال پیکسل 6 پرو هم در این زمینه عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت. این گوشی از یک دوربین 48 مگاپیکسلی پریسکوپ بهره می‌برد که از بزرگ‌ترین حسگر به کار رفته در یک گوشی هوشمند استفاده می‌کند.

آیفون 14 پرو و پرو مکس فاقد لنز پریسکوپی خواهند بود!

دوربین آیفون 14 پرو

با وجود اینکه در ظاهر هیچ دلیلی برای عدم استفاده از دوربین‌های پریسکوپ مشابه با پیکسل 6 پرو در آیفون 14 پرو و پرو مکس وجود ندارد، به نظر می‌رسد این دوربین‌ها در آیفون‌های امسال حضور نخواهند داشت.

استفاده از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی که از لنز پریسکوپ برای بزرگنمایی سوژه‌های دور استفاده کند می‌تواند خبری فوق‌العاده برای علاقمندان به iPhone 14 باشد و آن را بالاتر از رقبایی چون Pixel 6 Pro و گلکسی اس 22 اولترا قرار دهد. به خصوص با در نظر گرفتن این نکته که آیفون با اختلاف در بخش ضبط ویدیو جلوتر از رقبای خود است.

با این حال اگر اپل آیفون 14 خود را به چنین دوربین‌های فوق‌العاده‌ای مجهز کند احتمالا دست خود را برای رونمایی از نسل بعدی این خانواده، آیفون 15 پرو و پرو مکس، در سال 2023 کاملا خالی خواهد کرد! این قضیه چیزی است که کمپانی کوپرتینویی بیش از هرچیز مورد توجه قرار می‌دهد.

این امر یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث حذف پسوند S از نامگذاری آیفون‌ها شد. چراکه پیشرفت‌های سالانه بزرگ گوشی‌های اندرویدی فشار را بر روی اپل افزایش می‌داد تا هر ساله گوشی‌های خود را با بهبودهای سخت افزاری بزرگتری روانه بازار کند.

بر این اساس می‌توان حدس زد که اپل لنزهای زوم پریسکوپ را برای iPhone 15 نگه داشته است. به بیان دیگر احتمالا در آیفون‌های سال 2023 شاهد استفاده از چهار دوربین در پشت خواهیم بود که یکی از آن‌ها به حسگر پریسکوپ اختصاص خواهد داشت.

آیا سری iPhone 14 Pro بدون لنز پریسکوپ ارزش خرید دارند؟

iPhone 14 Pro

حتی اگر اپل آیفون‌های امسال خود را بدون لنزهای پریسکوپ روانه بازار کند، این محصولات همچنان ارزش خرید بالایی خواهند داشت.

در وهله اول اپل در آیفون‌های امسال برای نخستین بار ظاهر قسمت جلو که از آیفون 10 تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده بود را تغییر خواهد داد. در این گوشی‌ها به جای یک ناچ بزرگ شاهد استفاده از دو حفره کنار یکدیگر خواهیم بود. ممکن است این قابلیت در ظاهر چندان انقلابی نباشد، اما بدون شک این حفره‌ها در مقایسه با ناچ آیفون‌های کنونی با استقبال بسیار بیشتری مواجه شده و می‌توانند به زبان طراحی نسل‌های بعدی آیفون تبدیل شوند!

همچنین به گزارش تحلیلگر معروف و مورد اعتماد، مینگ چی کو، کمپانی کوپرتینویی برای نخستین بار پس از آیفون 11، دوربین سلفی این خانواده را هم ارتقا خواهد داد. ارتقای این دوربین هم امری ضروری به شمار می‌رود؛ چراکه دوربین 12 مگاپیکسلی سلفی آیفون 13 در برابر رقبای قدری چون گلکسی اس 21 اولترا یا اس 22 اولترا حرف چندانی برای گفتن ندارد.

علاوه بر این، آیفون‌های اپل همچنان بهترین گوشی‌های بازار برای ضبط ویدیو به شمار می‌روند و عملکردشان در ثبت تصاویر پرتره و عکسبرداری در نور کم نیز کم‌نظیر و مثال‌زدنی است. به بیان دیگر، دوربین آیفون های اپل، مطمئن‌ترین عملکرد را در میان تمامی محصولات بازار در اختیار دارند.

البته شکی نیست که کاربری لنزهای زوم پریسکوپ بسیار کلیدی و تاثیرگذار بوده و اصلا قابل قیاس با دوربین‌های بی‌هدف تشخیص عمق یا دوربین‌های ماکرو نیست. بنابراین شاید نبود لنزهای زوم به تنهایی باعث شود که بسیاری کاربران علاقمند به عکاسی و تصویربرداری قید خرید آیفون 14 را بزنند و منتظر نسخه بعدی آن بمانند.

شما در خصوص آیفون 14 چه فکری می‌کنید؟ آیا نبود لنز پریسکوپ شما را از خرید این گوشی منصرف خواهد کرد یا قابلیت‌های سرآمدی چون عمر باتری کم‌نظیر و عملکرد فوق‌العاده در ضبط ویدیو را برای خرید آن کافی می‌دانید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*