کابین بی ام و سری 7 جدید

بی ام و سری 7 جدید، یک سینمای متحرک و لوکس + ویدیو

بی ام و سری 7 جدید، یک سدان جذاب و لاکچری آلمانی است که می‌تواند یک سینمای متحرک 8K هم باشد. اما نمایشگر BMW سری 7 مدل 2023، دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟

سدان هیبرید لاکچری BMW سری هفت مدل 2023 و خودرو تماما برقی i7، این روزها به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده‌اند. موتورهای الکتریکی 600 اسب بخاری به همراه چهره‌ی کاملا انقلابی و متفاوت، بی ام و سری 7 جدید را تقریبا بی نقص کرده است. هرچند که ما موتورهای الکتریکی قوی‌تری را هم دیده‌ایم! پس بی ام و سری 7 مدل 2023 دقیقا در کدام ویژگی خود می‌تواند بدون رقیب باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

فهرست مطالب:

جشنواره نمایشگرهای لمسی در کابین بی ام و سری 7 جدید

کابین بی ام و سری 7 جدید

نمایشگرهای ردیف عقب در خودروها، تقریبا عمر 30 ساله دارند. بله! اوایل دهه 90 میلادی بود که صفحه نمایش‌های دیجیتال، به پشت صندلی خودروها آمدند. ما معمولا آن‌ها را بر روی قسمت «سریِ صندلی‌ جلو» دیده‌ایم اما BMW قصد دارد تا با شاهکار خود، مغز همه‌ی خریداران را منفجر کند! شاهکاری که از سقف خودرو پایین می‌آید.

کابین بی ام و سری 7 جدید

در ردیف عقب BMW سری 7 مدل 2023، دقیقا سه نمایشگر دیجیتال را می‌بینیم. دو عدد نمایشگر دیجیتال 5.5 اینچی بر روی درب‌های ردیف عقب خودرو نصب شده‌اند که می‌توانند کنترل صندلی‌ها، تنظیم سیستم مولتی مدیا، کنترل سیستم تهویه هوا و …. را به عهده بگیرند. این ایده شاید کمی جسورانه به نظر برسد و از آن‌ جایی که فروش این خودرو هنوز شروع نشده، در مورد کارایی آن‌ها هیچ اطلاعاتی نداریم. اما تجربیات نشان می‌دهد که جایگزینی دکمه‌های پراستفاده با نمایشگرهای دیجیتال، غالبا به شکست منجر می‌شود. پس از این قسمت عبور می‌کنیم تا به مهم ترین نمایشگرِ کابین این سدان لوکس آلمانی برسیم.

صفحه نمایش سقفی «تئاتر اسکرین»؛ عجیب‌ترین نمایشگر مولتی مدیا در جهان

کابین بی ام و سری 7 جدید

در ابتدا اجازه دهید تا با ویدیو معرفی «تئاتر اسکرین» بی ام و همراه شویم تا این صفحه نمایش پیشرفته را بهتر درک کنیم.

بر روی سقف این خودرو، می‌توانید یک نمایشگر 31.3 اینچی 8K را ببینید که از نسبت‌های تصویر 16:9، 21:19 و 32:9 پشتیبانی می‌کند. آیا می‌خواهید که در زمان رسیدن به محل کار خود، یکی از برنامه‌های سرویس‌های استریم مثل HBO Max، آمازون یا نتفلیکس را تماشا کنید؟ مودم 5G اینجاست تا ویدیوهای آنلاین با کیفیت 4K UHD را به شما هدیه دهد. همچنین می‌توانید استریم توییچ، یوتیوب یا هر سرویس دیگری که به اینترنت متصل باشد را هم داشته باشید. این موضوع در کنار قابلیت استریم موزیک، بازی‌های ویدیویی و تکنولوژی استفاده از دو هدفون بلوتوثی آن هم به صورت همزمان، تمام چیزی است که می‌تواند ردیف عقب خودرو را به یک سینمای 8K متحرک تبدیل کند.

کابین بی ام و سری 7 جدید

اما همه چیز تمام نشده است! این صفحه نمایش 31.3 اینچی، به صورت تمام لمسی طراحی شده و تنظیم آن هم فقط به وسیله موتورهای الکتریکی سقفی انجام می‌شود. بنابراین برای داشتن نمایی بهتر، حتی لازم نیست تا از سر جای خود بلند شوید. همچنین برای کنترل راحت‌تر، می‌توانید از تکنولوژی کنترل سیستم به وسیله‌ی فرامین صوتی هم استفاده کنید. البته نباید از نمایشگرهای دیجیتال 5.5 اینچی نصب شده بر روی درب‌ها هم غافل شد. چرا که آن‌ها هم می‌توانند کنترل سینمای سقفی ما را در دست بگیرند.

کابین بی ام و سری 7 جدید

اما هر چقدر هم که همه چیز خوب باشد، نور محیط و به خصوص بازتاب نور از شیشه عقب خودرو بر روی صفحه نمایش، می‌تواند همه چیز را خراب کند. پس طراحان BMW دست به کار می‌شوند. گفته بودیم که این نمایشگر، دقیقا در داخل سقف خودرو قرار دارد و برای استفاده از آن، باید صفحه نمایش را فعال کنید تا پایین بیاید. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، پرده عقبی خودرو و پرده‌ی پنجره‌های ردیف عقب، باز می‌شوند تا کمترین میزان از نور ممکن، به داخل اتاق خودرو وارد شود. همچنین نورپردازی اختصاصی بی ام و هم کمک می‌کند تا یک فضای کامل سینمایی و خاص در داخل کابین جاری شود. به هر حال BMW تصمیم گرفته است تا این نمایشگر را به صورت آپشنال به مشتریان معرفی کند. به همین منظور برای داشتن آن، باید چیزی حدود 5 هزار دلار هزینه کنید. اما مطمئن باشید زمانی که در یک سفر درون شهری کسل کننده قرار می‌گیرید، متوجه اختلاف 5 هزار دلاری خواهید شد.

سیستم صوتی با 36 اسپیکر 4D برای کابین بی ام و سری 7 جدید

کابین بی ام و سری 7 جدید

اما صدا چطور؟ باید باور کنید که سیستم صوتی بی ام و سری 7 جدید و i7 نسبت به سیستم صوتی پیشرفته‌ترین سینماهای جهان، هیچ کمبودی ندارد! تمامی نسخه‌های استاندارد، با 18 اسپیکر 655 واتیِ ساخت «باورز اند ویلکینز» (Bowers & Wilkins) به بازار می‌آیند که مستقیما زیر نظر هانس زیمر، موزیسین بزرگ آلمانی، طراحی شده‌اند. اگر این اعداد شما را راضی نمی‌کنند، می‌توانید به سراغ نسخه‌ قوی‌تر بروید. جایی که 36 اسپیکر با توان 1965 وات، یک سیستم صوتی 4D را خلق می‌کنند. 4 عدد از این اسپیکرها، در سقف خودرو تعبیه شده‌اند و زمانی که به قسمت «استراحتگاه سری صندلی» می‌رویم، می‌توانیم 2 عدد دیگر از آن‌ها را در هر صندلی ببینیم. پس تا اینجای کار، با ۱۲ عدد از اسپیکرهای کابین آشنا شدیم.

اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود. در داخل تمامی صندلی‌های خودرو، موتورهای ویبره‌ای کوچکی قرار دارند که به نوعی می‌توانند قابلیت «هپتیک فیدبک» را به ارمغان بیاورند. چنین قابلیتی می‌تواند با توجه به صداهای منتشر شده از سیستم صوتی، لرزش‌های خفیف و کوچکی را ایجاد کند؛ باور کردنی نیست ولی واقعا با یک سینمای چهار بعدی طرف هستیم!

کابین بی ام و سری 7 جدید

البته بازهم قابلیت‌های سیستم صوتی ادامه پیدا می‌کنند. به یاد داشته باشید که در بی ام و سری 7 جدید، با یک خودرو هیبرید طرف هستیم که اولین سری 7 هیبرید هم محسوب می‌شود. همچنین می‌دانیم که i7 هم یک سدان تماما برقی است. پس صدای پیشرانه‌های V12 قدیمی بی ام و که بر روی سری هفت‌هایی مثل 740i نصب شده بودند کجا می‌رود؟ BMW این مشکل را به روش خود حل می‌کند و آن هم چیزی نیست جز «تولید صدا و لرزش مصنوعی توسط سیستم صوتی»!

کابین بی ام و سری 7 جدید

اما زمانی که به نمایشگر 31.3 اینچی 8K نیاز نداریم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ از آن جایی که سقف خودرو به صورت تماما پانارومیک طراحی شده، نمایشگر بسته‌ی ما شبیه به یک خط مرزی بین ردیف جلو و عقب خودرو است. بنابراین کسانی که سقف شیشه‌ای کامل را ترجیح می‌دهند، شاید دوست نداشته باشند که یک وسیله‌ی اضافی را روی سقف خودرو لاکچری خود حمل کنند. به خصوص که سقف بی ام و سری 7 جدید، از طراحی «Panoramic Sky Lounge» بهره می‌برد. این طراحی می‌تواند سیستم نورپردازی خودرو را با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف، تغییر دهد و تقریبا با آسمان یکی شود.

کابین بی ام و سری 7 جدید

البته که قابلیت‌های سیستم نورپردازی کابین BMW سری هفت مدل 2023، به همین موضوع ختم نمی‌شود. مالکین خودرو می‌توانند چندین حالت نورپردازی مختلف را بر روی پروفایل‌های خود تنظیم کنند. همچنین ال ای دی‌های کابین در زمان ورود به خودرو، حالت‌های خوشامد گویی زیبایی را خلق می‌کنند. یکی دیگر ویژگی‌های نورپردازی کابین، به حالت رانندگی اسپرت مربوط می‌شود. بنابراین زمانی که راننده، خودرو را در حالت اسپرت قرار می‌دهد، یک فضای کاملا تهاجمی در کابین بی ام و سری هفت مدل ۲۰۲۳ شکل می‌گیرد. پس به نظر می‌رسد که BMW باید بر روی حفظ آرامش رانندگان، تمرکز بیشتری داشته باشد.

پکیج «Executive Lounge» و حس بینهایتی از راحتی

کابین بی ام و سری 7 جدید

از آن جایی که اکثر مالکین این خودرو با راننده شخصی خود رفت و آمد می‌کنند، پس اجازه دهید تا به ردیف عقب آن، نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. به این منظور باید از صفحه نمایش‌های دیجیتال فاصله بگیریم چرا که ثروتمندان، معمولا فقط به راحتی کابین اهمیت می‌دهند. به همین خاطر شرکت BMW، یک پکیج جدا با نام «Executive Lounge» را ارائه کرده است. ویژگی‌های این پکیج شامل موارد زیر است:

  • ماساژور 10 نقطه‌ای
  • قابلیت تنظیم صندلی‌ها با زاویه 45 درجه
  • بالکشت‌های گردنی با قابلیت گرم کن
  • استراحتگاه دست با قابلیت گرم کن
  • میز تاشو در پشت صندلی جلو

نهایتا به روکش‌های چرمی می‌رسیم که با ترکیب‌های خارق العاده‌ای از چرم، روکش‌های پشمی و پارچه ترمه، یک فضای به شدت لوکس را خلق کرده‌اند. اگر بخواهیم ردیف عقب این خودرو را در یک کلمه خلاصه کنیم، مطمئنا چیزی به جز «راحت بودن» سزوار آن نخواهد بود.

همچین این نکته را در نظر بگیرید که شرکت BMW به بازار خودرو چین، نگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه تقریبا تمامی ثروتمندان چینی، با راننده شخصی خود به سر کار می‌روند، می‌توان حدس زد که این پکیج در بازار خودرو چشم بادامی‌ها، از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

در پایان می‌توانیم بگوییم که هرچند بی ام سری 7 جدید در نسخه پایه، با برچسب قیمت 95 هزار دلار روانه بازار خواهد شد اما شک نکنید که امکانات کابین این خودرو، مخصوصا در ردیف عقب، دست کمی از بنتلی‌ها و رولزرویس‌های چند صد هزار دلاری ندارد. مخصوصا آپشن «صفحه نمایش 8K تئاتری» که در نوع خود، واقعا بی‌رقیب است.