ممنوعیت واردات گوشی لوکس

تاکید مجلس بر ممنوعیت واردات گوشی لوکس

رئیس کمیسیون اصل نود تأکید زیادی بر ممنوعیت واردات گوشی لوکس دارد و معتقد است باید علاوه بر برند آیفون، ورود سایر گوشی‌های لوکس هم ممنوع شود.

به نظر می‌رسد علاوه بر ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل مانند آیفون، حالا رئیس کمیسیون اصل نود مجلس و برخی دیگر معتقدند که باید جلوی واردات تمامی مدل‌های گران قیمت و لوکس گوشی های موبایل به کشور گرفته شود.

به گفته رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، کشور هم‌اکنون درگیر جنگ اقتصادی است. به گفته وی، در شرایط کنونی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و منابع ارزی محدودی در اختیارمان است نباید کالاهای تجملی و لوکس را وارد کشور کنیم، زیرا در اولویت برنامه‌های دولت نیستند. در مقابل گفته‌های رئیس کمیسیون نود مجلس، انجمن واردکنندگان موبایل بیانیه‌ای منتشر کرده و عبارت گوشی های لوکس را بی‌معنا خوانده است.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس مشمول تمام برندها

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

بر اساس بیانیه انجمن مذکور، هرگونه ممنوعیت در زمینه واردات منجر به فساد و انحصار خواهد شد. از طرف دیگر انجمن واردکنندگان موایل، تبلت و لوازم جانبی وعده داده به زودی گوشی های پرچمدار و گران قیمت را بدون این که نیازی به تأمین ارز باشد، وارد بازار خواهد کرد.

از هفته گذشته اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون در فضای مجازی دست به دست می‌شد و موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشت. کاربران بسیاری این اقدام را محکوم کردند و در رابطه با آن انتقادات فراوانی به کمیسیون اصل نود شد. از طرف دیگر انجمن واردکنندگان موبایل با بیانیه‌ای که ذکر کردیم وعده داده است به زودی مشکل عرضه پرچمداران را حل خواهد کرد.

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در همین راستا اعلام کرده که منظور از ممنوعیت واردات گوشی های لوکس صرفا شامل یک برند خاص نمی‌شود و تمامی گوشی‌ها و کالاهای لوکس را در بر می‌گیرد. وی در ادامه می‌افزاید:

موضوع ممانعت از اختصاص ارز نیمایی به کالا و گوشی های لوکس، مختص یک نشان خاص نیست؛ بلکه در هر شرکتی می‌تواند بخشی از محصولات لوکس و بخشی غیر لوکس باشد که می‌بایست مصادیق آن توسط دولت با معیارهای دقیق تعیین شود.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

به گفته شجاعی، حدود 4 درصد از بازار گوشی های هوشمند مختص این دسته از کالاهای لوکس است و این در حالی است که برای این عدد کم، 25 درصد ارز تخصیص داده شده مصرف می‌شود. تحلیل او این است که اختصاص ارز نیمایی به گوشی‌هایی که مورد استفاده 4 درصد از اعضای جامعه است ضرورتی ندارد و در این زمینه دولت باید تصمیم‌گیری کند. وی در ادامه توضیح می‌دهد که ضرورت ورود این‌گونه کالاها حتی با ارز غیر دولتی باید بررسی شود.

هدف این نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اصل نود از گوشی‌های 4 درصدی و لوکس همان پرچمداران برند اپل، سامسونگ و شیائومی است. بنابراین باید منتظر ممنوعیت این سری از گوشی های هوشمند به کشور باشیم. عقیده شجاعی این است که اصلا در شرایط بحرانی کشور که درگیر جنگ اقتصادی هستیم، نیازی به واردات گوشی های لوکس آن هم با ارز دولتی نیست. رهبر انقلاب نیز در همین راستا فرموده است:

سال گذشته حدود سه میلیارد دلار برای دارو اختصاص دادیم. در حالی که تنها برای واردات گوشی های لوکس نزدیک یک میلیارد دلار ارز نیمایی مصرف شده و حتما ارزپاشی برای کالاهای لوکس به نفع کشور نیست در این جهت وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون دعوت شد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که در مقطع کنونی نباید یارانه‌ای از جیب مردم بابت خرید و واردات کالاهای لوکس و تجملی شود، چرا که این موضوع اصلا به صلاح و منفعت عمومی نیست.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

ممنوعیت واردات موبایل فسادزا است!

از چند روز پیش که خبر ممنوعیت واردات برخی از گوشی های پرچمدار مخصوصا اپل منتشر شده، بازار گوشی های هوشمند دچار التهاب شده و قیمت برخی از مدل‌های آیفون نیز تا 5 میلیون تومان هم افزایش یافته است. در پی شدیدتر شدن زمزمه‌ها و انتقادات به این اقدام دولت، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به منظور شفاف‌سازی هر چه بیشتر، با انتشار بیانیه‌ای موضع خود را در قبال این تصمیم مجلس اعلام کرد:

در مورد خبر ممنوعیت واردات آیفون که این روزها مصرف‌کننده را نگران و بازار را ملتهب کرده است باید اعلام کنیم این بحث سال‌هاست که مطرح می‌شود و اهداف مختلفی از مطرح شدن این ممنوعیت دنبال می‌شود. با این وجود ذی‌نفعان دولتی همواره در حال تبیین راه‌حل‌های جایگزین برای این نوع طرح‌های پیشنهادی بوده و هستند. ما نیز به عنوان انجمنی تخصصی همواره آمادگی خود را برای همکاری و ارائه تجربیات در جهت یافتن روش‌های جایگزین به جای ممنوعیت به تصمیم‌سازان اعلام کرده‌ایم. اما تاکنون هیچ مشورت و گفتگویی در خصوص طرح ممنوعیت آیفون با این انجمن صورت نگرفته است.

این انجمن نگرانی‌های خود را بابت ممنوعیت واردات گوشی های پرچمدار اعلام کرده و به حمایت از زنجیره ارزشمند تأمین پرداخته است. به اعتقاد انجمن واردکنندگان موبایل، بعد از هر ممنوعیتی نوعی فساد و انحصار خوابیده است و این شرایط در بازار خودرو نیز رخ داده است. به نظر این انجمن تنها راه حل مواجهه با این چالش، توسعه اقتصاد آزاد است. آنها در این بیانیه ادامه دادند:

همچنین طرح ممنوعیت واردات آیفون به 5 هزار واحد صنفی که تنها در زمینه عرضه و خدمات محصولات آیفون فعالیت می‌کنند لطمات جبران‌ناپذیر خواهد زد. چرا که هر یک از این واحدهای صنفی به طور متوسط 4 اشتغال مستقیم و 40 اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌اند و قطع کردن زنجیره تامین منجر به تعطیلی و بیکاری گسترده در این واحدهای صنفی خواهد شد. لذا مطرح کردن این دست ممنوعیت‌ها حتی اگر اجرایی نشود نیز التهابی جدی در این شبکه به وجود خواهد آورد.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه بیانیه نوشت هم‌اکنون در حوزه واردات گوشی موبایل حدود 200 شرکت فعال هستند و مشغول به فعالیت‌اند. بخشی از این شرکت‌ها واردات خود را معطوف به محصولات اپل کرده‌اند و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیز ترتیب داده‌اند. از طرفی آنها در حال ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود هستند.

گوشی لوکس معنی ندارد!

بر اساس آنچه انجمن مذکور توضیح داده است، این که مجلس و آقای شجاعی عبارت لوکس را در مورد گوشی های آیفون به کار می‌برد، صرفا به علت قیمت بالای 600 دلاری آنهاست، وگرنه در حوزه تکنولوژی چیزی به عنوان لوکس و غیر لوکس نداریم. در بخش دیگری از بیانیه آمده است:

مدل‌های متنوعی از دیگر برندها در این رده قیمتی وجود دارند و آیفون در این رده قیمتی تنها نیست. دسته‌بندی موبایل‌ها فارغ از قیمت‌شان بر اساس امکانات و ویژگی‌های کاربردی‌شان است. به این ترتیب که موبایل‌هایی با امکاناتی برتر در رده پرچمداران قرار می‌گیرند که اتفاقا قیمتی بیشتر از 600 دلار دارند. به عنوان مثال سری Z، S و نوت سامسونگ یا محصول جدید هواوی یعنی P40 جزو سری موبایل های پرچمدار محسوب می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید گوشی های موبایل را به علت اشغال کردن فضای کم می‌توان از طریق مسافران خارجی وارد کشور کرد. به عقیده این انجمن در صورتی که واردات گوشی‌های بالای 600 دلار ممنوع اعلام شود، نه تنها قیمت‌های بازار به صورت کاذب رشد زیادی خواهد داشت بلکه زمینه برای واردات مسافری از طریق قاچاق فراهم خواهد شد و سودجویان از این طریق پول‌های کلانی به جیب می‌زنند.

به طور کلی این انجمن مطرح شدن مباحثی همچون ممنوعیت واردات موبایل که حالا تبدیل به یک کالای ضروری شده و در زندگی روزمره مردم تأثیر جدی می‌گذارد را مغایر با اصول اقتصاد تجارت آزاد می‌داند و معتقد است که تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها باید حول محور روان‌سازی برطرف کردن موانع اقتصادی باشد.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

مشکل تأمین ارز گوشی‌های گران قیمت به زودی حل می‌شود

به گفته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، تا به امروز از سوی هیچ مرجع و ارگانی در خصوص واردات و ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون یا کالاهای بالای 600 دلار با این انجمن مشورتی صورت نگرفته است. طبق آنچه این انجمن می‌گوید تنها ممنوعیتی که هم‌اکنون وجود دارد، مسئله تأمین ارز مورد نیاز برای واردات است و البته این مشکل از چند روز آینده و با بازگشایی تالار دوم نیما حل خواهد شد.

خوشبختانه موضع انجمن واردکنندگان موبایل با این ممنوعیت شفاف و واضح است و همچنین اعلام کرده که از حقوق قانونی و مطالبه خواسته‌های زنجیره تأمین تلفن همراه دفاع خواهد کرد. در قسمت دیگری از بیانیه این انجمن آمده است:

بر این باور هستیم شبکه ارزشمند تأمین و توزیع موبایل توانسته در سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور با وجود ناملایمات و تحریم‌های ناجوانمردانه ایستادگی کند و همواره این کالای ضروری را در روزهای اپیدمی کرونا که مردم عزیز ایران برای امور آموزشی و درمانی نیاز مبرم به آن داشته‌اند تامین کند.

پس از بیان مشکلات و ارائه دیدگاه‌های این انجمن در مورد مشکل تأمین منابع ارزی و چالش‌های بازرگانان جهت بازگرداندن ارز و واردات کالاهای ضروری به کشور، این انجمن از تمامی اعضا خواسته تا با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند تا از این شرابط عبور موفقیت‌آمیزی داشته باشیم. در ادامه بیانیه آمده است:

لازم به ذکر است که طی این سال‌ها تعاملات سازنده‌ای با ذی‌نفعان دولتی داشته‌ایم و به عنوان طرف مشورتی همواره راهکارهای برون‌رفت از بحران و پیامدهای تصمیم‌ها را به گوش سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان رسانده‌ایم. به عنوان مثال در خصوص مصوبه اخیر کارگروه سیاست‌های ارزی که به تهاتر ارز صادراتی خشکبار، گیاهان دارویی، زعفران، شیلات و میوه و تره‌بار با واردات موبایل‌‌های بالای 600 دلار اشاره دارد نیز به عنوان طرف مشورتی همواره نگرانی‌های خود را مطرح کرده و طرف دولتی نیز به دنبال رفع موانع و بهینه‌سازی فرآیند اجرایی این مصوبه است.

ممنوعیت واردات گوشی لوکس

انجمن مذکور در رابطه با راه‌اندازی تالار دوم نیما و اختلال در روند تأمین ارز این تالار برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار و مشکلاتی که برای بازرگانان در ترخیص و تأمین موبایل‌های پرچمدار به وجود آمده گفته است:

با خبرهای مثبت این چند روز به زودی تالار دوم باز می‌شود و آرامش دوباره بر بازار موبایل حکمفرما خواهد شد. امیدواریم با تصمیماتی که گرفته می‌شود هم تعهدات ارزی صادرکنندگان محقق شود و هم بازار موبایل تأمین و تکنولوژی روز دنیا در دسترس مردم قرار گیرد.