ضرر نجومی هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

ضرر نجومی هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

جدیدترین اطلاعات منتشر شده حاکی از ضرر نجومی هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و صرف هزینه‌های گزاف در بخش تحقیق و توسعه است.

تنها تعداد کمی از شرکت‌ها توانایی مالی هواوی برای سرمایه‌گذاری در جهت دور زدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را دارند. غول چینی دنیای فناوری در سال 2021 بیش از 22.1 میلیارد دلار را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده که تقریبا بیش از هر شرکت دیگری در خارج از آمریکا به شمار می‌رود و حاکی از ضرر نجومی هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

تلاش هواوی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

در طول پنج سال گذشته، شرکت چینی هواوی سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه خود را تقریبا دو برابر کرده و به طور دقیق‌تر بیش از 22 درصد درآمد خود در سال 2021 را به آن اختصاص داده است که به لحاظ آماری دو برابر رقم هزینه ‌‌کرد آمازون و آلفابت و سه برابر رقم صرف شده توسط اپل در این بخش است.

تحریم های آمریکا علیه هواوی

به گزارش بلومبرگ تنها متا حاضر شده 20.9 درصد درآمد خود را صرف اهداف مشابه کند که نزدیک‌ترین رقم به رقم صرف شده توسط هواوی است. چنین هزینه‌هایی در درجه اول حاکی از عزم جزم هواوی برای زنده ماندن در بحبوحه تحریم‌های آمریکا،‌ از طریق توسعه تراشه‌ها، تجهیزات شبکه و حتی گوشی‌های هوشمند است.

از سال 2019 که دولت آمریکا به علت آنچه «به خطر افتادن امنیت ملی» عنوان کرده بود شرکت چینی را متهم کرد، محدودیت‌های زیادی برای هواوی اعمال شده و در اثر تحریم‌ها درآمد غول چینی دنیای فناوری در سال 2021 به حدود یک سوم کاهش یافته است.

صرف هزینه 22 میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه توسط هواوی

بزرگترین کمپانی چینی عرصه فناوری بودجه تحقیق و توسعه خود را در نیم دهه گذشته دو برابر کرده و در سال 2021 آن را به 22.1 میلیارد دلار رسانده است که بیش از هر شرکت دیگری در جهان جز آمریکا محسوب می‌شود. این 22.4 درصد از فروش کل هواوی در سال است.

به گفته هواوی، ارزش واقعی این شرکت در توانایی آن برای انجام تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن نهفته است و هواوی حالا یکی از 6 شرکت در دنیا است که بیش از 20 میلیارد دلار هزینه این بخش کرده است. هواوی باور دارد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه استراتژی مناسبی است که درآمد شرکت در سال‌های آینده را تضمین می‌کند و به عنوان یک نشانه اولیه تنها در سالی که گذشت هواوی در ایالات متحده 2770 ثبت اختراع انجام داد که آن را در رده پنجم کشور از این منظر قرار داد.

در شرایطی که تحریم‌های اعمال شده توسط دونالد ترامپ ضربه ویرانگری به تجارت گوشی‌های هوشمند هواوی بود و منجر به ممنوعیت استفاده از تجهیزات 5G برای دستگاه‌های هواوی شد، شرکت چینی برای مقابله با بحران اقدامات متنوعی انجام داد که از آن جمله باید به فروش زیربرند محبوب آنر (Honor) و تبدیل کسب و کار سرور سازگار با x86 به کنسرسیومی جداگانه اشاره کرد.

هواوی در سال 2021 بیش از 195 هزار کارمند داشته که از این تعداد 107 هزار نفر با به عبارت بهتر 55 درصد آن‌ها از فعالین بخش تحقیق و توسعه هستند. مقایسه این آمار با دیگر شرکت‌ها به دلیل رویکردهای متفاوت در ارزیابی عملکرد پرسنل کمی غیرممکن است اما برای مثال مایکروسافت مدعی شده که 60 هزار نفر که یک سوم کارمندانش هستند را در چنین بخشی به کار گرفته است.

به گفته یکی از نمایندگان هواوی، امروزه مشکلات این شرکت را نمی‌توان به سادگی با کاهش هزینه‌ها حل کرد و از آنجایی که شرکت نمی‌تواند فناوری‌های مدرن را به دست آورد، باید با سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، راه‌حل‌های خود را افزایش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*