قیمت نسخه صادراتی تارا

قیمت نسخه صادراتی تارا، دنا و رانا ایران خودرو مشخص شد

ایران خودرو قرار است سه خودروی تولیدی خود را به کشورهای همسایه صادر کند. در ادامه قیمت نسخه صادراتی تارا و دنا و رانا پلاس را بررسی می‌کنیم.

یکی از سوژه‌های همیشگی کاربران در فضای مجازی نحوه قیمت گذاری خودروهای تولید داخل است. این خودروها چه در داخل و چه خارج از کشور قیمت مشخصی ندارند و هیچ مرجعی قیمت گذاری آنها را به درستی و واقعی اعلام نمی‌کند. حتی در همین لحظه که در حال نگارش این مطلب هستیم، مشخص نیست که قیمت‌ها چگونه است و شایعات کذب بسیاری در مورد آنها ایجاد شده و حتی مردم نسبت به این مسئله بدبین شده‌اند.

قیمت نسخه صادراتی تارا ، رانا و دنا

تارا

گروه خودروسازی ایران خودرو از جمله شرکت‌هایی است که موفق شد برخی از محصولات خود را در راستای بازاریابی به برخی از کشورهای دوست و همسایه ایران از جمله روسیه و ارمنستان صادر کند. نمونه‌های اولیه تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک و رانا پلاس گیربکس 6 سرعته دستی و سقف شیشه‌ای برخی از این محصولات بودند. حالا مدارک و مستنداتی از قیمت نسخه‌های صادراتی این محصولات منتشر شده که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، گران‌ترین محصول ایران خودرو، تارا اتوماتیک است که با احتساب هزینه‌های داخلی مانند هزینه‌های شماره گذاری و مالیات بر ارزش افزوده، با قیمت حدود 415 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت پایه نسخه صادراتی این خودرو حدود 11 هزار و 200 دلار خواهد بود.

تارا

ناگفته نماند که نسخه اتوماتیک تارا دارای پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که ایران خودرو نام آن را TU5 پلاس گذاشته است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند. از طرفی گیربکس این خودرو همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک 6 سرعته AT است.

امکانات رفاهی تارا اتوماتیک شامل سانروف، سامانه کنترل پایداری، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، حسگرهای نور و باران، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، صندلی‌های برقی ردیف جلو، سیستم چندرسانه‌ای با دوربین دید عقب و 4 کیسه هوای ایمنی می‌شود. لازم به ذکر است که این امکانات در نسخه اتومات تارا وجود دارد و متاسفانه نسخه دنده دستی این خودرو فاقد بسیاری از این آپشن‌هاست. حدس می‌زنیم ایران خودرو از صادرات نمونه‌های اولیه به نوعی منصرف شده و شاید خجالت کشیده است.

تارا

دومین خودرو به لحاظ قیمتی در این لیست، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو نیز در ایران با حساب کردن هزینه‌هایی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره گذاری حدود 398 میلیون تومان قیمت دارد. با کسر هزینه‌های نهایی از این خودرو به هنگام صادرات، این خودرو برای صادرات 10 هزار و 800 دلار قیمت خواهد داشت.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه توربوشارژ 1645 سی سی بوده که ایران خودرو نام آن را EF7 TC گذاشته است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر را تولید کند. از طرفی همان‌طور که گفتیم گیربکس این خودرو همان 6 سرعته AT است که روی تارا اتوماتیک قرار داشت.

دنا پلاس

امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو نیز شامل سانروف، سیستم کروز کنترل، صندلی‌های برقی ردیف جلو، آینه‌های بغل به صورت تاشوی برقی همراه با گرم کن و چراغ‌های راهنما، سیستم چندرسانه‌ای با دوربین دید عقب، ایموبیلایزر، 2 کیسه هوای ایمنی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و الکتریکی می‌شود.

در پایان باید به سومین و همچنین آخرین خودروی صادراتی این لیست یعنی رانا پلاس اشاره کنیم. این خودرو دارای گیربکس 6 دنده دستی با سقف شیشه‌ای است و هم‌اکنون در بازار داخلی با در نظر گرفتن هزینه‌های شماره گذاری و مالیات بر ارزش افزوده با قیمت 228 میلیون تومان عرضه می‌شود. با کسر هزینه‌های صادرات که نیازی به آنها نیست این خودرو حدود 5 هزار و 600 دلار قیمت خواهد داشت.

دنا پلاس

به لحاظ فنی این خودرو نیز مجهز به همان پیشرانه تارا است. پیشرانه 1.6 لیتری این سدان می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند. رانا پلاس اولین خودرویی است که مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی شده است.

امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، تنظیم برقی زوایای آینه‌های بغل همراه با چراغ‌های راهنما، سقف شیشه‌ای (مونروف)، ایموبیلایزر، 2 کیسه هوای ایمنی، حسگرهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو، شیشه بالابرهای برقی تمامی درها، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان، ترمزهای ABS و EBD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب می‌شود.

دنا پلاس

همان‌طور که مشاهده کردید با توجه به قیمت‌های سه خودروی مذکور و در صورت استقبال از آنها، ایران خودرو می‌تواند بدون تعرفه‌های بالا، فروش خوبی در بازارهای صادراتی داشته باشد. البته ایران خودرو پیش از این که به فکر صادرات انبوه باشد، باید فکری به حال تسریع در روند تحویل خودروهای خود کند. برای مثال هم‌اکنون برخی از مشتریان و حواله‌داران منتظر تحویل خودروهای تارا اتوماتیک و دستی هستند.