تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب بر روی اهداف خود متمرکز شد؛ برای کشف اسرار کیهان آماده باشید

چند ماه پس از پرتاب به فضا، تلسکوپ جیمز وب توانسته مرحله هم‌ترازی را با موفقیت به پایان برساند و تصاویر واضحی را ثبت کند. James Webb می‌تواند از اسرار زیادی پرده بردارد.

دو روز پیش یک اتفاق هیجان‌ انگیز برای علاقه‌مندان به فضا رخ داد و ناسا نیز با انتشار چندین تصویر به صورت رسمی تایید کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته با موفقیت از مرحله هم‌ترازی گذر کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب آماده ثبت تصاویر واضح و دقیق

این تلسکوپ قدرتمند که چهارم دی ماه سال گذشته به فضا پرتاب شده بود، توانست در یک فرآیند چند ماهه آينه‌ها و ابزارهای خود را برای ثبت تصاویر فوق‌العاده شفاف و دقیق تنظیم کند. بدین ترتیب جیمز وب می‌تواند کهکشان های بسیار دور را مشاهده کند. این کهکشان‌ها به حدی دور هستند که نگاه کردن به آنها همانند تماشا کردن به کیهان در سال‌های اولیه شکل‌گیری است.

هنگام پرتاب به فضا، دانشمندان مجبور بودند تلسکوپ جیمز وب را جمع کنند تا درون راکت مربوطه قرار بگیرد. در مسیر چرخش نهایی به دور خورشید، به تدریج بخش‌های مختلف تلسکوپ نظیر سپر خورشیدی و آینه‌های اولیه و ثانویه باز شدند. وقتی تمامی بخش‌ها آماده شدند، نوبت به تنظیم آینه‌ها و سپس ابزارهای تلسکوپ رسید.

در این مدت تلسکوپ James Webb به تدریج در حال سرد شدن در فضا بود و به همین خاطر بخش‌های مختلف آن حرکت می‌کردند. بنابراین برای ثبت تصاویر دقیق، در مرحله نخست تمامی ۱۸ قسمت آينه‌ اصلی تنظیم شدند و سپس در وضعیت چهار ابزار آن تغییراتی پدید آمد. در نتیجه تلسکوپ اکنون می‌تواند به خوبی فوکوس کند.

تلسکوپ جیمز وب

ناسا مجموعه‌ای از تصاویر چهار ابزار جیمز وب و حسگر هدایت کامل آن را منتشر کرده است که نشان می‌دهد همه چیز به خوبی پیش می‌رود. Lee Feinberg، مدیر بخش عنصر تلسکوپ نوری جیمز وب در این رابطه گفت:

این تصاویر آزمایشی فوق‌العاده از تلسکوپی که به خوبی تراز شده است نشان می‌دهند که اگر یک دید علمی جسورانه برای کاوش در فضا وجود داشته باشد، چه چیزی عاید مردم کشورها و قاره‌های مختلف خواهد شد.

ناسا همچنین پس از بررسی ابزارها و قابلیت‌های تلسکوپ اعلام کرد که جیمز وب حالا می‌تواند مرحله راه‌اندازی ابزارهای خود را آغاز کند. تاکنون عملکرد James Webb حتی بهتر از پیش‌بینی‌های خوشبینانه تیم است و تصاویر ثبت شده با تمامی ابزارها به محدودیت پراش رسیده‌اند. در واقع با توجه به اندازه آینه تلسکوپ، ابزارها بالاترین میزان از نور ورودی را با توجه به محدودیت‌های خود ثبت کرده‌اند.

تلسکوپ جیمز وب

سلفی تلسکوپ جیمز وب

ناسا همچنین اعلام کرد که به جز برخی تغییرات کوچک دوره‌ای، آینه‌ها تا پایان عمر تلسکوپ در وضعیت کنونی خود باقی خواهند ماند. چالش بعدی در این پروژه بزرگ، مرحله راه‌اندازی خواهد بود که در آن تمامی بخش‌های هر ابزار همچون لنزها و فیلترها بررسی می‌شوند. بدین ترتیب انتظار داریم که این تلسکوپ حیرت‌انگیز از اوایل تابستان شروع به جمع‌آوری داده‌های علمی کند.تلسکوپ جیمز وب

در واقع می‌توان گفت که اکنون کار برخی از تیم‌های مهندسی جیمز وب به پایان رسیده است. Scott Acton، دانشمند سنجش و کنترل جبهه‌ی موج تلسکوپ جیمز وب در این رابطه گفت:

با پایان هم‌ترازی تلسکوپ و چند دهه تلاش، کار من نیز در ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسید. این تصاویر به شکل چشم‌گیری نحوه نگرش من به هستی را تغییر داده‌اند. ما توسط سمفونی خلقت احاطه شده‌ایم. کهکشان‌ها همه‌ جا هستند. امیدواریم که همه جهانیان این تصاویر را ببینند.