لیست قیمت خودرو سال 96

لیست قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در سال 96؛ زمانی که با پول پژو 207، بنز سوار می‌شدیم!

لیست قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در سال 96 نشان می‌دهد که شرایط بازار در حال حاضر تا چه حد آشفته است. مقایسه قیمت‌ها را با هم ببینیم.

شرایط کنونی بازار خودرو اصلا خوب نیست و التهاب در این بازار به قدری زیاد است که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی به صورت روزشمار در حال گران‌تر شدن هستند و متاسفانه هیچ نهاد و مرجعی هم نظارتی بر این افزایش قیمت‌ها ندارد. رکود شدیدی که در بازار رخ داده طی چند سال اخیر و خصوصا از سال 96 به بعد بوده و انتظار می‌رفت که در سال جاری اوضاع کمی بهبود یابد.

لیست قیمت خودروهای خارجی بازار ایران در سال 96

سال 1401 قرار بود نقطه عطفی در بازار خودرو باشد، چرا که وعده گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها از یک طرف و آزادسازی واردات خودرو و وعده‌های وزارت صمت از سوی دیگر می‌توانستند پتانسیل بالقوه بازار را به فعل در آورند، اما متاسفانه هر چه رشته بودیم پنبه شد.

آنچه این روزها در بازار خودرو شاهد آن هستیم، بیشتر شبیه به یک جنگ داخلی است؛ به طوری که قیمت‌ها روز به روز با افزایش چند میلیونی مواجه هستند و اگر قیمت‌های کنونی را با قیمت‌های چند سال پیش مقایسه کنیم تنها چیزی که خواهیم خورد، حسرت و افسوس به حال روزها گذشته است. شکاف قیمتی از 4 سال پیش تاکنون به قدری است که می‌توانستید با پول پراید امروزی، یک دستگاه خودروی لوکس در سال 96 بخرید.

لیست قیمت خودرو سال 96

شروع سال 1397 طوفانی بود، چرا که این دوره یکی از شدیدترین دوران‌های تورمی اقتصاد کشور رقم خورد و در تمامی ابعاد بازار و از جمله خودرو، جهش‌های چند درصدی رخ داد. یکی از بازارهایی که از این شرایط بسیار تأثیر پذیرفت، بازار خودرو بود و از طرفی دولت و نهادهای مربوطه نیز سیاست‌گذاری درست و اصولی در مورد خودروهای داخلی و وارداتی در پیش نگرفتند.

شکاف قیمتی از 4 سال گذشته نشان می‌دهد که این رابطه چقدر عمیق است و در این مطلب قصد داریم قیمت این روزهای خودروهای بی‌کیفیت داخلی را با قیمت خودروهای لوکس چهار سال پیش مقایسه کنیم و ببینیم که ماجرا از چه قرار است. در سال 1399 تولید پراید متوقف شد. پس از این وقفه‌ای که در تولید صورت گرفت، قیمت این محصول نیز با شیب تندتری افزایش یافت، به طوری که هم‌اکنون قیمت این خودرو از 200 میلیون تومان نیز فراتر رفته است.

درد اینجاست که اگر در سال 1396 می‌خواستید با 200 میلیون یک خودرو بخرید، گزینه‌های جذاب زیادی پیش رو داشتید. هم اکنون با 200 میلیون می‌توانید یک دستگاه پراید بخرید که تنها آپشن آن فرمان هیدرولیک آن است و حتی ایربگ‌های آن در شرایط حساس باز نمی‌شود.

متاسفانه در سال 96 می‌توانستید با بودجه 200 میلیون تومان خودروهایی نظیر هیوندای IX35، هیوندای توسان، هیوندای سوناتا ال اف، کیا اپتیما و کیا اسپورتیج  بخرید و این خودروها در نسخه‌های فول آپشن خود حوالی این قیمت بودند. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که با همین بودجه در سال 96 می‌توانستید علاوه بر سوار شدن بر خودروهای کره‌ای، طعم سواری با خودروهای آلمانی را هم بچشید.

لیست قیمت خودرو سال 96

برای مثال با بودجه 570 میلیونی امروز تنها می‌توانید یک دستگاه خودروی پژو 207 سقف شیشه‌ای اتوماتیک بخرید، اما در سال 96 می‌توانستید با 475 میلیون تومان یک دستگاه بنز E250 سوار شوید. حتی اگر طرفدار خودروهای اسپرت‌تر هستید قادر بودید خودرویی نظیر بنز CLA45 سوار شوید. قیمت این خودرو در آن زمان 590 میلیون تومان بود.

یکی دیگر از خودروهایی که امروزه قیمت آن میلیاردی است، اما چهار سال پیش می‌‌توانستید آن را با قیمت 498 میلیون خریداری کنید، بی ام و 528 است. بی ام و ایکس 3 و بی ام و ایکس 4 نیز دو خودرویی هستند که با بودجه کمتر از 207 امروز قادر به خریداری آنها بودید. تازه خرید این خودروهای لوکس در آن زمان منوط به قرعه کشی و حتی تأخیر در تحویل نمی‌شد.