گلکسی A53 / گلکسی S21 FE

گلکسی A53 5G در برابر گلکسی S21 FE؛ نبرد باتری، سرعت و دوربین در میان‌ رده‌های جدید سامسونگ

امروز می‌خواهیم به مقایسه باتری، سرعت و دوربین گلکسی A53 5G با گلکسی S21 FE بپردازیم. آيا Galaxy A53 ارزش خرید بیشتری نسبت به Galaxy S21 FE دارد؟

در نگاه اول گلکسی A53 5G (قیمت ۴۵۰ دلار) اشتراکات زیادی با گلکسی S21 FE (قیمت ۷۰۰ دلار) دارد. هر دو گوشی از طراحی تقریبا یکسانی بهره می‌برند، چندین دوربین در بدنه پشتی خود دارند و از نظر اندازه نمایشگر و باتری هم خیلی متفاوت نیستند. همچنین هر دو دستگاه تا ۴ سال آپدیت‌های اصلی اندروید و تا ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد.

گلکسی A53

به طور کلی گلکسی A53 به یک نمایشگر بزرگ با رفرش‌ریت بالا بالا مجهز شده است و برای یک گوشی میان رده دوربین و باتری خوبی هم دارد؛ اما بی دلیل نیست که این گوشی ۲۵۰ دلار کمتر از گلکسی S21 FE قیمت‌گذاری شده است. عملکرد گلکسی S21 FE بهتر از عضو تازه وارد سری A سامسونگ است و با دوربین‌های بهتری نیز همراه شده است.

با گجت نیوز همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به طراحی، عملکرد، عمر باتری و کیفیت دوربین گلکسی A53 و گلکسی S21 FE بیندازیم.

مقایسه گلکسی A53 5G با گلکسی S21 FE

مشخصات فنی

گوشی Galaxy A53 5GGalaxy S21 FE
ابعاد و وزن۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم، بدنه پلاستیکی، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار۱۵۵.۷ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر، ۱۷۷ گرم، بدنه جلویی از گوریلا گلس ویکتوس، بدنه پشتی پلاستیکی، فریم آلومینیومی، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
صفحه نمایش۶.۵ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ، پنل سوپر امولد، روشنایی ۸۰۰ نیت، نسبت تصویر ۲۰ به ۹۶.۴ اینچی امولد، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز، داینامیک امولد 2X، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۴۰۱ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۵ نانومتری سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز)
  • کوالکام اسنپدراگون 888 5G، معماری ۵ نانومتری، هشت هسته‌ای (۱ هسته کورتکس X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)
  • اگزینوس 2100، معماری ۵ نانومتری، هشت هسته‌ای (۱ هسته کورتکس X1 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۸۰ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۲۰ گیگاهرتز)
حافظه۴، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزاراندروید 12 با رابط کاربری One UI 4.1اندروید 12 در کنار رابط کاربری One UI 4
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، حسگر ۱/۱.۷ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۳ درجه، اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • حسگر سنجش عمق ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض: ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، میدان دید ۱۲۳ درجه
  • دوربین تله‌ فوتو: ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دیافراگم f/2.4 فاصله کانونی ۷۶ میلی‌متر، زوم اپتیکال ۳ برابری
دوربین جلودوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، حسگر ۱/۲.۸ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتردوربین ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۲۵ وات۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۲۵ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم معکوس
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، حسگر مجاورت مجازیحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، Bixby

طراحی و نمایشگر

گلکسی A53 5G و گلکسی S21 FE از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دو گوشی از یک نمایشگر با حاشیه‌های باریک بهره می‌برند و دوربین سلفی آنها نیز در حفره مرکزی نمایشگر قرار گرفته است. همچنین بدنه پشتی هر دو مدل مات و به شدت مستعد جذب اثر انگشت است.

گلکسی A53

البته در اس 21 FE شاهد لبه‌های فلزی هستیم. این مورد و برخی تفاوت‌های جزئی دیگر باعث می‌شوند S21 FE نسبت به رقیب خود گران‌تر به نظر برسد. سامسونگ همچنین ماژول دوربین این دو گوشی را به شکل متفاوتی طراحی کرده است. در گلکسی S21 اف ای، بخش دوربین همانند سری گلکسی S21 و گلکسی S22 به بدنه کناری دستگاه می‌پیوندد؛ اما بخش دوربین گلکسی ای 53 کمی از لبه‌ فاصله دارد.

گلکسی A53 / گلکسی S21 FE

گلکسی اس ۲۱ فن ادیشن دستگاه مقاوم‌تری هم به حساب می‌آید. این گوشی با تاییدیه IP68 همراه شده که یعنی می‌تواند برای ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری دوام بیاورد. از آن طرف Galaxy A53 توانسته تاییدیه IP67 را به دست آورد که به معنی مقاومت تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری است. البته سامسونگ گفته به کاربران توصیه کرده آنها را به استخر یا دریا نبرید.

گلکسی A53 / گلکسی S21 FE

روی هم رفته طراحی نمی‌تواند عامل مهمی در هنگام تصمیم‌گیری بین این دو دستگاه باشد. این جمله را درباره صفحه نمایش هم می‌تواند گفت؛ زیرا به جز برخی موارد جزئی، کیفیت نمایشگر دو دستگاه در یک سطح قرار دارد. همچنین نمایشگرهای هر دو گوشی یک اندازه هستند و می‌توانند رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه دهند.

گلکسی A53 / گلکسی S21 FE

عملکرد و عمر باتری

شاید بگویید که با توجه به شباهت‌ها، گلکسی A53 5G ارزش بسیار بیشتری نسبت به نسخه فن ادیشن گلکسی S21 دارد؛ اما در بخش عملکرد پردازشی اختلاف فاحشی را بین دو گوشی شاهد هستیم. در واقع بارها شاهد تقلای تراشه اگزینوس 1280 گلکسی A53 در هنگام گشت و گذار در منوها و استفاده از برنامه‌های مختلف بودیم.

گلکسی A53

همچنین در هنگام بستن برنامه‌ها و رفتن بین صفحه اصلی و تنظیمات نیز گاهی اوقات با تاخیر زمانی کوتاهی مواجه می‌شوید. البته این تاخیر در حدی نیست که تجربه استفاده از گوشی را نابود کند، ولی چنین مشکلاتی را در هنگام استفاده از گلکسی S21 FE نخواهید داشت. بنچمارک‌ها نیز به خوبی تفاوت بین عملکرد کلی و گرافیکی دو دستگاه را نشان می‌دهند.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 723
Galaxy S21 FE (Snapdragon 888) : 1086

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 1778
Galaxy S21 FE (Snapdragon 888) : 3137

3DMARK Wild Life Extreme

Galaxy A53 5G (Mali G68) : 636
Galaxy S21 FE (Adreno 660) : 1389

گلکسی A53 و رقیب گران‌ترش می‌توانند با یک بار شارژ بیش از یک روز شما را همراهی کنند. البته پیروز این بخش Galaxy A53 است؛ زیرا می‌تواند با یک بار شارژ تا ۱۲ ساعت و ۴۳ دقیقه وبگردی کند و یا اینکه انرژی مورد نیاز برای ۲۰ ساعت تماشای ویدیو آفلاین را در اختیار شما قرار دهد. باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس 21 اف ای نیز برای ۱۰ ساعت و ۲۵ دقیقه وبگردی یا ۱۶ ساعت و ۳۳ دقیقه تماشای ویدیو کافی است.

گلکسی A53 / گلکسی S21 FE

هر دو مدل از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند؛ اما S21 FE قابلیت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم را هم دارد.

دوربین

در بدنه پشتی هر دو گلکسی چندین دوربین دیده می‌شود، ولی ترکیب آنها با هم فرق دارد. در S21 FE شاهد استفاده از دوربین استاندارد عریض، دوربین فوق عریض و دوربین تله‌فوتو هستیم؛ اما A53 از دوربین‌های عریض، فوق عریض، ماکرو و سنجش عمق بهره می‌برد.

دوربین اصلی هر دو گوشی به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده‌ است و کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد. به همین خاطر باید مهمترین تفاوت را نبود دوربین تله‌فوتو در گلکسی A53 دانست. به بیانی دیگر کاربران ای 53 نمی‌توانند از فاصله دور تصاویر خیلی خوبی بگیرند.

گلکسی A53

بسیاری از تولیدکنندگان گوشی سعی می‌کنند مگاپیکسل بیشتر را به عنوان معیاری برای نشان دادن کیفیت بالاتر دوربین ارائه دهند، ولی واقعیت این است که معیارهای دیگری همچون سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم و اندازه حسگر و پیکسل‌ها تاثیر بسیار بیشتری روی توانایی یک دوربین برای ثبت عکس‌های باکیفیت دارند. این موضوع را به خوبی می‌توان در مقایسه بین این دو گوشی متوجه شد.

گلکسی A53 5G از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد؛ اما S21 FE با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عرضه شده است. با وجود این، دوربین اصلی S21 FE برتری واضحی نسبت به دیگر میان رده سامسونگ دارد. تصاویر این گوشی واضح‌تر هستند و در آنها شاهد نوردهی و بازتولید بهتر رنگ‌ها هستیم. البته در برخی موارد گلکسی A53 تا حد زیادی به رقیبش نزدیک می‌شود که قابل تحسین است.

هرچند که در موقعیت‌های خاصی همچون عکاسی پرتره، عکاسی در نور کم و عکاسی از فاصله دور مجددا گلکسی S21 FE پیروز میدان است. در حالت زوم ۱۰ برابری هیچکدام از دو تصویر چنگی به دل نمی‌زند؛ اما تصویر گلکسی S21 FE به شکل محسوسی نسبت به A53 واضح‌تر به نظر می‌رسد.

در عکاسی پرتره نیز تصاویر S21 FE روشن‌تر هستند. حتی در تار کردن پس‌زمینه نیز میان رده گران‌قیمت سامسونگ عملکردی بهتری دارد و تضاد بین درخت و آسمان را بهتر نشان می‌دهد.

حالا نوبت به تصویر گربه می‌رسد. اگرچه این تصاویر اندکی متفاوت هستند، اما به راحتی می‌توانید متوجه جزئیات بیشتر در تصویر گلکسی S21 FE بشوید.

عملکرد دوربین اصلی دو گوشی را می‌توان نسبتا نزدیک ارزیابی کرد؛ اما عملکرد بهتر گلکسی S21 FE در نور کم و مجهز شدن این گوشی به دوربین تله‌فوتو باعث می‌شود که گلکسی A53 را به راحتی کنار بزند. البته اگر آنچنان به کیفیت دوربین اهمیت نمی‌دهید و صرفا به دنبال خرید یک گوشی میان رده با دوربین مناسب هستید، گلکسی A53 5G گزینه خوبی برای شما است.

نتیجه‌گیری

اینکه کدام گوشی مناسب است به بودجه و اولویت‌های شما بستگی دارد. روی هم رفته گلکسی S21 FE به چند دلیل گوشی بهتری است. نسخه فن ادیشن S21 کیفیت ساخت بهتری دارد، عملکرد کلی و گرافیکی بهتری را به نمایش می‌گذارد و برای عکاسی از فاصله دور و در نور کم مناسب‌تر است.

با وجود اینها، سخت است که کسی بخواهد ۷۰۰ دلار برای گلکسی S21 FE هزینه کند، ولی به خرید گلکسی S22 فکر نکند. چرا که شما می‌توانید با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر دستگاهی با دوربین بهتر و طراحی جذاب‌تر را در اختیار داشته باشید.

گلکسی A53

از آن طرف برگ برنده گلکسی A53 5G قیمت پایین آن است. برچسب قیمتی ۴۵۰ دلاری باعث می‌شود که یک گوشی بسیار خوب را با عمر باتری بهتر و دوربین مناسب در اختیار داشته باشید. البته نباید از ضعف پردازنده که به لگ در هنگام استفاده از برنامه‌ها یا گشت و گذار در منوها منجر می‌شود، غافل شد.

در نهایت باید گفت که گلکسی S21 FE امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد؛ اما با برچسب قیمتی ۷۰۰ دلاری جایگاه خوبی در میان سایر گوشی‌های گلکسی ندارد. اگر بودجه محدودی دارید، گلکسی A53 5G گزینه خوبی به حساب می‌آید؛ ولی اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، بهتر است به سراغ نسخه استاندارد گلکسی S22 بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*