بزرگترین باور اشتباه مردم درباره گوشی های موبایل که باید آنها را فراموش کنید

بزرگترین باور اشتباه مردم درباره گوشی های موبایل که باید آن را فراموش کنید

یک باور اشتباه عمومی در ارتباط با خطرات استفاده از گوشی‌ های موبایل برای سلامت وجود دارد که توسط موسسات علمی و پزشکی، به ضرس قاطع رد شده است.

گوشی های موبایل امروزه تقریبا در دسترس همه مردم قرار دارند و برای انجام وظایف اصلی خود، تشعشاتی از فرکانس رادیویی را ساطع می‌کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت، آیا باید نگران خطرات احتمالی ناشی از استفاده تلفن های هوشمند مانند سرطان باشیم یا این صرفا یک باور اشتباه عمومی است؟ به گزارش Bank My Cell، تا می 2022، 6.648 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان وجود داشته است. تعداد کل تلفن‌های همراه در سطح جهان نیز با آماری بالاتر، رقم 7.26 میلیارد را نشان می‌دهد که به طور کلی، 91.54% جمعیت را شامل شده است.

در این میان، اتصالات اینترنتی با تعداد 10.57 میلیارد نفر کاربر، در جایگاهی بالاتر قرار گرفته است. طبق گزارش Asurion، آمریکایی‌ها گوشی‌های هوشمند خود را 96 بار در روز به اینترنت متصل می‌کنند که به طور میانگین، هر 10 دقیقه یک بار این اتفاق رخ می‌دهد.

با گسترش استفاده از گوشی‌های موبایل، ارائه‌دهندگان خدمات بی‌سیم در تلاش هستند تا شبکه‌های 5G را در سراسر جهان راه‌اندازی کنند. این پدیده، نگرانی مقامات دولتی را در مورد پیامد‌های ناشی از به خطر افتادن سلامتی ایجاد کرده است. در شهرهایی از جمله لوئیزیانا و پورتلند، قطعنامه‌هایی برای شفاف‌سازی خطرات احتمالی این اتصال جدید تصویب شده است. اگر نگران تاثیر منفی استفاده از گوشی‌های هوشمند در بلند مدت بر سلامت خود هستید، یک خبر خوب نیز وجود دارد؛ طبق گزارش‌های معتبر علمی که از سوی مقامات پزشکی و بهداشتی مطرح شده است، هیچ مدرکی دال بر ارتباط این فناوری با سرطان وجود ندارد.

توضیح علمی باور اشتباه مردم درباره گوشی‌ های موبایل

بزرگترین باور اشتباه مردم درباره گوشی های موبایل که باید آنها را فراموش کنید

موسسات FDA، CDC و انجمن ملی سرطان، همگی توافق دارند که هیچ مدرکی در ارتباط با سرطان یا هر نوع بیماری دیگر و قرارگیری در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی وجود ندارد. موسسه ملی سرطان تاکید دارد که از زمان گسترش گوشی‌های هوشمند، افزایشی در موارد ابتلا به سرطان مغز یا سیستم عصبی مرکزی وجود نداشته است. این سازمان هم‌چنین هشدار داد که مطالعاتی که در مورد افزایش تاریخی سرطان انجام گرفته، با داده‌های به روز سازگاری ندارند و مغرضانه هستند.

این موسسه در ادامه می‌گوید:

شواهد تا به امروز نشان می‌دهند که استفاده از تلفن همراه باعث ایجاد سرطان مغز یا انواع دیگر سرطان در انسان نمی‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) نیز گزارش داده که تلفن‌های همراه امواجی از فرکانس‌های رادیویی (RF) را منتشر می‌کنند که با سایر تشعشعات (مانند اشعه ایکس) که در دسته انواع مضر قرار دارد، متفاوت است. در حالی که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) تشعشعات RF را به عنوان عامل سرطان‌زای احتمالی انسان طبقه بندی کرده است، CDC اطمینان داده که هیچ مبنای علمی برای ارتباط سرطان با گوشی‌های موبایل وجود ندارد و باور عمومی در این زمینه غلط است.

در سال 2018، یک مطالعه دولتی با بررسی اثرات تشعشعات تلفن همراه بر روی موش‌ها توجه جهان را به خود جلب کرد. سازمان FDA در واکنش به یافته‌های این تحقیق که توسط برنامه ملی سم‌شناسی (NTP) انجام گرفته بود، گفت که محققان موش‌های نر را در معرض سطوح انرژی فرکانس‌ رادیویی با نرخ‌های بسیار بالاتر از استاندارد ایمنی مورد استفاده در صنعت قرار داده‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هم‌چنین در این باره گفت:

میزان و مدت قرارگیری در معرض تشعشعات فرکانس رادیویی بسیار بیش‌تر از آن چیزی بوده که مردم حتی در بالاترین سطح استفاده از تلفن همراه تجربه می‌کنند.

موسسه ملی سرطان نیز خاطرنشان کرد:

بزرگ‌ترین تهدید علیه سلامت که با تلفن همراه در ارتباط بوده، حواس پرتی و تصادفات ناشی از کار با این دستگاه‌ها است.