تویوتا کرولا در برابر کیا سراتو

تویوتا کرولا در برابر کیا سراتو ؛ برنده مقایسه کدام است؟

جدال تویوتا کرولا در برابر کیا سراتو قطعا مقایسه جذابی خواهد بود، زیرا این دو سدان محبوب بازار دارای مشخصات فنی یکسانی هستند. برنده کیست؟

اگرچه امروزه بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور داغ است و اکثر شرکت‌های خودروسازی به مونتاژ کراس اوورهای چینی می‌پردازند، اما هنوز هم خودروهای سدان در بازار طرفداران زیادی دارند که نمی‌توان به هیچ وجه آنها را نادیده گرفت. تویوتا کرولا و کیا سراتو دو خودروی سدان محبوب و پرطرفدار بازار ما هستند که قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

تویوتا کرولا در برابر کیا سراتو

در سال 1966 و برای اولین بار خودروی تویوتا کرولا وارد بازارهای جهانی شد و تا به امروز لقب پرافتخار «پرفروش ترین خودروی دنیا» را با خود به همراه دارد. تا به امروز حدود 50 میلیون دستگاه از این خودروی جذاب توسط کمپانی تویوتا تولید شده که در 12 نسل بوده است.

آخرین نسلی که در بازار کشور ما وجود دارد، نسل یازدهم این خودروی سدان جذاب است که در این مقایسه نیز به سراغ همین نسل رفته‌ایم تا ببینیم خودروی پرافتخار تویوتا کرولا در برابر کیا سراتو چه چیزهایی برای گفتن دارد. نسل یازدهم موجود در ایران در سال 2013 تولید شد و اندکی بعد در سال 2014 نسخه‌هایی از آن روانه بازار ایران شدند.

کیا سراتو

نسل یازدهم تویوتا کرولا تا سال 2016 در ایران حضور داشت و تیراژ قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود، اما دیری نپایید که شرکت ایرتویا تصمیم گرفت به جای عرضه این خودرو در این بازه قیمتی، خودروی تویوتا پریوس را معرفی و عرضه کند.

اما در آن سوی میدان رقابت خودروی کیا سراتو را داریم. کیا سراتو در مقایسه با تویوتا کرولا سدانی جوان‌تر و سرحال‌تر به نظر می‌آید، چرا که در سال 2003 معرفی و عرضه شده است. این خودرو دارای 4 نسل در بازارهای جهانی است و آخرین نسل از این سدان پرطرفدار در کشور ما، نسل سوم است که ما آن را برای مقایسه برگزیده‌ایم.

نسل سوم این خودرو در سال 2013 رونمایی شد و خوشبختانه همزمان با عرضه جهانی در ایران نیز حضور یافت. این نسل از کیا سراتو در سال 2016 شاهد تجربه یک فیس لیفت بود و تا قبل از این که واردات خودرو ممنوع اعلام شود آمار عرضه و فروش قابل توجهی را به ثبت رساند. بررسی این دو خودرو را با نسخه فیس لیفت 2016 تا 2018 این خودرو آغاز می‌کنیم.

مقایسه تویوتا کرولا با کیا سراتو از نظر طراحی ظاهری

تا نسل دهم تویوتا کرولا شاهد نوعی محافظه‌کاری در طراحی این خودرو بودیم، اما خوشبختانه این احتیاط بیش از حد و ساده‌انگاری در نسل یازدهم کنار گذاشته شد و توانستیم در این خصوص خطوط مدرن و هماهنگی بدنه را شاهد باشیم. حالا می‌توان گفت با این طرز طراحی علاوه بر این که مشتریان میانسال نظرشان جلب می‌شود، بلکه جوان‌ترها نیز تمایل بیشتری به خرید این خودروی جدید نشان می‌دهند.

تویوتا کرولا

متاسفانه تویوتا کرولا در رقابت با کیا سراتو از نظر طراحی ظاهری حرف چندانی برای گفتن ندارد و شاید بتوان گفت قافیه را به یک‌باره می‌بازد. در واقع رقیب کره‌ای کرولا قادر است با برخی از امکانات و ابزارها دل مشتری را برباید و او را مجذوب خود کند. خطوط بدنه، وجود چراغ‌های ال ای دی و نئون در گرافیک چراغ‌ها و توجه به برخی از جزئیات مانند طراحی رینگ‌ها و آینه‌های جانبی همان چیزی است که نظر طرفداران را جلب می‌کند.

این برتری در طراحی ظاهری منحصر به قسمت بیرونی دو خودرو است و در طراحی داخلی اختلاف میان این دو سدان جذاب به حداقل خود می‌رسد. در کابین کیا سراتو برخی از عناصر مانند غربیلک فرمان یا رودری‌ها طراحی بهتری دارند و در عوض بخش میانی داشبورد کرولا زیباتر از کیا سراتو به نظر می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت که طراحی ظاهری یک خودرو سلیقه‌ای است و نمی‌توان برای تمام خودروها نسخه‌ای یکسان پیچید، اما بر اساس آنچه اکثریت مشتریان اعلام کرده‌اند، می‌توان کیا سراتو را برنده این بخش اعلام کرد.

مقایسه کیا سراتو با تویوتا کرولا از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌ها

خوشبختانه تویوتا کرولا در زمینه امکانات رفاهی دارای دو نسخه نیمه فول آپشن و فول آپشن است، ولی نقطه ضعف این خودرو آنجاست که نسخه فول آپشن کرولا باز هم امکانات زیادی را در اختیار مشتری قرار نمی‌دهد. از جمله امکاناتی که در این خودرو وجود دارد می‌توان به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشوی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک تک کاناله و دی لایت اشاره کرد.

در آن سوی میدان باز هم کیا سراتوی کره‌ای را داریم که از نظر امکانات رفاهی بهتر از رقیب پرطرفدار خود ظاهر شده است. در واقع کیا سراتو دست پرتر از تویوتا کرولا است و حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به تنظیم حالت رانندگی سه حالته، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، فرمان سه حالته، مولتی مدیا با مانیتور لمسی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، گرم کن فرمان و در برقی صندوق بار اشاره کرد.

کیا سراتو

به بخش تجهیزات ایمنی و امکانات این حوزه می‌رسیم. متاسفانه تویوتا کرولا در این قسمت نیز چندان عملکرد خوبی در مقایسه با کیا سراتو ندارد. تنها امکاناتی که این خودرو در بخش ایمنی دارد شامل ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی و دو ایربگ می‌شود.

این در حالی است که کیا سراتو باز هم در این قسمت پیروز میدان است، چرا که مجهز به تجهیزات بیشتری نظیر سیستم مدیریت پایداری خودرو، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، هشداردهنده نقاط کور، پشت سری فعال صندلی‌های جلو، ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو و ایربگ‌های پرده‌ای است.

در نهایت نیز باید از مجموع امتیازات این دو خودرو در موسسه‌های مختلف صحبت کنیم. تویوتا کرولا در نسخه 7 ایربگ آن توانسته امتیاز 5 ستاره را از موسسه یوروانکپ دریافت کند. از طرفی کیا سراتو نیز موفق شده از موسسه ایمنی IIHS آمریکا امتیاز بالاترین سطح ایمنی را دریافت کند.

مقایسه تویوتا کرولا با کیا سراتو از نظر مشخصات فنی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید بدان پرداخت، مشخصات فنی یک خودرو است. تویوتا کرولا در نسل یازدهم خود مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن‌متر را تولید کند. مجموع نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

تویوتا کرولا

کرولای ژاپنی ما می‌تواند در عرض 10.5 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و در این مسیر 7.7 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد چند نمونه از تویوتا کرولا با گیربکس سی وی تی در بازار وجود داشته باشد.

در آن سوی میدان مبارزه‌ی این دو سدان پرطرفدار، کیا سراتو را داریم که مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری است و می‌تواند حداکثر قدرت 159 اسب بخار و گشتاور 194 نیوتن‌متر را تولید کند. پیشرانه تنفس طبیعی این خودروی محبوب از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قدرت موتور را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت این خودرو 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در عرض 10.5 ثانیه می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

اما بیایید نگاهی به تجربه رانندگی کردن و سواری این دو سدان بیندازیم. از صندوق بار این دو سدان که شروع کنیم همه چیز خوب پیش می‌رود، چرا که برای یک مسافرت 4 نفره هم تویوتا کرولا و هم کیا سراتو خودروهایی مناسب خواهند بود. البته در مقام مقایسه و با ریزبینی بیشتر باید گفت این تویوتا کرولاست که فضای کابین بزرگتری دارد و با سواری نرم‌تری که ارائه می‌دهد برای خانواده بهتر و مناسب‌تر است.

کیا سراتو

عملکرد فنی هر دو محصول یکسان است، اما طبیعتا کیا سراتو به دلیل مشخصات فنی بهتر و برخورداری از گیربکس 6 سرعته می‌تواند نمایش بهتری در شتاب‌گیری از خود نشان دهد. یکی از مزایای این خودروی کره‌ای به نسبت به تویوتا کرولا در بهره‌مندی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است، زیرا در شرایط بحرانی عملکرد بهتری خواهد داشت.

سخن پایانی

اگر شرایط فعلی بازار خودروی ایران را در نظر بگیریم باید بگوییم که شانس خرید و فروش شدن کیا سراتو بیشتر از تویوتا کرولا است و این بدان معنی نیست که کرولای ژاپنی بدفروش است یا متقاضی برای خرید و فروش آن وجود ندارد. سراتو به علت داشتن امکانات و آپشن‌های بیشتر و چهره ظاهری جذاب‌تر خود بیشتر دلبری می‌کند.

البته تویوتا کرولا نیز در شرایط فعلی خریداران خاص خود را دارد و حتی این احتمال وجود دارد که در چند سال آینده و با قدیمی‌تر شدن کیا سراتو در بازار داخلی ما این کرولا باشد که برتری یابد. از نظر فراوانی و قیمت قطعات یدکی هر دو خودرو تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد. همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید محصول ژاپنی بحث ما استهلاک کمتری را در مقایسه با سراتو تجربه خواهد کرد.

تویوتا کرولا

در پایان نیز باید خاطرنشان سازیم که اگر جوان‌تر هستید و به دنبال یک سدان چابک و چالاک می‌گردید که بتواند با طراحی ظاهری جذاب و امکانات رفاهی بیشتر نظرتان را جلب کند باید به سراغ کیا سراتو بروید. از طرفی اگر به دنبال مولفه‌هایی مانند سواری نرم‌تر، کیفیت ساخت بالاتر و استهلاک کمتر هستید، تویوتا کرولا گزینه بهتری برای شما خواهد بود.