خاک ماه

دانشمندان چینی، خاک ماه را به اکسیژن و سوخت تبدیل می‌کنند

دانشمندان چینی به کمک تجزیه و تحلیل نمونه های کاوشگر چانگ ای 5 موفق شده‌اند روشی برای تبدیل خاک ماه به اکسیژن پیدا کنند.

چین مدت‌هاست که روی خاک کره ماه کار می‌کند و سری کاوشگرهای چانگ ای را به مدار ماه و روی سطح این کره فرستاده تا در آنجا به کاوش بپردازند. یکی از ماه نوردهای چینی به نام چانگ ای 5 مدتی پیش پس از انجام مأموریت خود به زمین بازگشت و نمونه‌های جمع آوری شده را تحویل دانشمندان داد.

دانشمندان چینی از خاک ماه اکسیژن می‌سازند

اکنون پژوهشگران چینی با تجزیه و تحلیل خاک ماه به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است خاک این کره به طور ذاتی قادر به تولید اکسیژن و سوخت باشد و از طرفی نمونه‌هایی که کاوشگر چانگ ای 5 به زمین آورده نشان می‌دهد ترکیبات فعالی در آنجا وجود دارد که قادر است دی اکسید کربن را به اکسیژن و سوخت تبدیل کند.

کاوشگر چانگ ای 5

محققان چینی به تازگی در مطالعه‌ای جدید ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند سیستمی را طراحی کنند و از طریق آن از دو منبع سرشار روی کره ماه تغذیه نمایند. یکی از نمونه‌هایی که از سطح ماه به زمین آورده شده در نمایشگاهی در کنفرانس فضایی چین 2021 در نانجینگ، استان جیانگ سو که در شرق چین واقع شده قرار دارد.

دانشمندان بعد از تجزیه و تحلیل خاک‌های قمری بازگردانده شده توسط ماه نورد Chang E5 متوجه شدند که این نمونه‌ها حاوی مواد غنی از آهن و تیتانیوم هستند و همین عناصر می‌توانند به مثابه یک کاتالیزور برای تولید اکسیژن با کمک نور خورشید و دی اکسید کربن عمل کنند.

خاک در ماه

تیم تحقیق و پژوهش روی نمونه‌های جمع آوری شده از سطح ماه یک استراتژی با استفاده از خاک ماه برای الکترولیز آب از ماه و سیستم حمایت از حیات فضانوردان به اکسیژن و هیدروژن پیشنهاد کردند که این فرآیند با نور خورشید تأمین می‌شود. آن طور که محققان این تیم ترسیم کرده‌اند، می‌توان دی اکسید کربن سطح ماه را جمع آوری کرد و با هیدروژن درآمیخت.

بدین ترتیب از اختلاط این دو عنصر، متان به وجود می‌آید و توسط خاک ماه کاتالیز می‌شود. دانشمندان معتقدند به کمک این روش هیچ انرژی خارجی به غیر از نور خورشید برای تولید اکسیژن و سوخت برای حمایت از حیات در یک قمر استفاده نمی‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*