کشف یک جنگل مخفی زیر زمینی اسرار آمیز در چین

کشف یک جنگل مخفی زیر زمینی اسرار آمیز در چین

تیمی از دانشمندان بعد از کشف یک فروچاله بزرگ موفق به کشف یک جنگل مخفی زیر زمینی در چین شده‌اند که حامل اسرار مهمی بوده است.

تیمی از دانشمندان در جریان کاوش‌های خود موفق به کشف فروچاله‌ای عظیم شده‌اند که عمقی 630 فوتی (192 متری) دارد و به حدی عمیق است که به سادگی می‌تواند طاق دروازه «سنت لوئیس» را ببلعد اما از همه چیز جالب‌تر وجود یک جنگل مخفی زیر زمینی و اسرار آمیز در اعماق این فروچاله در چین است.

گروهی از غارشناسان روز جمعه 6 می به داخل چاله رفته و متوجه وجود سه ورودی غار در شکاف شدند. همچنین درختانی باستانی به ارتفاع 131 فوت (40 متر) در داخل فروچاله به  چشم می‌خورد که شاخه‌هایشان به سمت نور خورشیدی که از ورودی چاله به داخل می‌تابد کشیده شده است.

جنگل اسرار آمیز زیر زمین

جورج وینی مدیر اجرایی موسسه ملی تحقیقات غار و کارست (NCKRI) در آمریکا و کارشناس بین‌المللی غارها می‌گوید:

این خبر جالبی است و با وجود اینکه من در کار اکتشاف دخالتی نداشته‌ام اما می‌دانم که جنوب چین مقری مناسب برای پدیده‌های توپوگرافی و مستعد شکل‌گیری انواع فروچاله و غارها است.

وینی می‌گوید:

مناظر کارست عمدتا با انحلال سنگ بستر توسط آب باران شکل می‌گیرند بدین نحو که آب باران  که خود به خود اندکی اسیدی است در زمان عبور از خاک دی اکسید کربن را هم جذب می‌کند و اسیدی‌تر می‌شود. سپس چکه کرده و با عبور از میان شکاف‌های سنگ بستر به مرور زمان‌ آن‌ها را به تونل‌ها و حفره‌هایی بزرگ بدل می‌کند. با گذشت زمان اگر اتاقک یک غار به اندازه کافی بزرگ شود، سقف به تدریج فروریخته و فروچاله بزرگی ظاهر می‌شود.

فروچاله چیست

وینی می‌افزاید:

به دلیل تفاوت‌های محلی در زمین‌شناسی، آب و هوا و دیگر عوامل؛ نحوه ظاهر شدن کارست در سطح می‌تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد. به همین دلیل و در نتیجه چنین عواملی در چین با چنین کارست شگفت‌انگیز و دیدنی با فروچاله‌های عظیم و ورودی‌های غار غول‌پیکر مواجه می‌شوید و در سایر نقاط جهان ممکن است حتی متوجه نشوید که روی یک کارست قدم می‌زنید!

به گفته این دانشمند، در واقع 25 درصد ایالات متحده را کارست یا شبه‌کارست‌ها پوشانده‌اند که دارای غارهایی هستند که با عواملی غیر انحلالی مانند آتشفشان یا حتی باد ایجاد شده‌اند.

به گفته خبرگزاری شینهوا، فروچاله جدید در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ در نزدیکی روستای پینگه در شهرستان لی کشف شده است؛ جایی که به خاطر سازه‌های کارستی افسانه‌ای خود از انواع فروچاله گرفته تا ستون‌های صخره‌ای و پل‌های طبیعی مشهور است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

اهمیت فروچاله‌ها چیست؟

ژانگ یوان های مهندس ارشد موسسه زمین‌شناسی کارست به خبرگزاری شینهوا گفته که فضای داخلی این فروچاله 1004 فوت (306 متر) طول و 492 فوت (150 متر) عرض دارد.

در زبان ماندارین چینی به چنین پدیده‌ای tiankeng به معنای گودال بهشتی می‌گویند و به واقع که دنیای پایین فروچاله جایی کاملا متفاوت و زیبا است.

چن لیک سین که تیم اعزامی برای کشف جنگل مخفی زیر زمینی اسرار آمیز در چین را هدایت می‌کرده، در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا گفته که فضای زیر درختان متراکم در کف چاله آنقدر بزرگ است که می‌تواند جای مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلف باشد و می‌افزاید:

من تعجب نمی‌کنم اگر گفته شود گونه‌هایی در این غارها یافت می‌شوند که تاکنون توسط علم گزارش یا کشف نشده‌اند.

وینی می‌گوید در یکی از غارهای غرب تگزاس، سرخس‌های استوایی به وفور رشد کرده‌اند و به نظر می‌رسد هاگ سرخس‌ها توسط خفاش‌هایی که به آمریکای جنوبی و مرکزی در کوچ بوده‌اند به داخل غارها برده شده باشد.

پوشش گیاهی فروچاله

فروچاله‌ها و غارها نه فقط پناهگاهی برای زندگی هستند، بلکه مجاری سفره‌های زیرزمینی یا ذخایر آب زیرزمینی وسیعی نیز هستند که به سادگی می‌توانند منبع اصلی آب برای بیش از 700 میلیون نفر در سراسر جهان باشند اما معضل اصلی این است که این منابع وافر آب به راحتی قابل دسترسی و یا تخلیه نیستند. به علاوه وینی می‌افزاید:

سفره‌های کارست تنها انواع سفره‌های آب زیرزمینی هستند که به سادگی با زباله‌های جامد آلوده می‌شوند و من به شخصه موارد عجیبی چون باتری ماشین،‌ بدنه ماشین و بشکه‌هایی بزرگ را از جریان آب فعال غارها بیرون کشیده‌ام.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، کشف جدید تعداد فروچاله‌های شهرستان لی را به عدد 30 می‌رساند. همچنین محققان قبلا ده‌ها فروچاله را در استان شانشی در شمال غربی چین و خوشه‌ای از فروچاله‌های به هم پیوسته را در گوانگشی کشف کرده بودند.